پیامد اعطای پناهندگی مسکو به اسنودن

احتمال لغو دیدار آتی اوباما- پوتین

کاخ سفید اعلام کرد، پس از آنکه روسیه پناهندگی موقت (یکساله) به افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اعطا کرده، باراک اوباما در حال بررسی این موضوع است که آیا در نشست ماه آینده با رئیس‌جمهوری روسیه حضور یابد یا خیر.

کاخ سفید اعلام کرد، پس از آنکه روسیه پناهندگی موقت (یکساله) به افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اعطا کرده، باراک اوباما در حال بررسی این موضوع است که آیا در نشست ماه آینده با رئیس‌جمهوری روسیه حضور یابد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و مقام‌های این کشور از تصمیم روسیه برای اعطای پناهندگی یکساله به ادوارد اسنودن، افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با وجود درخواست‌های جدی واشنگتن برای استراد وی به شدت ناامید شده‌اند.

این اقدام روسیه مذاکرات در سطح مقامات عالی رتبه میان جان کری، وزیر امور خارجه و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا و همتاهای روس‌شان را که برای روزهای آتی برنامه‌ریزی شده بود، تحت الشعاع قرار می‌دهد.

یکی از مقام‌های امریکایی که خواست نامی از وی برده نشود گفت، در مورد این مذاکرات هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

این در حالی است که یوری یوشاکوف، مشاور رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: کشورش هیچ سیگنالی را درباره لغو احتمالی سفر اوباما به مسکو در پاییز سال جاری میلادی دریافت نکرده است.

وی گفت: ما می‌دانیم که چه نوع موقعیتی در آمریکا در مورد مساله اسنودن در حال شکل گیری است اما از سوی مقام‌های آمریکایی هیچ سیگنالی دریافت نکرده‌ایم.

این در حالی است که جی کارنی اعلام کرد، اوباما سفر ماه سپتامبر خود به روسیه را لغو نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که ایا اوباما تنها برای شرکت در نشست گروه 20 به سن پترزبورگ می‌رود و یا همانند برنامه‌های اولیه به مسکو نیز سفر خواهد کرد گفت، هیچ چیز جدیدی در رابطه با این مساله برای گفتن ندارد و دوباره اعلام کرد که اوباما ماه سپتامبر به روسیه خواهد رفت.

برنات میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز این مساله را تایید کرد.

کاخ کرملین اعلام کرد که سفر اوباما به روسیه برای 6-5 سپتامبر سال جاری میلادی برنامه ریزی شده و از مسکو آغاز و در سن پترزبورگ برای شرکت در نشست گروه 20 ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 92051105751
  • خبرنگار : 71477