جراحی بزرگ در قلب اصفهان به کجا رسید؟

نشستی با حضور معاون عمرانی شهرداری اصفهان، معاون نوسازی بهسازی شهرداری، مدیر پروژه احیای میدان امام علی (ع)، مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری اصفهان و شهردار منطقه سه اصفهان برگزار شد تا جزئیات طرحی که یک سال است هر روز در خصوص آن در رسانه‌های اصفهان خوانده‌ایم دوباره و دوباره مطرح شود.

نشستی با حضور معاون عمرانی شهرداری اصفهان، معاون نوسازی بهسازی شهرداری، مدیر پروژه احیای میدان امام علی (ع)، مدیرعامل سازمان عمرانی شهرداری اصفهان و شهردار منطقه سه اصفهان برگزار شد تا جزئیات طرحی که یک سال است هر روز در خصوص آن در رسانه‌های اصفهان خوانده‌ایم دوباره و دوباره مطرح شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، در ابتدای این نشست، علیرضا قاری قرآن، تاریخچه‌ای از میدان عتیق گفت، میدانی، به گفته معاون عمرانی شهرداری اصفهان هزار ساله که امروز پس نوسازی‌هایی با عنوان احیاء و نام تازه امام علی (ع) سعی دارد، بگوید من به بزرگی نقش جهانم.

قاری قرآن از بی مهری دولتمردان صفوی به قلب اصفهان کهن گفت و تاکید کرد: عتیق در دوران صفویه نادیده گرفته شد تا میدان نقش جهان به چشم بیاید و این اتفاق در دوران قاجار و پهلوی هم ادامه پیدا کرد و تا 30 سال پیش اثری از این میدان در اصفهان دیده نمی‌شد.

معاون عمرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: با برنامه‌ریزی دقیق و بدون لغزشی که برای اجرای این پروژه انجام شد، اتفاقی که چهارصد سال به صورت معکوس صورت می‌گرفت و می‌رفت تا این میدان را به دست فراموشی بسپارد، دوباره احیا و 400 سال تاریخ اصفهان را از زیر خشت‌های فراموشی بیرون آورد.

حسین جعفری، معاون نوسازی و بهسازی شهرداری نیز با بیان این‌که احیای میدان امام علی (ع) نخستین و مهم‌ترین گام شهرداری برای احیای این محور تاریخی اصفهان بوده است، افزود: احیا و مرمت میدان امام علی (ع) بزرگ‌ترین پروژه مرمت کشور است و 11 درصد از بافت فرسوده شهر را پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سایر نقاط محور تاریخی اصفهان بیشتر بناها در حال از بین رفتن است و تا زمانی که بنایی از بین نرود و یا در آستانه نابودی قرار نگیرد کسی به دادش نمی‌رسد.

جعفری با اشاره به همزمانی آغاز این پروژه با بررسی پرونده‌های جهان‌نما و متروی اصفهان، افزود: اگرچه برخی کارشناسان پیشنهاد دادند که انجام چنین پروژه‌ای در شرایط کنونی صلاح نیست اما شهرداری اصفهان شجاعانه وارد عمل شد. بیش از یک و نیم سال، باستان‌شناسان، این منطقه را بررسی کردند و کاوش و باستان‌شناسی منطقه نیز زیر نظر پژوهشکده فنی اداره کل میراث فرهنگی انجام شد و تمام عملیات اجرایی پروژه براساس ضوابط و قوانین و توسط کارشناسان میراث انجام شد.

وی از این پروژه به عنوان جراحی بزرگ در قلب اصفهان نام برد و خاطرنشان کرد: 15 هزار ساعت کار مطالعاتی برای اجرای چنین پروژه‌ای انجام شد تا یک دوره‌ تاریخی که باید در کتاب‌ها به دنبال آن می‌گشتیم احیا شود و پیش روی شهروندان اصفهانی قرار گیرد.

معاون نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با اشاره به مشارکت مردم در احیای فاز سوم احیای میدان امام علی (ع)، گفت: از 30 هکتار، 15 هکتار توسط شهرداری و 15 هکتار توسط مردم مرمت و بازسازی خواهد شد.

