آیت‌الله مکارم‌شیرازی: از فرصت شب‌های قدر به خوبی استفاده کنید

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر استفاده از فرصت شب‌های قدر گفت: شب‌ قدر شبی است که انسان باید هم تبرک بگوید و هم تسلیت؛ تبریک به مناسبت شبی که بهتر از هزار ماه است و تسلیت نیز به دلیل آمیختگی این ایام با شهادت امام علی علیه‌السلام.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر استفاده از فرصت شب‌های قدر گفت: شب‌ قدر شبی است که انسان باید هم تبرک بگوید و هم تسلیت؛ تبریک به مناسبت شبی که بهتر از هزار ماه است و تسلیت نیز به دلیل آمیختگی این ایام با شهادت امام علی علیه‌السلام.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مرجع تقلید در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در درس تفسیر خود در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س)با اشاره به دلایل عقلی درباره عصمت ائمه هدی(ع) گفت: امام و پیامبر(ع) باید معصوم از خطا و گناه باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند مقام نبوت و امامت داشته باشند، چراکه بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، ما مأموریم که بدون قید و شرط تابع رسول و امام (ع)باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: ما معتقدیم که معرفت پیامبر و امام(ع) بسیار بالاست؛ کسی که معرفت آن بالا است، محال است گناهی از او سر بزند؛ او می‌داند گناهان چه آثار شومی دارد، از این رو هرگز به سراغ آنها نمی‌رود.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «شیعه معتقد است نبی باید قبل و بعد از نبوت معصوم باشد» افزود: هیچ یک از مذاهب دیگر چنین عقیده‌ای را به پیامبر ندارند.

وی گفت: اگر پیامبر(ص) قبل از نبوت معصوم نباشد، چطور می‌توان به او اعتماد کرد. همچنین برخی مذاهب غیر شیعی می‌گویند که معصومیت در مقام احکام کافی است، و ‌در دیگر جاها لازم به این معصومیت نیست؛ حال این پرسش وجود دارد که وقتی در کارهای دیگر خطا می‌کند، مشخص است که در بیان احکام نیز می‌تواند خطا و اشتباه داشته باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه به دلایل اطلاق آیه تطهیر به پنج تن آل عبا پرداخت و گفت:‌ در این آیه می‌خوانیم که خداوند اراده کرده است از شما اهل‌بیت(ع) هرگونه پلیدی(گناهان و...) دور کند که در این عرصه نخستین دلیل بر اطلاق آیه تطهیر به پنج تن آل عبا،‌ حدیث شریف کسا است که مورد تأیید شیعه و سنی است.

وی به دلیل دیگر در این عرصه اشاره کرد و افزود:‌ سه تن از صحابه معروف پیامبر(ص)‌ روایات متعددی در تفسیر این آیه بیان داشتند که پیامبر شش تا هشت ماه صبح‌ها، زمانی که می‌خواستند به مسجد بیایند،‌ در کنار خانه زهرا سلام الله علیها آیه تطهیر را می‌خواندند تا نشان دهند مخاطب این آیه آنها هستند.

این مرجع تقلید افزود:‌ دلیل سوم در این عرصه، روایات متعددی است که گفته می‌شود در حد تواتر است و در کتب اهل سنت است. مضمون آن این است که این آیه درباره این پنج تن نازل شده است.

وی با اشاره به دیگر دلایل گفت: در روایات است که زمانی که پیامبر(ص) عبا را طلبیدند، یکی از همسران پیامبر فرمود، اجازه می‌دهید من هم بیایم، گفتند که خیر؛ تو در مسیر نیکی و خوبی هستی ولی اینجا جای تو نیست؛ اینها هستند که مشمول این آیه شریفه هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی درباره دلیل پنجم گفت:‌ مرحوم آیت‌الله نجفی رضوان الله علیه، تمامی روایاتی که اهل سنت درباره ولایت ائمه بیان داشته‌اند را جمع کرده است. درباره آیه تطهیر، ‌از 70 کتاب اهل سنت این روایت را بیان می‌دارد که این آیه مخصوص این پنج نفر است. حاکم حسکانی، از علمای اهل سنت نیز 130 روایت درباره شأن نزول آیه تطهیر آورده است که همه گفته‌اند که اهل بیت این پنج نفر است.

وی با بیان این‌که «یک مسئله باید با چند دلیل ثابت شود تا طرف مقابل بپذیرد؟» افزود: خداوند متعال در حق ما لطف کرده است که ما را از شیعیان قرار داده است و محبت اهل بیت(ع) را در دل ما قرار داده است.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه، این مرجع تقلید با بیان این‌که «این افتخار هزینه سنگینی دارد» افزود: قدم در جای قدم‌های علی و سایر ائمه هدی علهیم‌السلام گذاشتن، کار ساده‌ای نیست؛ حال که خداوند این نعمت بزرگ را به ما داده است، شکرانه آن این است که تا حد توان در اصلاح خود، جامعه، خویشان و... تلاش کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92050502755
  • خبرنگار :