«سبک زندگی» به گفته مقام معظم رهبری به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند، مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و ...
سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران در سلسله گفتوگویی با جامعهشناسان و صاجبنظران بار دیگر با پرداختن به مفهوم «سبک زندگی» که در قالب 20 پرسش مهم از سوی معظمله مطرح شد، به آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه میپردازد.
یک روانشناس درباره "چرا فرهنگ کار جمعی در ایران ضعیف است؟" که یکی از پرسشهای مطرح درزمینه "سبک زندگی" بود، عامل اصلی ضعف فرهنگ کار جمعی در جامعه ایران را تسلط الگوی تاریخی اقتداری بر جامعه دانست و گفت: شاید بتوان گفت که درون هر ایرانی یک دیکتاتور کوچک پنهان است.
دکتر عزیزالله تاجیک اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: ضعف فرهنگ کار جمعی در ایران از سه عامل پیشینههای تاریخی، فرهنگ سیاسی، سیاستهای مدیریتی و مهارتهای فردی ناشی میشود و حاکمیت تاریخی الگوی اقتداری بر روابط اجتماعی از عوامل اصلی این معضل اجتماعی است.
وی با بیان اینکه به علت پیشینیه تاریخی دیکتاتوری در ایران ، فرهنگ آن هم در جامعه حاکم است، اظهار کرد: الگوهای ارتباطی در ساختار اجتماعی و فرهنگی معمولا از چهار روش تبعیت میکنند که میتوان به الگوی مبتنی بر تساوی، اشتراکی، مبادلهای و اقتداری اشاره کرد.
تاجیک اسماعیلی افزود: دیکتاتوری و تقدس چهرههای قدرت در طول تاریخ به مرور زمان در روابط اجتماعی ایرانیها تاثیر گذاشته است و افراد کمتر در موضوعات مختلف به بحث و تبادل نظر میپردازند و بیشتر جایگاه افراد است که نقش تعیینکننده دارد و افراد با نقل قول از افراد قدرتمند سعی در تحت فشار قرار دادن یکدیگر برای قبول نظرات خود دارند. به عنوان مثال یک پدر برای بیان نظرش از جایگاه پدری استفاده میکند و اگر با او مخالفت شود، فرد مخالفتکننده متهم به بیاخلاقی میشود.
وی افزود: در این الگو افراد به دنبال برتریجویی هستند و سعی میکنند به آن رنگ تقدس ببخشند .
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه لازمه کار تیمی را حاکمیت الگوی مبادله، اشتراک و تحمل یکدیگر دانست و خاطر نشان کرد: در بحث تاثیرات مدیریتی بر فرهنگ کار جمعی نیز الگوهای اقتداری موثر است و شیوه حاکم مدیریتی، شیوه تحکمی و دستوری است و همین باعث میشود تا افراد تفکر فردی داشته باشند و به دنبال جایگاه و موقعیت بالاتر جهت اعمال قدرت و نظراتشان باشند.
وی افزود: تفکر مدیریتی حاکم بر جامعه این است که فرد با مدیر شدن تخصص و مهارت و درک او از مسائل افزایش پیدا میکند و به خود حق میدهد حتی با متخصصان نیز مخالفت کرده و دیگران باید از او پیروی کنند.
تاجیک اسماعیلی با اشاره به اینکه سومین عامل تاثیرگذار مهارت و تجربیات فردی است، گفت: کار تیمی نیازمند این است تا افراد گروه دارای مهارتهای ارتباطی، حل مسئله، تبادل نظر و مشارکت در تصمیمگیری باشند و لزوم پررنگتر شدن موضوعاتی همچون تحمل افراد، رعایت حقوق متقابل و ارزشهای اخلاقی و دینی در برنامههای آموزشی به شدت احساس میشود و برای تقویت فرهنگی کار جمعی در کوتاه مدت باید بر روی برنامههای آموزشی تمرکز کرد.
وی با بیان اینکه بخشی از موضوعات در شورای انقلاب فرهنگی به عنوان مهندس فرهنگی جهت پالایش ویژگیهای منفی مدتی است مطرح شده است، تصریح کرد: هر چند نمیتوان اصطلاح مهندسی فرهنگی را پذیرفت و مدیریت فرهنگی قابل قبولتر است، اما این بخش میتواند با ارزیابی عناصر فرهنگی به پالایش ویژگیهای منفی بپردازد و معتقدیم راهحل بلندمدت این ضعف فرهنگی با تغییر ساختارهای فرهنگی و مدیریتی امکانپذیر است.
انتهای پیام