انتقاد عفو بین‌الملل از استفاده نظامی از کودکان مالی

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی در مورد استفاده نظامی از کودکان مالی توسط شبه‌نظامیان و شکنجه و بدرفتاری با این کودکان در مراکز بازداشت دولتی، ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی در مورد استفاده نظامی از کودکان مالی توسط شبه‌نظامیان و شکنجه و بدرفتاری با این کودکان در مراکز بازداشت دولتی، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل پس از سفر بازدیدی خود به مالی اعلام کرد: گروه‌های مسلح و افراد وابسته به آن‌ها از کودکانی که گاهی حتی 13 سال بیشتر ندارند به عنوان نیروی نظامی استفاده می‌کنند و اکنون این کودکان در بازداشتگاه‌های دولت این کشور در کنار بزرگسالان زندانی هستند و برخی از آن‌ها هدف شکنجه و بدرفتاری قرار می‌گیرند.

عفو بین‌الملل در این سفر توانست با 9 کودک در سنین 13 تا 17 سال که در کنار بزرگسالان بازداشت بودند مصاحبه کند. یکی از این کودکان که پسری 15 ساله است ابتدا در مناطق شمالی مالی توسط نیروهای کشور چاد دستگیر و سپس به فرانسوی‌ها سپرده شد. وی می‌گوید که آن‌ها هنگام بازداشت وی توجهی به سن او نداشتند و به زبان مادری‌اش از او بازجویی نکرده‌اند.

کودکان دیگر نیز مدعی‌اند که توسط نیروی‌های مالی مورد شکنجه و بدرفتاری همچون شوک الکتریکی و تهدید به مرگ قرار گرفته‌اند.

گایتان موتو پژوهشگر حوزه مالی در عفو بین‌الملل در این مورد گفت: بر اساس حقوق بین‌الملل افراد زیر 18 سال باید در مکانی جدا از بزرگسالان زندانی شوند و مقامات مالی باید توجه داشته باشند که در صورت بازداشت یک کودک به جرم همکاری با نیروهای مسلح، سن و سال و مشخصات فردی او را در نظر بگیرند.

کودکان بازداشت‌شده اغلب متهم به همکاری با اغتشاش‌گران، به خطر انداختن امنیت داخلی و خارجی کشور و فعالیت‌های تروریستی شده‌اند.

از آغاز درگیری‌های مسلحانه شبه‌نظامیان و نیروهای دولتی مالی از ژانویه 2012 تاکنون مدافعان حقوق بشر همچون عفو بین‌الملل بارها بهره‌گیری نظامی از کودکان این کشور را محکوم کرده‌اند.

عفو بین‌الملل از مقامات مالی خواست تا از کودکان این کشور حمایت و شرایطی را فراهم کنند که مانع از جذب و الحاق دوباره این کودکان به گروه‌های مسلح شود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، سازمان ملل در گزارش جدید خود که هفته گذشته منتشر شد در مورد وجود کودک - سربازها در مالی ابراز نگرانی کرد و بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی را مسئول این اتفاق دانست. در این گزارش آمده است که این کودکان هدف انواع بدرفتاری و سوء‌استفاده همچون خشونت‌های جنسی و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92032716159
  • خبرنگار : 71443