در ادامه سومین روز مناظره نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، علیاکبر ولایتی دیدگاههای خود درباره مسایل سیاسی را بیان کرد و دیگر نامزدها به نقد دیدگاههای وی پرداختند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صحبتهای ولایتی و نقدهای دیگر نامزدها بدین شرح است:
ولایتی: بر پیامبر عظیمالشان اسلام درود میفرستم و این عید بزرگ و انسانساز را به همه هموطنان و ایرانیان داخل و خارج کشور و همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان تبریک میگویم. آرزو میکنم بتوانیم با درک عمیق و دقیق پیام آسمانی پیامبر عزیز برای گسترش عبودیت، معنویت، عقلانیت، اخلاق در جامعه تلاش کنیم. به همه مسلمانان جهان و ملت ایران، بانوان، ایثارگران، بسیجیان، نخبگان، دانشگاهیان، جوانان به خصوص رایاولیها که آیندهسازان کشور هستند، همکاران خودم در جامعه شریف پزشکی، پرستاران و پیراپزشکان، کشاورزان، کارگران و همه اصناف و بازاریان تبریک میگویم.
گاهی ممکن است برداشت نادرستی از مقام ریاست جمهوری وجود داشته باشد و او را حتی تا حد یک مدیر اجرایی ولی عالیرتبه تغییر دهیم. این برداشت در سایه دو اتفاق همزاد پدید آمده است. اول به خاطر مشکلات اقتصادی حاد جامعه و دوم تصویری که دولت کنونی از خود به جای گذاشته است. روش مدیریتی و شخصیت رییسجمهور باید به نحوی باشد که در چنین جایگاهی توان اجماعسازی داشته باشد. زیرا حوزه سیاست، حوزه اقناع و تدبیر است، نه سلسله مراتب و تحکم.
علت اینکه وارد رقابتهای انتخاباتی شدم، این است که معتقدم حتی حل مشکلات اقتصادی هم در گروی اصلاح نگاه و اولویتهاست. بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه در تحریمها دارد. خیلی از مردم مطابق نظرسنجیها اصلیترین اولویت را مسائل خارجی و حل تحریمها میدانند، لذا باید کسانی متصدی امور شوند که تجربه این کار را داشته باشند.
تجربه من در مصوبه 598 و اجرایی کردن آن و قرارداد 1975 است. به لطف الهی و رهبریهای داهیانه امام راحل(ره) و در حال حاضر مقام معظم رهبری، رشادتهای رزمندگان، پایمردی خانوادههای ایثارگران به ویژه آزادگان و زحمات همکاران من در دستگاه دیپلماسی کشور اجرایی شدن این قرارداد به صورتی رخ داد که اولا تمام حقوق ملت ایران حفظ شد و برای اولین بار در تاریخ 200 ساله اخیر حتی یک وجب از خاک کشور به دست طرف مقابل نیفتاد. این را ما نماد مقاومت مدبرانه میدانیم و لذا معتقدیم همین مدل در موضوع هستهیی جواب میدهد.
هم اصرار بر حق غنیسازی و هم هدایت هوشمندانه به نحوی که با کشورهای دیگر قهر نباشیم زیرا وظیفه دستگاه دیپلماسی کاهش هزینه و نه صدور بیانیه و نه اعلام مواضع است. بنابراین با اطمینان به مردم عزیزمان میگویم که حل مساله هستهیی سختتر از اجرایی کردن قرارداد 598 نیست.
از طرف دیگر، بخش زیادی از مشکلات ریشه در سوءتدبیر دارد که سوال این است که سوءتدبیر و ناکارآمدی از کجا میآید؟ از اینجا که خودمان را عقل کل بپنداریم و متخصصان را نادیده بگیریم، مدیران باتجربه را صرفا به خاطر اینکه با ما اختلاف نظر دارند، خانهنشین کنیم و با قوای دیگر درگیر باشیم و به جای چارهاندیشی برای حل مشکلات مردم و همافزایی، انرژیهای یکدیگر را خنثی کنیم.
