محمدعلی سپانلو:

«استادمحمد» از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر بود

محمدعلی سپانلو گفت: محمود استادمحمد یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود.

محمدعلی سپانلو گفت: محمود استادمحمد یکی از آخرین بازماندگان نسل طلایی تئاتر ایران بود.

این شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درپی درگذشت محمود استاد محمد - هنرمند عرصه‌ی تئاتر - اظهار کرد: استادمحمد مانند افرادی مثل اسماعیل خلج از بازماندگان «تئاتر نو» بود. او از نسل‌های جوان‌تر تئاتر ملی و کسانی مانند نصیریان، بیضایی و ساعدی بود.

او با اشاره به خاطره‌ای از نمایش «آسید کاظم» به کارگردانی محمود استادمحمد، توضیح داد: نمایش «آسید کاظم» به کارگردانی استادمحمد در اتاق کوچکی به نام «خانه‌ی نمایش» در نزدیکی میدان فردوسی، روی صحنه رفت. نمایش که کارگردانی آن را استادمحمد برعهده داشت، شگفت‌انگیز، سرشار از استعداد در بازی و حرکت بود. من پس از دیدن آن نمایش، در یکی از نشریات آن زمان مقاله‌ای درباره‌اش نوشتم، بعد از چاپ آن مقاله، وزیر فرهنگ مقاله را دید و به همین خاطر، محل اجرای نمایش را از آن اتاق کوچک در میدان فردوسی، به تالار سنگلج منتقل کرد و همین امر باعث رونق کار آن‌ها شد و من نیز از این بابت که مقاله‌ام باعث این کار شد، بسیار خوشحال شدم.

محمود استادمحمد متولد سوم آبان‌ماه 1329 و خالق نمایشنامه‌های ماندگاری مانند «آسید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج» و «دیوان تئاترال» بود. این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه کرد، سحرگاه امروز (سوم مردادماه) در بیمارستان جم درگذشت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۷:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92050301705
  • خبرنگار : 71365