پروین ثقةالاسلام:

خرد و کار جمعی کاخ «گلستان» را جهانی کرد

مدیر سابق کاخ گلستان گفت: خرد،‌ عقل و کار جمعی می‌تواند هر طرح را به نتیجه برسد. کاخ گلستان نیز از این قاعده مستثنی نبود. هرچند باورم نمی‌شود آن تلاش‌ها نتیجه داده باشد، ولی اکنون از ثبت جهانی کاخ گلستان بسیار خرسندم.

مدیر سابق کاخ گلستان گفت: خرد،‌ عقل و کار جمعی می‌تواند هر طرح را به نتیجه برسد. کاخ گلستان نیز از این قاعده مستثنی نبود. هرچند باورم نمی‌شود آن تلاش‌ها نتیجه داده باشد، ولی اکنون از ثبت جهانی کاخ گلستان بسیار خرسندم.

پروین ثقةالاسلام که از سال 80 تا 89 به‌عنوان رییس مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی کاخ گلستان در این مکان فعالیت می‌کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: زمانی که به کاخ گلستان وارد شدم، رییس قبلی کاخ، آقای انیسی، بیشترین کارهای سخت‌افزاری را انجام داده بود. به همین دلیل، من بیشتر روی نسخه‌های خطی تمرکز کردم تا این‌که موفق شدیم شاهنامه‌ی «بایسنقری» را در فهرست کمیته ملی حافظه جهانی ثبت کنیم. در همان زمان، مهم‌ترین وظیفه‌ام را مرمت اصولی کاخ گلستان می‌دانستم و علاوه بر فلزی کردن سازه‌های چوبی، بخصوص در پشت‌ بام کاخ، همه‌ی سیستم‌های تأسیساتی را در حد استاندارد ارتقا دادم.

وی با اشاره به پاک‌سازی چند حوض‌خانه و استخر در محوطه‌ی باز کاخ گلستان از باغچه به آب‌نما، گفت: یکی از افتخاراتم را مرمت تالار «بادگیر» می‌دانم و خدا را شکر می‌کنم که اکنون با زحمت کارشناسان و همکارانم کاخ گلستان جهانی شده است.

او با اشاره به تلاشی که کارشناسان این مجموعه‌ی تاریخی در طول سال‌های 80 تا 89 برای جهانی کردن کاخ گلستان انجام داده‌اند، ادامه داد: در آن زمان، به‌دلیل مشکلاتی که کاخ گلستان داشت، فکر کردیم دست‌ کم کار تهیه‌ی پرونده‌ی «آلبوم‌خوانه‌» کاخ گلستان را برای جهانی شدن انجام دهیم تا در صورت ثبت نشدن کاخ گلستان، آلبوم‌خانه‌ی این مجموعه که دومین آلبوم‌خانه در دنیا است در این فهرست به ثبت برسد.

ثقةالاسلام تأکید کرد: امیدوارم همه‌ی چیزهایی که در کاخ گلستان است سر جای خودشان قرار گیرند، چون هر مکانی که حکام در دوره‌های گذشته در آن زندگی می‌کردند اکنون به مردم تعلق دارند. معمولا زمانی که کاری به نتیجه می‌رسد، آن‌ کار به نام رییس آن مجموعه ثبت می‌شود. در حالی که برای کاخ گلستان این‌گونه نیست و کارکنان و کارمندان آن باعث شدند کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ تیر ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92040200938
  • خبرنگار : 71191