رونمایی از منشور مدیریت و بصیرت یا گزارش عملکرد ملک‌زاده؟!

در حالی که روز گذشته عمر دولت دهم تمام شد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امروز «منشور مدیریت علوی و آیین انتصاب دولتمردان بر پایه‌ی فرامین حضرت علی (ع) به مالک اشتر» و «منشور ملی بصیرت» را رونمایی کرد.

در حالی که روز گذشته عمر دولت دهم تمام شد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امروز «منشور مدیریت علوی و آیین انتصاب دولتمردان بر پایه‌ی فرامین حضرت علی (ع) به مالک اشتر» و «منشور ملی بصیرت» را رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدشریف ملک‌زاده - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در مراسم رونمایی از این منشورها که در ارگ آزادی و با حضور جمعی از معاونان و کارکنان این سازمان برگزار شد، گفت: متأسفانه در نظام مقدس جمهوری اسلامی خیلی از کلام‌ها و سخنان است که انجام می‌شود، ولی تاکنون به نقشه‌ی راه تبدیل نشده‌اند. شاید در بعضی مواقع، به آیین‌نامه و دستورالعمل تبدیل شده باشند، ولی نقشه‌ی راه نبوده‌اند.

او به «منشور ملی بصیرت در آیینه‌ی بیانات مقام معظم رهبری» اشاره کرد و افزود: پس از فتنه‌ی 88 که قلب امام به‌خاطر ندانم‌کاری و عدم موضع شفاف برخی شکسته شد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری براساس تکالیف اعتقادی و ملی خود، «موزه‌ بصیرت» را راه‌اندازی کرد که تمام اتفاقات، توهین‌ها،‌ عدم شفافیت‌ها و موضع‌گیری‌ها با همکاری سازمان‌های صداوسیما و تبلیغات اسلامی جمع‌آوری و در این موزه نمایش داده شد.

ملک‌زاده سپس کتاب این منشور را به حاضران نشان داد و گفت: کسانی در خواب خاموشی هستند و فکر می‌کنند تاریخ موضع نگرفتن آن‌ها و لبیک نگفتن آن‌ها به مقام معظم رهبری را فراموش می‌کند، ولی این اتفاق نمی‌افتد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از معاون میراث فرهنگی خواست تا پژوهشکده‌ی بصیرت با همکاری وزارت علوم راه‌اندازی کند.

به گزارش ایسنا، آتوسا مومنی - معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - نیز در سخنانی گفت: تهیه‌ی منشور مدیریت علوی و آیین انتصاب دولتمردان در پاسخ به این پرسش بود که چگونه مدیریت عدالت‌محور علوی و خداجو را که سال‌ها است چارچوب مدیران مملکت را تعیین می‌کند، می‌توان ثبت کرد.

به گفته‌ی او، این منشور همان فرمان تاریخی امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر نخعی هنگام انتصاب به فرمانداری مصر است که با همکاری مراجع و علما و پس از موافقت دفتر آیت‌الله شاهرودی تهیه شد و در قالب کتاب چاپ می‌شود و در اختیار مقامات کشور قرار می‌گیرد.

مومنی همچنین گفت: «منشور ملی بصیرت در آیینه‌ی بیانات رهبر معظم انقلاب» نیز برگرفته از بیانات رهبر در سفارش به بصیرت در مدیریت، با توجه به اوضاع و احوال کنونی کشور در منطقه و جهان است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که همزمان با روز تحلیف رییس‌جمهور دولت یازدهم برگزار شد، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کتابی را که با عنوان «گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (آذرماه 1391 تا تیرماه 1392)» با تیراژ بالا چاپ کرده بود، در اختیار حاضران قرار داد و با وجود آن‌که او بارها در سخنان امروزش تأکید کرد که «منشور مدیریت علوی و آیین انتصاب دولتمردان بر پایه‌ی فرامین حضرت علی (ع) به مالک اشتر» و «منشور ملی بصیرت» باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد و به‌عنوان نقشه‌ی راه در اختیار همه قرار داده می‌شود، اما این کتاب‌ها به تعداد محدودی چاپ شده بود، به‌گونه‌ای که حتی در اختیار بیشتر حاضران و خبرنگاران قرار نگرفت.

پکیج «گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» که فقط شامل هشت‌ماه حضور محمدشریف ملک‌زاده به‌عنوان رییس این سازمان است، قابی نفیس دارد و حاوی دو جلد کتاب، دو عدد دی‌وی‌دی با عنوان «نشست خبری ارائه گزارش عملکرد هشت‌ماهه» است. براساس اطلاعات مندرج در شناسنامه‌ی یکی از کتاب‌ها که قطع رحلی، کاغذ گلاسه و 248 صفحه‌ی تمام‌رنگی صفحه دارد، شمارگان یک‌هزار نسخه و ناشر، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان اعلام شده است.

کتاب دیگر نیز که در 93 صفحه منتشر شده، مانند دیگر جلد این مجموعه در قطع رحلی، با کاغذ گلاسه و صفحات تمام‌رنگی است و 496 تصویر از ملک‌زاده و مراسم مختلف سازمان در مدت هشت‌ماه در آن چاپ شده است. شمارگان این کتاب نیز با عنوان «عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دریچه دوربین (54 همایش ملی و بین‌المللی)» یک‌هزار نسخه است.

در صفحه‌ی آخر این کتاب‌ها نیز چنین متنی به چاپ رسیده است: «در پایان بار دیگر یادآور می‌شود که این پایان همه اقدامات و فعالیت‌های سازمان نیست و نخواهد بود و این مکتوب تنها بخشی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور می‌باشد، گرچه برنامه‌های عملکردی سازمان به اتمام نرسیده و قرار است برنامه‌های دیگری در همین ابعاد و چه بسا بزرگتر در ماه‌های بعدی به اجرا درآید.»

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92051307246
  • خبرنگار : 71021