در ادامه این نشست، منصور نجفی، شهردار منطقه سه اصفهان با اشاره به این‌که ساخت میدان نقش جهان در زمینی بایر انجام شد اما میدان امام (ع) در مرکز تجاری شهر اصفهان بنا شده است، ادامه داد: وسعت این میدان 57 هزار و 800 متر مربع است که 37 هزار و 500 متر مربع آن محوطه‌های میدان و بیش از 20 هزار مترمربع آن نیز مربوط به ساخت و سازهای انجام شده است که و 10 هزار مترمربع آن مربوط به بناهای تجاری است.

وی به خرید 874 پلاک با 2500 مالک برای اجرا شدن این پروژه اشاره کرد و افزود: بیش از 95 درصد این پلاک‌ها توافقی خریداری شد و 13 مورد نیز با اجرای ماده 9 قانون از مالکان گرفته شد تا طرح به اجرا دربیاید.

به گزارش ایسنا، بیش از یک سال است که شهرداری در خلال اجرای این طرح به تبلیغ آن نیز می‌پردازد، تبلیغاتی که هر روز بخشی از رسانه‌های اصفهان را پر می‌کنند.

در این جلسه قاری قرآن، معاون عمرانی شهرداری اصفهان در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چرا شهرداری تاکید بر احیای این میدان دارد در حالیکه به گفته برخی کارشناسان میراث فرهنگی میدان عتیق احیا نشده بلکه نوسازی شده است، عنوان کرد: احیای میدان امام علی (ع) طرحی است عظیم که از تمام جهات می‌توان به آن نگاه کرد؛ من اعتقاد دارم این طرح قطعا یک احیا است و روی این صحبت هم می‌ایستم و سند این صحبت، بررسی‌های مشاور طرح و اداره کل میراث فرهنگی است. بخشی از شهر که دچار مردگی بود دوباره احیا شده است حالا از هر زاویه‌ی به طرح نگاه کنیم احیا را می‌بینیم. این منطقه یکی از نقاط ارزشمند شهر اصفهان است و شهرداری جسارت کرد، به عقب بازگشت و تاریخ را دوباره به عرصه نمایش گذاشته است.

وی اظهار کرد: بیاییم چنین طرح عظیمی را با پروژه‌هایی که در شهرهای دیگر انجام می‌گیرد و برای آنان تبلیغات وسیع می‌شود مقایسه کنیم، شهری مانند مدائن در نزدیکی پایتخت عراق در حال نابودی است و کسی کاری به کارش ندارد؛ آن موقع ما در اصفهان یک دوره تاریخی را بازگردانده‌ایم، تبلیغ نکنیم؟ به نظر من در این زمینه هرچه تبلیغات کنیم کم است چرا که تبلیغ برای این پروژه تبلیغ برای شهر اصفهان و گذشته این شهر است.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا در زمان ساخت زیر گذرها و به طور کلی اجرای پروژه از باستان‌شناسان کمک گرفته‌اید؟ خاطرنشان کرد: ابتدا آقای "جعفری زند" قرار بود در این منطقه به اکتشاف و باستان‌شناسی بپردازد اما بعد تصمیم گرفتیم که باستان‌شناسی این پروژه را به تیم پژوهشکده فنی میراث فرهنگی بدهیم. تمام گزارشات انجام مراحل در میراث فرهنگی موجود است. کارشناسان یونسکو که برای ثبت جهانی مسجد جامع آمده بودند این پروژه را شگفت انگیز عنوان کردند. بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها در داخل و خارج کشور به بازدید از این مکان تمایل دارند.

قاری قرآن درباره برنامه شهرداری برای این کاربری‌ها، بیان کرد: بحث کاربری بسیار مهم است و هیچ کس در آن شکی ندارد و ما قطعا پای این طرح تا پایان می‌ایستیم چرا که این طرح فقط با افتتاح تمام نمی‌شود و ما باید کاربری‌ها را به درستی برای آن تعریف کنیم. فاز سوم این پروژه نیز به همین دلیل تعریف شده است تا اطراف میدان و کاربری‌های آن به درستی انجام شود. شک نکنید که بهره‌برداری از این طرح پس از عملیاتی شدن آن هم ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 92050703972
  • خبرنگار :