اگر فردی در راس قوه مجریه قرار گیرد که نوعی مقبولیت بین جناحهای درون نظام، مدیران باتجربه و متخصصان داشته باشد، قطعا مشکلات با سرعت حل میشود زیرا او میتواند کارآمدی را افزایش دهد. غلط است که کارآمدی را صرفا به حوزههای عمرانی، تنزل دهیم. از طرف دیگر وضعیت اخلاقی موضوعی مزید بر این وضعیت است. اگر فردی باشد که گفتار، رفتار و گذشته او زمینهساز تزریق آرامش با جامعه باشد، مردم در سایه او احساس آرامش و اعتماد کنند، آنگاه است که میدانند قرار نیست هر روز شاهد دعوا باشند. لذا گرایش بنده اخلاقگرایی، عقلانیت و ثبات سیاست و مدیریت است. چنین دولتی در سطح داخلی نیز باید اصول قانون اساسی را در زمینه آزادی مقید باشد و فقط شعار ندهد. اگر این رخ دهد و مدیران خانهنشین نباشند و به کار گرفته شوند، انسجام ملی تقویت میشود، بازسازی اعتماد صورت میگیرد، سرمایه اجتماعی شکل میگیرد و امنیت ملی خود به خود تقویت میگردد. برای نشاط و همدلی باید زمینه حضور همه را فراهم کنیم. فقط شعار ندارد و رسانهها را آزاد سازد.
انسجام داخلی و تعامل سازنده و فزاینده با جهان باید به طوری باشد که کشور را به سمت سازندگی بیشتر و برخورد اصلاحطلبانه با مسائل مبتلابه کشور اداره کرد. بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت، باید با دنیا رابطه خود را تقویت کنیم. اگر من رییسجمهور شوم، تعامل سازنده و فزاینده با کشورهای جهان برقرار خواهم کرد. من همه مسئولیت سیاست خارجی را میپذیرم و در چارچوب نظام و خطوط کلی رهبری، سیاست نظام را در روابط بینالمللی اعمال خواهم کرد.
رابطه با چند کشور محدود آفریقایی و آمریکای لاتین خوب است اما آوردهای برای نظام ندارد، بلکه باید به خارج کشور سفر کرد و به دیدن کشورهای دیگر رفت. باید رفت و آمد سران کشورها را در کشور تسهیل کرد باید زمینه را طوری فراهم کرد که رفت و آمد بین ایران و دیگر کشورها طوری باشد که عزت مردم ایران حفظ شود.
گذرنامه مردم ایران نباید طوری باشد که اگر در جایی مورد بازرسی و ورود قرار میگیرند، مورد احترام نباشند و امروز ما میبینیم که متاسفانه برخورد کنسولی با مردم در خارج از کشور خوب نیست. باید تصویر کشور خودمان را در انظار دیگران بهبود بخشیده و این جزو شایستگیهای مردم ایران است که سیاست خارجی آنطور عمل کند که برخورد دیگران با ما مطابق شأن مردم ایران باشد.
نقد دیگر کاندیداها:
حدادعادل: من یک اختلاف نظری با آقای ولایتی دارم و آن این که حل مسئله هستهیی را سختتر از آتش بس جنگ میدانم، علتش این است که مسئله هستهیی اصلا وجود ندارد و ما از طرف دشمنان متهم به این هستیم که می خواهیم بمب بسازیم، دشمن هم میداند، چنین چیزی نیست. مثلی است که می گوید کسی را که خوابیده می شود بیدار کرد، اما کسی که خودش را به خواب زده را نمیشود بیدار کرد. مسئله هستهیی هم چنین است. من البته منکر این نیستم هر چه توانایی در دیپلماسی بالاتر باشد بهتر است اما نباید مسئله امروز را با 20 سال پیش مقایسه کرد. شما که درمتن بیداری اسلامی هستید میدانید 20 سال پیش بر اثر انقلاب خطری برای سلطه جهانی به نام بیداری بوجود نیامد، اما امروز در اثر افزایش قدرت ما دشمنی با ما بیشتر شده و این مشکلتر است. آقای عارف گفتند اصولگرایان هفت سال گذشته مقابل احمدینژاد هیچ وقت نیستادند، سعی من این بود اگر ایشان کار درستی کرده گفتهام درست است و اگر به نظرم قانون شکنی بوده جلویش ایستادهام. در مجلس وقتی ایشان به قانون مصوب مجلس عمل نکرد محکم ایستادم و از حق ملت دفاع کردم، تاوانش را هم دادم اما پشیمان نیستم. از شما که دوست و همنشین من در مجمع تشخیص مصلحت هستید سوال دوستانه ای دارم کاندیدایی در تبلیغات انتخاباتیاش مرتبا دم از قانون می زد و دیگران را دروغگو می دانست. وقتی انتخابات انجام شد روز جمعه در حالیکه در سر صندوقهاباز نشده بود خبرنگاران خارجی را دعوت کرد و به مردم گفت که رییس جمهور شدم این خلاف بین قانون بود یا نه؟ آیا با این کار هوادارانش را تحریک نکرد و زمینه فتنه را فراهم نکرد؟ بعد از تهمت تقلب و وقتی رهبری در نماز جمعه گفتند نظام اسلامی اهل این بحثها نیست چرا سکوت کردید؟ اگر از حق دفاع می کردید و می گفتید تقلب نشده و یا اگر واقعا تقلب شده بود استدلال می کردید و یا به آن دوستتان که مورد تایید آقای خاتمی هم بود می گفتید نباید قبل ازاینکه در سر صندوقها باز شود بگویی من رییس جمهورم چه عیبی داشت که سکوت کردید من که سکوت نکردم و این حرفها را همان موقع و الان هم می زنم چه اشکالی داشت.
