واشنگتن: روسیه تضمین‌ کند سوریه درباره ژنو 2 جدی است

با ادامه تلاش‌ها برای برگزاری نشست ژنو 2 مقامات واشنگتن از روسیه خواستند تا تضمین‌هایی درباره جدیت نظام سوریه برای حضور در این کنفرانس ارائه دهد.

با ادامه تلاش‌ها برای برگزاری نشست ژنو 2 مقامات واشنگتن از روسیه خواستند تا تضمین‌هایی درباره جدیت نظام سوریه برای حضور در این کنفرانس ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس آمریکا، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در میان جمعی از خبرنگاران در هواپیمای ریاست جمهوری این کشور که عازم آلمان بود اعلام کرد: دولت ‌آمریکا از روسیه می‌خواهد تا تضمین‌هایی ارائه دهد که نشان دهد نظام سوریه برای مشارکت در کنفرانس ژنو 2 جدی است.

وی همچنین از توافق صورت گرفته در خصوص سوریه در بیانیه پایانی کنفرانس جی 8 استقبال کرده و عنوان داشت: ما به صراحت می‌خواهیم که روسیه با نظام سوریه برای اطمینان از اینکه نمایندگان دمشق با جدیت هر چه بیشتر بر سر میز مذاکرات حاضر می‌شوند، همکاری کند.

رودز ادامه داد: ما با مخالفان و هم‌پیمانان و دوستانمان که برای برگزاری هر چه سریعتر مذاکرات سوریه تلاش می‌کند همکاریمان را ادامه خواهیم داد.

دولت سوریه پیشتر اعلام کرده بود، با حضور در کنفرانس ژنو 2 مشروط بر اینکه بدون هیچ پیش شرطی از سوی مخالفان برگزار شود موافق است. این در حالی است که گروه‌های مخالف سوریه از جمله ائتلاف ملی مخالفان اعلام کرده بودند، شرط اصلیشان برای هرگونه حل و فصل سیاسی بحران سوریه برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین عنوان داشت: به عقیده ما مهمترین راه در خصوص سوریه برگزاری کنفرانس ژنو2 و اجرای بیانیه ژنو1 است و مهمترین چیزی که این امر را تضمین می‌کند تشکیل دولت انتقالی با اختیارات اجرایی کامل است و در نهایت اینکه باید به روند انتقال سیاسی برای تشکیل دولت جدید سوریه دست یافت.

وی گفت: ما می‌خواهیم که تضمین بدهیم تا سوری‌ها بدانند از حمایت کامل ما برخوردارند و مهمتر اینکه باید این عملیات به تشکیل دولت جدید در سوریه بی‌انجامد چرا که این تنها مذاکره برای گفتگوی دو طرف نیست بلکه باید هدفی مشخص را به دنبال داشته باشد.

بن رودز خاطرنشان کرد: هدف از مذاکرات، انتقال به دورانی جدید و تشکیل دولتی جدید است تا بدین وسیله سوریه شاهد تغییراتی باشد که اجازه اقدامات نظامی و درگیری‌ را در این کشور نمی‌دهد و این دو همان هدفی است که مردم از تشکیل دولت جدید دنبال می‌کنند.

وی گفت: ما واقعا از توافقی که در خصوص موضوع سوریه در کنفرانس جی 8 صورت گرفت خرسندیم. به دست آوردن این نوع حمایت و توافق بین‌المللی درباره روند سیاسی بحران سوریه و ماهیت این روند از سوی جی 8 امری حائز اهمیت است.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: سوریه در حال حاضر با چالش‌های بی‌شماری روبروست و آنچه از کنفرانس کشورهای عضو جی 8 صادر شده، دشواری‌های آینده را نمی‌کاهد اما بیانیه صادر شده از سوی جی 8 درباره عملیات انتقال سیاسی، حمایت انسانی و تحقیق درباره مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بسیار مفید است.

رهبران کشورهای عضو گروه صنعتی جی 8 در پایان نشستشان در ایرلند شمالی خواهان پایان خشونت‌ها در سوریه و آغاز روند مذاکرات برای حل و فصل بحران سوریه در کنفرانس ژنو 2 و در اولین فرصت ممکن شدند.

در بیانیه صادر شده توسط جی 8 حمایت از اوضاع انسانی سوریه و محکوم کردن استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیز خواسته شده است.

رودز در این خصوص گفت: گام بعدی در این عملیات مشخص کردن نحوه برگزاری نشست ژنو 2 و اینکه کدام گروه‌ها و کشورها و کدام چهره‌ها از طرفین درگیر سوری شرکت می‌کنند است.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا، سازمان ملل و روسیه 25 ماه جاری میلادی نشستی مشورتی را در سطح وزیران خارجه برگزار می‌کنند. قرار است این نشست سه جانبه میان نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل برگزار شود.

پیشتر نیز نشست مشابهی برای فراهم کردن مقدمات کنفرانس ژنو 2 برگزار شد که موضوع آن تضمین مشارکت همه گروه های مخالف سوری و مساله مشارکت کشورهای همسایه و بازیگران منطقه‌ای از جمله ایران بود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92032917758
  • خبرنگار : 71434