معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ضمن تشریح راهبردهای برش پنج ساله سند تحول، با اعلام آخرین آمار کودکان بازمانده از تحصیل 11-6 ساله از بازگرداندن کودکان ترک تحصیل کرده مناطق روستایی، عشایر و مناطق کمتر توسعه یافته به چرخه تحصیل خبر داد.
فاطمه قربان در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در سند پنج ساله برنامه راهبردی که در معاونت ابتدایی تدوین شده، برش پنج سالهای تهیه شده که در آن اولویتهای آموزش و پرورش برای دوره ابتدایی بر اساس اسناد مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی افزود: راهبرد اول که برای مهرماه 92 اجرا خواهد شد، ایجاد زمینه شناسایی، جذب و آموزش کودکان لازمالتعلیم و بازگرداندن کودکان تحصیل کرده است که بر این اساس دانشآموزان 11-6 سال که در رده لازمالتعلیمها قرار دارند، به ویژه در مناطق روستایی، عشایر و کمتر توسعه یافته شناسایی و جذب و برای ادامه تحصیل، برنامههای نگهداشت آنها در مدارس اجرا میشود.
پوشش تحصیلی 98.7 درصد دانشآموزان لازمالتعلیم
قربان با تاکید بر اینکه در حال حاضر 98.7 درصد پوشش تحصیلی برای دانشآموزان لازمالتعلیم صورت گرفته، گفت: این آمار برگرفته از مستندات مرکز آمار و فناوری آموزش و پرورش است که با همکاری ثبت احوال این آمار تهیه شده و اسامی تمامی بازماندگان از تحصیل نیز که حدود 1.3 درصد است، به تفکیک استانها در اختیار معاونت ابتدایی قرار گرفته است.
پیش بینی وجود 70 تا 90 هزار کودکان بازمانده از تحصیل
وی ادامه داد: پیش از این آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل 120 هزار نفر عنوان شده بود که در 2 سال گذشته 29 هزار نفر از این کودکان شناسایی و جذب آموزش و پرورش شدند و در حال حاضر پیشبینی میشود بین 70 تا 90 هزار کودکان بازمانده از تحصیل داشته باشیم که در مدارس کشور حضور ندارند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس بررسی که استانها انجام دادهاند، بخشی از این آمار در استانها غیرقابل شناسایی بوده و به آنها دسترسی نداشتندو تعدادی از کودکان فوت شده بودند که شناسنامه آنها باطل نشده بود. همچنین بخشی نیز دانشآموزان آموزشناپذیر استثنایی را تشکیل میدهند که حتی در مدارس استثنایی نیز امکان آموزش برای آنها وجود ندارد، لذا اگر آمار این دانشآموزان را از عدد پیشبینی شده کم کنیم، تعداد این دانشآموزان کاهش خواهد یافت.
پوشش 100 درصدی جذب، آموزش و نگه داشت کودکان لازمالتعلیم هرگز محقق نمیشود
قربان تاکید کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه مقرر شده پوشش 100 درصدی جذب، آموزش و نگه داشت کودکان لازمالتعلیم محقق شود، اما همواره باید در نظر داشت با وجود دانشآموزان استثنایی و آموزش ناپذیر، این آمار 100 درصد نخواهد بود.
وی گفت: آموزش و پرورش ایران این افتخار را دارد که اعلام کند تا اعزام معلمان به مناطق دوردست و حتی روستاها و مناطق عشایری، پوشش تحصیلی را در حد مطلوب انجام میدهد اما برای اینکه بتوان به نتیجه مورد نظر رسید، باید علاوه بر آموزش و پرورش، سایر دستگاهها از جمله وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و کمیته امداد همکاریهای لازم را جهت شناسایی و جذب دانشآموزان داشته باشند. ضمن آنکه میتوان از اهرمهای قانونی که در این زمینه وجود دارد از جمله برخورد با خانوادههایی که از تحصیل فرزندان خود ممانعت میکنند، استفاده کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بسترسازی و ارتقای سواد قرآنی با تاکید بر انس با قرآن در دوره ابتدایی دومین برنامه راهبردی این معاونت است. همچنین فرهنگسازی جهت توسعه منابع انسانی با نگاه به معلمان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته به عنوان سومین برنامه راهبردی در دستور کار قرار گرفته است، به طوری که تمام مناطقی که در آن دانشآموز لازمالتعلیم وجود دارد، باید دارای کلاس درس و معلم باشد.
قربان گفت: بسترسازی مناسب برای ایجاد مدیریت منسجم در آموزش و پرورش ابتدایی است که از ستاد تا صف و مطابق با اسناد بالادستی اجرایی خواهد شد.
80 درصد از دانشآموزان بدو ورود به دبستان دورههای پیشدبستانی را گذراندهاند
وی پنجمین راهبرد تدوین شده در معاونت ابتدایی برای برنامههای این دوره را ایجاد زمینه یکپارچه مدیریت برنامهریزی آموزش پیشدبستانی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر 80 درصد از دانشآموزان بدو ورود، دورههای پیشدبستانی را گذراندهاند، توجه به این دوره را در اولویتهای برنامه راهبردی تعریف کرده و به استانها ابلاغ کردهایم.
دسترسی 30 هزار مدرسه به تجهیزات نوین
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، ایجاد بسترهای لازم جهت تجهیز و توسعه فناوریهای نوین در مدارس ابتدایی را بخش دیگری از برنامههای در دست اجرای این معاونت عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر 30 هزار مدرسه به تجهیزات نوین دسترسی دارند، تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا توسعه این تجهیزات در مدارس عشایری و کمتر توسعه یافته نیز جهت برقراری عدالت آموزشی صورت گیرد.
به گفته قربان، استفاده از توانمندیها و مشارکت خانواده در ارتقای سطح کیفی برنامهها از برنامههای دیگر است، چرا که معتقدیم برای رسیدن به نقطه مطلوب نه تنها مشارکت سایر دستگاهها به آموزش و پرورش میتواند زمینه این توانمندی را فعالتر کند، بلکه حضور پررنگ خانوادهها نیز نقش موثری در ارتقای کیفی برنامهها دارد، ضمن آنکه کیفیتبخشی آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری از بحثهای دیگری است که در دستور کار قرار دارد.
تقسیم 20 درصد مدارس به دو دوره 3 ساله در سال تحصیلی جدید
وی اجرای 3-3-6 را که از سال گذشته آغاز شده یکی از مهمترین برنامههای راهبردی آموزش و پرورش در معاونت ابتدایی برشمرد و گفت: از امسال دو دوره شدن ابتدایی بر اساس قانونی که نظام آموزشی را به چهار دوره سه ساله تعریف کرده، اجرا میشود و امسال حداقل 20 درصد از مدارس در 2 دوره سه ساله اداره خواهند شد که برنامهریزیهای صورت گرفته اجرای 100 درصدی آن بوده که در برنامه پنجم توسعه پیشبینی کرده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش هدف از اجرای این طرح را عملیاتی کردن قانون سند تحول برشمرد و خاطر نشان کرد: در اجرای این برنامه تلاش بر این بوده تا آرامش خانوادهها حفظ شود و هیچ نوع دغدغهای مبنی بر جابجایی فرزندان خود نداشته باشند، لذا تنها اجرای 20 درصدی طرح 3-3 را در مدارس ابتدایی در دستور کار قرار داریم.
انتهای پیام