اختصاص 100 میلیاردتومان بودجه برای حمایت از خانواده زندانیان

مدیر کل اقدامات تامینی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: در قانون بودجه امسال به کمک مجلس و دولت 100 میلیارد تومان برای حمایت از خانواده زندانیان در نظر گرفته شده است.

مدیر کل اقدامات تامینی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: در قانون بودجه امسال به کمک مجلس و دولت 100 میلیارد تومان برای حمایت از خانواده زندانیان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا علی‌اکبری در حاشیه جشن حمایت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمک به خانواده زندانیان در دو مقوله‌ی حمایت مادی و معنوی انجام می‌گیرد.

وی گفت: بیش از حمایت مادی، حمایت معنوی از خانواده زندانیان نیازمند لازم است که این حمایت در جهت کاهش آلام آنها به کار گرفته شود.

همچنین مددکاری و مشاوره نیز گام نخستی برای حمایت‌های معنوی از خانواده‌های زندانیان نیازمند به شمار می‌رود.

علی‌اکبری با بیان این‌که «هم اکنون 180 انجمن حمایت از زندانیان در کشور وجود دارد که به صورت سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند» تصریح کرد: این انجمن‌ها متشکل از فرماندار، دادستان، رییس زندان و معتمدین هر شهر است و سازمان زندان‌ها هماهنگ کننده این سازمان مردم نهاد در کشور است.

مدیر کل اقدامات تامینی و تربیتی سازمان زندان‌ها با بیان این‌که «هم اکنون به طور متوسط 230 هزار زندانی در کشور وجود دارد» افزود: از این تعداد 140 هزار زندانی متاهل هستند و از بین این تعداد زندانی متاهل 70 هزار نفر نیازمند حمایت هستند.

علی‌اکبری بیان کرد: زندانیان نیازمند دارای نیازهای درمانی و تحصیلی هستند که انجمن حمایت از زندانیان شرایط در زمینه‌ی تخصصی زندانیان نیازمند در داخل زندان را فراهم می‌کنند.

وی افزود: بخش دیگری از این افراد زندانیانی هستند که داخل زندان هستند، ولی نه تحت پوشش قرار دارند و نه حتی خانواده‌ی آنها به ملاقاتشان می‌آیند. در این زمینه شرایطی را برای آنها فراهم می‌کنیم تا مشکلات بهداشتی، تحصیلی خود را برطرف کنند.

علی‌اکبری با اشاره به فعالیت مراکز بعد از خروج گفت: در این مراکز تلاش می‌شود شغلی مناسب برای زندانیان پس از خروج فراهم شود. در حال حاضر 31 مرکز مراقبت بعد از خروج در سطح کشور در حال فعالیت هستند که با کمک وجوه اداره شده بانک‌های عامل و مشاوران اجتماعی و اشتغال، تسهیلاتی به زندانیان تعلق می‌گیرد تا بازگشتی سعادتمندانه به جامعه داشته باشد هر چند لازمه‌ی آن این است که هم خانواده و هم اجتماع زندانی را بپذیرد.

مدیر کل اقدامات تامینی و تربیتی سازمان زندان‌ها، تصریح کرد: این مراکز وقتی موثر هستند که زندانی پس از آزادی دیگر به زندان بازنگردد که به این مساله بازگشت به جامعه می‌گوییم.

وی با بیان این‌که «هم اکنون یک جمعیت 22 هزار نفری تحت پوشش مراکز مراقبت بعد از خروج قرار دارند» گفت: طبق آمارهای موجود از این جمعیت 2/7 درصد مجددا به زندان بازگشته‌اند.

مدیر کل اقدامات تامینی و تربیتی سازمان زندان‌ها، متوسط بازگشت مجدد به زندان را در کشور بین 19 تا 22 درصد خواند و گفت: این رقم در فصل‌ها و استان‌های مختلف متفاوت است. همچنین متوسط جهانی بازگشت مجدد افراد به زندان، 27درصد است.

علی‌اکبری افزود: فرد زندان و خانواده‌ی وی قبل از آن که تحت پوشش قرار بگیرند ابتدا دوره‌های آموزشی لازم را سپری می‌کنند و سپس برای فرد زندانی پرونده شخصیت تشکیل می‌شود و پس از گذراندن آموزش‌های لازم و تشکیل پرونده شخصیت عملیات اشتغال‌زایی برای فرد زندانی آغاز می‌شود و تسهیلات کارآفرینی و اشتغال در اختیار وی قرار می‌گیرد. لذا بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشکل اصلی این افراد شغل است.

وی در پایان افزود: در قانون بودجه امسال به کمک مجلس و دولت 100 میلیارد تومان برای حمایت از خانواده زندانیان در نظر گرفته شده است لذا سعی می‌شود با این مبلغ بخش حمایت مادی را انجام دهیم و برای حمایت معنوی نیز باید انجمن‌های حمایت از زندانیان سراسر کشور در این حوزه فعال شوند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۸ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92042817038
  • خبرنگار : 71411