یک پژوهشگر هنری:

«مکتب سقاخانه در پیشرفت هنر ما تأثیرگذار بود»

یک نظریه‌پرداز هنری گفت: شکل‌گیری مکتب سقاخانه از نظر من بسیار حرکت سازمان یافته و خوش‌فکری بود و بسیار هوشمندانه با آن برخورد شد و باعث پیشرفت هنر ما بود.

یک نظریه‌پرداز هنری گفت: شکل‌گیری مکتب سقاخانه از نظر من بسیار حرکت سازمان یافته و خوش‌فکری بود و بسیار هوشمندانه با آن برخورد شد و باعث پیشرفت هنر ما بود.

مهدی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پیدایش هنر مدرن در جهان گفت: از نیمه دوم سده 19، تمام ارزش‌ها و معیارها عوض شد و هنرمندان و اندیشمندان در همه زمینه‌های هنر، جامعه‌شناسی،‌ اقتصاد و ... نگاهی نو به جهان پیدا کردند و نسبت به جو حاکم بر فرهنگ در اروپا واکنش نشان دادند.

وی افزود: تعدادی از هنرمندان ایرانی همچون صنیع‌الملک و زین‌الدوله که به اروپا رفتند، متوجه این تحولات و تغییرات شدند. آن‌ها که نگاه سنتی داشتند، سعی کردند این تغییرات را وارد کار خودشان کنند. هنرمندان دیگری نیز بودند که به اروپا نرفته بودند ولی این احساس را نسبت به تحولات و تغییرات داشتند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از سال 1319 دانشکده هنرهای زیبا شروع به کار می‌کند و تعدادی از فارغ‌التحصیلانش از جمله جلیل ضیاپور، حسین کاظمی، جواد حمیدی، محمود جوادی‌پور به اروپا می‌روند و آنجا با مدرنیسم آشنایی پیدا می‌کنند و در همین زمینه نیز کار می‌کنند و بعد به ایران باز می‌گردند و آن‌ها را در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های هنر تعمیم می‌دهند.

حسینی با اشاره به اینکه این افراد پایه‌های هنر نو را در ایران گذاشتند و متأثر از حرکت‌های اروپایی اکسپرسیونیسم، کوبیسم و امپرسیونیسم بودند، گفت: در سال 1339 هنرکده دیگری در تهران ایجاد شد به نام هنرکده هنرهای تزیینی، سعی شد دراین هنرکده با رویکرد فرهنگی و سنتی خودمان برنامه درس‌ها و انتخاب اساتید انجام شود. افرادی که از نسل اول آن هنرکده بودند، کسانی هستند که نقاشی سقاخانه را شکل دادند. زنده رودی، پیل‌ارام، عربشاهی، قندریز از جمله این افراد هستند.

این نظریه پرداز هنری تصریح کرد: آن‌ها تلاش کردند که با رویکرد مدرنیسم نگاهی به سنت داشته باشند. از نظر من مکتب شقاخانه خیلی کار هوشمندانه‌ای بود و حتی می‌توان واژه محققانه هم برای آن به کار برد. آن‌چه در دانشکده‌ هنرهای زیبا ادامه پیدا می‌کرد و تدریس می‌شد، بیشتر ملهم از فرهنگ تصویری اروپایی بود در حالی که ما پایگاه خاص فرهنگی داریم و آن‌ها سعی می‌کردند این مدل را هم سو با آن جریان سنتی پیش برند و نمایشگاه‌های متعددی نیز در این زمینه برگزار کردند.

حسینی درباره‌ی تلفیق هنر مدرن با هنر سنتی که باعث ایجاد مکتب سقاخانه شد، گفت: به نظر من خیلی حرکت سازمان‌ یافته و خوش فکری بود و بسیار هوشمندانه با آن برخورد شد و حتی قندریز در یکی از نوشته‌هایش گفته بود، ما باید هنر نوین خودمان را با عناصر بومی و اقلیمی پی‌ریزی کنیم و زمینه‌های غنی بسیاری داریم که بتوانیم از آن‌ها بهره بگیریم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳۰ تیر ۱۳۹۲ / ۰۱:۱۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 92043017934
  • خبرنگار :