احتمال مذاکرات آمریکا و کره شمالی درباره برنامه هسته‌یی پیونگ یانگ

منابع آمریکایی اعلام کردند که یک دیپلمات این کشور در اقدامی که نشانه مصالحه کوچکی با چین است، درباره توسعه برنامه هسته‌یی کره شمالی با همتای خود از این کشور گفت‌وگو خواهد کرد، ولی درخواست پیونگ یانگ برای مذاکرات بدون شرط در سطح عالی را رد خواهد کرد.

منابع آمریکایی اعلام کردند که یک دیپلمات این کشور در اقدامی که نشانه مصالحه کوچکی با چین است، درباره توسعه برنامه هسته‌یی کره شمالی با همتای خود از این کشور گفت‌وگو خواهد کرد، ولی درخواست پیونگ یانگ برای مذاکرات بدون شرط در سطح عالی را رد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع آگاه اعلام کردند که گلین دیویس، نماینده ویژه آمریکا در زمینه سیاست کره‌شمالی و کیم کیه گوان، معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی احتمالا ملاقات‌شان را به دنبال گفت‌وگوی پیونگ یانگ و سئول در یک کشور ثالث برگزار خواهند کرد.

به گزارش روزنامه آساهی، این منابع اعلام کردند که اقدام واشنگتن برای ملاقات دیویس با کیم پس از آن انجام شد که آمریکا و چین در نشست هفت و هشت ژوئن در کالیفرنیا توافق کردند که کره شمالی باید خلع سلاح هسته‌یی شود. واشنگتن معتقد است که این توافق نشانه تغییری در رویکرد پکن در قبال پیونگ یانگ است.

چین به عنوان حامی و متحد اصلی کره شمالی نفوذ بسیار زیادی روی این کشور دارد.

آمریکا ظاهرا تصمیم گرفته است با ترتیب دادن ملاقات دیویس و کیم به درخواست پکن احترام بگذارد و به این ترتیب خواستار همکاری بیش‌تر چین در زمینه کره شمالی شود، ولی تا جایی پیش نخواهد رفت که سیاست آمریکا را در این زمینه تغییر دهد.

مقامات آمریکا، ژاپن وکره جنوبی هفته گذشته پس از دیدار با یکدیگر در واشنگتن اعلام کردند که اگر کره شمالی روند کنار گذاشتن مجتمع هسته‌یی‌اش در یونگ بیون را آغاز کند و به تعلیق همه آزمایشات هسته‌یی و موشکی‌اش متعهد شود، این سه کشور با برگزاری دور جدید مذاکرات موافقت خواهند کرد.

اگر مذاکرات شش جانبه برگزار شود واشنگتن احتمالا خواستار این می‌شود که پیونگ یانگ همه عملیات‌های هسته‌یی از جمله غنی‌سازی اورانیوم را کنار بگذارد.

منابع آمریکایی اعلام کردند که انتظار می‌رود در دیدار دیویس و کیم، نماینده اصلی آمریکا موضع واشنگتن در زمینه برنامه هسته‌یی کره شمالی را بیان کند.

کره شمالی از آمریکا خواسته است که بدون پیش شرط به میز مذاکرات بیاید و علاوه بر آن واشنگتن را تحت فشار قرار داده است که کره شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌یی به رسمیت بشناسد.

مقامات کشورهای دخیل در مذاکرات شش جانبه با هدف خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی خوشبین نیستند که حتی اگر نمایندگان آمریکا و کره شمالی با یکدیگر دیدار کنند، مذاکرات شش جانبه از سر گرفته شود.

مذاکرات شش جانبه در سال 2003 و پس از خروج کره شمالی از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان. پی. تی) آغاز شد و آمریکا، چین، روسیه، ژاپن،‌کره جنوبی و کره شمالی در آن شرکت دارند.

کره شمالی که در ماه‌های اخیر به تهدیدات علیه کره جنوبی و آمریکا روی آورده بود در هفته گذشته تغییر مسیر داد و پیشنهاد مذاکرات مستقیم با آمریکا را که شامل برنامه هسته‌یی‌اش نیز بود مطرح کرد.

پیونگ یانگ ماه میلادی گذشته نماینده ویژه‌اش را به پکن فرستاد تا درباره مسائل باقی مانده صحبت کند.

انتظار می‌رود کره شمالی برای توضیح دیدگاه‌هایش درباره برنامه هسته‌یی‌اش با روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

پیشنهاد کره جنوبی برای مذاکرات با آ‌مریکا با استقبال واشنگتن روبه‌رو نشد، زیرا آمریکا نسبت به صداقت کره شمالی و تمایل این کشور برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌یی‌اش شک و تردید دارد، اگرچه کره جنوبی، آمریکا و ژاپن مذاکرات جداگانه‌ای را برگزار کردند که بر درخواست‌شان در زمینه خلع سلاح هسته‌یی کره شمالی تاکید داشت.

نمایندگان سه کشور گفتند که کره شمالی باید به توافقی که در 29 فوریه سال میلادی گذشته مطرح شد و خواستار تعلیق آزمایشات هسته‌یی و موشکی دوربرد کره شمالی و نیز موافقت پیونگ یانگ با بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد، عمل کند.

برخی منابع آگاه در سئول اعلام کردند که ملاقات چو تا یونگ، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد کره جنوبی در مذاکرات شش جانبه با وو داویی‌، همتای چینی‌اش که اخیرا برگزار شد زمینه را برای مطرح شدن این موضوع در نشست سران دو کشور که در روزهای آینده برگزار می‌شود، فراهم کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92040502914
  • خبرنگار :