آتش‌سوزی در حریم روستای تاریخی میمند

10 هکتار از حریم بافت تاریخی در منظر فرهنگی روستای میمند، براثر آتش‌سوزی آسیب دید.

10 هکتار از حریم بافت تاریخی در منظر فرهنگی روستای میمند، براثر آتش‌سوزی آسیب دید.

دهیار روستای تاریخی میمند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تأیید این خبر اظهار کرد: تا کنون این آتش‌سوزی به نام گردشگران تمام شده، اما واقعیت این است که وقتی آتش‌سوزی‌ها رخ داد، گردشگران در آن مناطق ندیده نشده‌اند.

حسن ابراهیمی با اشاره به وقوع دو آتش‌سوزی در حریم بافت تاریخی روستای میمند در 27 و 29 خردادماه، افزود: برخی مالکان زمین‌های روستاهای اطراف میمند، هنگام آتش‌سوزی در منطقه بودند، بنابراین نمی‌توان این اتفاق را به گردن گردشگران انداخت.

به گزارش ایسنا، روستای تاریخی میمند در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهر بابک قرار دارد. این روستا بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز واقع است. روستای میمند در شهرستان شهربابک و در استان کرمان قرار گرفته است.

واژه‌ی میمند به تعبیر مردم منطقه، معانی متفاوتی دارد. عده‌ای معتقدند لغت میمند، از دو واژه‌ی «می» و «مند» تشکیل شده که «می» به معنای شراب و «مند» به معنای مست و مستی است و چون این روستا در دوران پیش از اسلام ایجاد شده، می‌گفتند مردان این نواحی حفره‌های روستا را براثر مستی می‌کندند که بر همین اساس، آن را میمند نامیده‌اند.

ساکنان این روستای دست‌کند سه‌هزار ساله، آداب و رسوم خاصی دارند و در زبان و گویش آن‌ها هنوز از کلمات پهلوی ساسانی استفاده می‌شود. این روستا هفتمین منظر فرهنگی، طبیعی و تاریخی جهان بود که جایزه‌ی «مرکوری» را گرفت.

روستای میمند مهرماه 1385 به‌عنوان روستای نمونه‌ی ملی گردشگری معرفی شد و در سال‌های گذشته، کارشناسان میراث فرهنگی پرونده‌ی ثبت جهانی آن را تهیه کردند تا امسال در سی‌وهفتمین اجلاس جهانی یونسکو بررسی شود؛ ولی به‌دلیل وجود برخی ابهام‌ها در پرونده‌ی ثبت جهانی میمند، بررسی آن به سال آینده موکول شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92041005765
  • خبرنگار : 71191