احتمال سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به قطر

شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرد، به‌زودی پس از پذیرفته شدن شرایط شان، هیاتی از این شورا به قطر سفر کند.

شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرد، به‌زودی پس از پذیرفته شدن شرایط شان، هیاتی از این شورا به قطر سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عطاالله لودین، معاون شورای عالی صلح افغانستان در مصاحبه با شبکه خبری بی‌.بی‌.سی گفت: بنا بر شرایطی که قبلا دولت افغانستان و آمریکا بر روی آن تفاهم کردند و بر اساس نامه‌ای که از سوی رئیس جمهوری آمریکا به افغانستان ارسال شده بود، می‌خواهیم که هیات ما در آینده‌ای نزدیک به قطر برود.

وی گفت که این هیات به قطر می‌رود تا با مقامات دولت قطر، با نمایندگانی از طالبان که صلاحیت گفت‌وگو دارند و با آمریکایی‌ها مذاکره کند.

این در حالی است که تاکنون طالبان اظهار آمادگی نکردند که با دولت افغانستان گفت‌وگو خواهند کرد و گفته‌اند که با آمریکا مذاکره خواهند کرد.

عطاالله لودین عنوان داشت: اگر طالبان به این فکر و عقیده باشند، طبعا هیات نمی‌رود. اگر مالکیت روند به حکومت افغانستان تعلق نداشته باشد، اگر طالبان به این عقیده باشد که با آمریکایی‌ها مذاکره کند، برایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

وی افزود، شورای عالی صلح به عملی شدن شرایط حکومت افغانستان تاکید دارد و پس از برآورده شدن این شرایط به قطر سفر خواهد کرد.

لودین گفت که اگر آمریکا نیز تضمین‌هایی را که به افغانستان داده بود عملی نکند، هیات شورای عالی صلح به قطر سفر نخواهد کرد.

اما وی می‌گوید که برای انجام این سفر با توجه به تغییرات روزهای اخیر، امیدواری زیاد است.

پس از گشایش دفتر طالبان در قطر با نام "دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان" همراه با برافراشتن پرچم سفید طالبان، حکومت افغانستان اعلام کرد که در عمل و گفتار آمریکا در مورد صلح تناقض وجود دارد.

حکومت افغانستان مذاکرات برای توافقنامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا را به تعلیق درآورد و اعلام کرد که هیچ هیاتی از شورای عالی صلح به قطر نخواهد رفت.

پس از آن پرچم طالبان در دفتر آنها پایین آورده شد و تابلو این دفتر نیز برداشته شد. اما شورای عالی صلح تاکید کرد که تنها برداشتن نام و پایین آوردن پرچم کافی نیست.

روز گذشته جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که طالبان باید از فرصت ایجاد شده استفاده کند، وگرنه ممکن است دفتر طالبان در قطر بسته شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳ تیر ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92040301447
  • خبرنگار : 99999