فعالان رسانه‌یی از استاندار یزد خواستند:

تخریب را متوقف کنید/دیدگاه کارشناسان را جویا شوید

پس از مالکان خانه‌های تاریخی، فعالان میراث فرهنگی، دانشجویان و برخی مسوولان در حوزه‌های مختلف فرهنگی در استان یزد، نوبت به فعالان رسانه‌یی رسید تا بخواهند که تخریب‌ها در بافت تاریخی یزد متوقف شود.

پس از مالکان خانه‌های تاریخی، فعالان میراث فرهنگی، دانشجویان و برخی مسوولان در حوزه‌های مختلف فرهنگی در استان یزد، نوبت به فعالان رسانه‌یی رسید تا بخواهند که تخریب‌ها در بافت تاریخی یزد متوقف شود.

پس از آن‌که اجرای طرح تبدیل چهار هکتار از بافت تاریخی یزد به پارکینگ و فضای سبز با اعتراض مالکان خانه‌های تاریخی، فعالان میراث فرهنگی و دانشجویان مواج شد، این پروژه مدتی مسکوت ماند؛ بعد از آن‌که بولدوزرها تعدادی خانه را در این محدوده خراب کردند، نامه‌هایی نوشته شدند و دوست‌داران میراث فرهنگی پنجم تیرماه در این منطقه تجمع کردند. وقتی تغییری در روند اجرای طرح یادشده ایجاد نشد، این‌بار نوبت فعالان رسانه‌یی استان یزد رسید تا از استاندار بخواهند که از ادامه‌ی تخریب‌ها در بافت تاریخی یزد جلوگیری کند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نامه‌ی جمعی از فعالان رسانه‌یی استان یزد خطاب به فلاح‌زاده - استاندار یزد - آمده است: طرحی با عنوان توسعه‌ی حریم امامزاده جعفر (ع) در میانه‌ی بافت تاریخی شهر یزد در حال اجرا است. بی‌شک از کیفیت و کمیت این طرح به خوبی آگاه هستید، چراکه خود از مدافعان این طرح بوده و تلاش وافری برای اجرای آن داشته‌اید.

آنچه دلیل نوشتن این نامه به حضور شما شده، نگرانی‌های ایجادشده در این‌باره بود. به‌نظر می‌رسد این طرح به خوبی کارشناسی نشده است و گویا دیدگاه مجریان طرح و ایده‌پردازان نخستین آن در شکل‌گیری آن ارجحیت داشته‌اند، به‌طوری‌ که کارشناسان، مدیران، فعالان حوزه گردشگری و از همه مهم‌تر، مردم ساکن در بافت تاریخی با کلیات طرح و نحوه‌ی اجرای آن به این شکل موافق نیستند که هریک به شکلی دیدگاه خود را به اطلاع شما رسانده‌اند.

شهر تاریخی یزد با پیشینه‌ی هزار ساله‌ی خود، کوله‌باری از تمدن، فرهنگ و اخلاق را یدک می‌کشد که بخش قابل توجهی از آن در معماری خشتی‌اش بروز کرده است. کافی است صرفا از نحوه‌ی تجلی آموزه‌های دین مبین اسلام در شکل‌گیری این محلات، خانه‌ها و حتی حریم خصوصی مورد تأکید اسلام در این معماری سراغ بگیرد تا به‌ وضوح این تأثیر را ببینید.

اینک که این تمدن در آستانه‌ی جهانی شدن با نام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی جهانی است و یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای ترویج دین مبین اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی در جامعه‌ی جهانی محسوب می‌شود، متأسفانه اجرای این طرح در این روند خلل بزرگی ایجاد می‌کند.

مطمئن هستیم شما از تأثیر گیرای معماری خشتی که نتیجه‌ی آن شکل‌گیری فرهنگی به نام دارالعباده و دارالمومنین است، در روحیات گردشگران این بافت باخبر هستید. آیا رواست تیغ تیز تخریب بر تارک محکم این ارثیه‌ی تمدن اسلامی وارد شود؟

در ادامه‌ی این نامه افزوده شده است: به‌عنوان جمع کوچکی از جامعه‌ی رسانه‌یی استان از شما درخواست می‌کنیم، علاوه بر دستور برای متوقف کردن این طرح، جویای نظرات کارشناسان خبره و صاحب‌نظر و از همه مهم‌تر، مردم این منطقه شوید و مطمئن هستیم اجرای درست و صحیح این‌گونه طرح‌ها، علاوه بر تأمین نظرات سازمان‌های دخیل، نگرانی‌ها درباره‌ی آن را نیز مرتفع می‌کند و حتی حمایت همه‌جانبه‌ی مردم را در پیشبرد آن به همراه دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92041005973
  • خبرنگار : 71191