چرا بلیت مترو و اتوبوس بعد از انتخابات گران شد؟

افزایش نرخ بلیت و کرایه‌های مترو و اتوبوس و تاکسی در حالی از امروز چهارشنبه در تهران اجرایی شد که از مصوبه شورای شهر درباره نرخ جدید کرایه‌های حمل و نقل عمومی بیش از سه ماه می‌گذرد و براساس آن شهرداری تهران باید خیلی از قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، نسبت به افزایش قیمت‌ بلیت‌ها و کرایه‌ها اقدام می‌کرد و شورا نیز پیگیری اجرا.

افزایش نرخ بلیت و کرایه‌های مترو و اتوبوس و تاکسی در حالی از امروز چهارشنبه در تهران اجرایی شد که از مصوبه شورای شهر درباره نرخ جدید کرایه‌های حمل و نقل عمومی بیش از سه ماه می‌گذرد و براساس آن شهرداری تهران باید خیلی از قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، نسبت به افزایش قیمت‌ بلیت‌ها و کرایه‌ها اقدام می‌کرد و شورا نیز پیگیری اجرا.

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، لایحه افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی ، اتوبوس و مترو در تاریخ 5 اسفند سال گذشته در دبیرخانه شورای شهر تهران به ثبت رسید و پس از طی مراحل بررسی در کمیسیون‌های مربوطه در تاریخ 20 اسفندماه به تصویب شورای شهر تهران رسید. البته موضوع افزایش نرخ تاکسی ها در همان زمان با توجه به تفاوت در افزایش نرخ‌ها با حساسیت بیشتری پیگیری شد چراکه فرمانداری تهران نیز پس از تصویب اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کرده بود.

به این ترتیب و پس از پاسخ شورای شهر تهران به اعتراض فرمانداری، در اردیبهشت ماه نرخ کرایه تاکسی‌ها گران شد. ناگفته نماند که فرمانداری به نرخ کرایه‌های مترو و اتوبوس اعتراضی نداشت.

همه اینها در حالیست که امروز در چهارمین ماه سال 92 مصوبه‌ مذکور اجرایی شد و نرخ کلیه خطوط ناوگان عمومی و خصوصی اتوبوسرانی پایتخت به میزان میانگین 20 درصد افزایش یافت و نرخ کرایه نقدی 300 تومان و کرایه با کارت اعتباری 240 تومان شد.

همچنین نرخ جدید قیمت بلیت تک سفره مترو تهران 450 تومان و قیمت بلیت دو سفره مترو 650 تومان تعیین شده که آن نیز از امروز اعمال می‌شود.

در عین حال شرکت بهره‌برداری مترو تهران علیرغم حذف کارت‌ اعتباری شش ماهه مترو در سال گذشته، امسال نیز به حذف کارت اعتباری یکساله اقدام کرده است و در حال حاضر تنها کارت‌های اعتباری مبلغ‌دار برای استفاده شهروندان پیش‌بینی شده است.

در این باره حمزه شکیب - رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران به ایسنا می‌گوید: روند تصویب نرخ کرایه حمل‌و‌نقل عمومی در سال گذشته هیچ تاخیری نداشته و فرمانداری تهران نیز تنها به مصوبه نرخ کرایه تاکسی اعتراض داشته است بنابراین شهرداری می توانسته پس از تصویب مصوبه افزایش نرخ کرایه اتوبوس و مترو آن را اجرایی کند.

وی در این باره به یک نکته اشاره دارد و می‌گوید: یک دلیل اجرایی نکردن آن می تواند این باشد که مصوبه سال گذشته شورا برای تعییر نرخ کرایه‌ها در تیرماه اجرایی شد و براین اساس شاید امسال هم از تیر ماه اجرایی کرده است.

عیسی فرهادی - فرماندار تهران هم در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان می‌کند که فرمانداری تهران در مورد نرخ تاکسی‌ها اعمال نظر داشته و در مورد نرخ کرایه اتوبوس و مترو درخواست یا اعتراضی به شورا و شهرداری تهران اعلام نکرده است.

اما خسرو دانشجو - سخنگوی شورای شهر تهران هم در این رابطه به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: ما وظیفه داشتیم تا در موعد قانونی لایحه شهرداری تهران را تصویب کنیم که طبق قانون و تقریبا با همان پیشنهاد شهرداری این مصوبه قبل از پایان سال گذشته تصویب شده است، اما اینکه چرا تاکنون شهرداری آن را اجرا نکرده به خود شهرداری مربوط می‌شود.

دانشجو تصریح می‌کند: شهرداری تهران در این مدت دلیل خاصی را برای این تاخیر به شورای شهر اعلام نکرده است.

تاخیر شهرداری و عدم پیگیری شورای شهر!

در این نوشتار دغدغه نگارنده چرایی افزایش نرخ بلیت‌ها نیست که مصوبه قانونی و لازم الاجراست، بلکه این پرسش و ابهام در میان شهروندانی که از روز گذشته پلاکاردهای قیمت‌ جدید کرایه‌ها را در ایستگاه‌ها دیده اند، مطرح است که چرا بلیت مترو و اتوبوس بعد از انتخابات گران شد؟

این در حالیست که شهرداری تهران در سالهای گذشته همواره به دنبال تصویب به موقع مصوبات افزایش نرخ در حمل‌و‌نقل عمومی بوده است و همواره بلافاصله پس از پایان وقت قانونی اعتراض و پاسخ فرمانداری، مصوبه مرتبط را اجرایی کرده‌ است.

پرسش دیگر اینکه چرا اعضای شورای شهر که در آن زمان خود را برای انتخابات شورای چهارم آماده می‌کردند، نسبت به این تاخیر شهرداری واکنش نشان ندادند و اجرای آن را پیگیری و مطالبه نکردند؟

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 92040502836
  • خبرنگار :