جلیلی: آقای ولایتی شما بحث قهر و آشتی را با دنیا مطرح کردید، من این موضوع را متوجه نمیشوم در بحث روابط بینالملل قهر و آشتی مانند مسائل فردی نیست. بحث منافع مطرح است، اگر منافع ما با افرادی تعارض داشته باشد، باید از حقوقمان دفاع کنیم شما که خودتان دبیرکل جنبش بیداری اسلامی هستید مثلا ما از مردم بحرین دفاع میکنیم آیا این به معنای قهر با دولت بحرین است اگر ظرفیتهایی برای ما ایجاد شده با تونس چرا اینقدر ما دوست هستند؟ زیرا در آن زمان ما با بن علی و مبارک قهر کردیم ما باید اینها را در فضای واقعی مطرح کنیم.
شما فرمودید من مسوولیت سیاست خارجی را میپذیریم چند سوال از شما دارم در دوران 16 سال مسوولیت شما در برخی اقداماتی که انجام شد، اگر مسوولیت آنها را بپذیرید بسیار خوب است یکی از آنها گفتوگوهای انتقادی است که چند سال با اروپا داشتید، مجموعا هفت گفتوگوی انتقادی پس از موضوع جنگ اول خلیجفارس انجام شد که خود آنها گفتند بیانیه 1992 آنها است که باید گفتوگوها انتقادی باشد ما آغاز کنیم که بیانگر نگرانیها درباره رفتارهای ایران باشد و خواستار بهبود وضعیت در بسیاری از عرصهها از جمله حقوق بشر حکم اعدام علیه سلمان رشدی و تروریسم و ..باشد هفت دوره گفتوگو انجام شد در نهایت آنچه که مطرح شد این بود که بیانیه 1997 در اواخر حضور شما ارائه شد اولا به دنبال بحثی که راجع به رییس جمهور وقت آقای هاشمی مطرح کردند که حکمی دادهاند و بعد گفتند ملاقاتهای دو جانبه رسمی در سطح وزیران یا با ایران تعلیق میشود و یا در شرایط کنونی هیچ مبنای برای تداوم این گفتوگوها وجود ندارد.
بحث دیگری نیز مطرح شد ما باید تحلیل دقیقتر ارائه دهیم اگر قضایای مربوط به قطعنامه 598 حل شد باید پرسید که کی حل شد. پس از این بود که صدام به کویت حمله کرد در جهان موقعیتی پیدا کرد که دیگر هیچ کسی مدافع وی نبود باید بدانیم قبل از آن توانستیم حتی یک نفر را آزاد کنیم منکر تلاشهای دوستان نیستم اما اینکه بگوییم ما اینکار را کردیم درست نیست این اقدام حاصل تلاش هشت سال رزمندگان دفاع مقدس ما است و برخی از شرایط نیز به و جود آمد اتفاقا سوال من این است از فرصت های که در آن زمان پیش آمد مانند بحث فروپاشی شوروی و حمله صدام به کویت ما چه استفادههایی حداکثری کردیم.
قالیباف: بحث توان و قدرت ملی در حوزه اقتصاد، سیاست و نظامی است مساله اقتصاد با مساله نظامی رابطه مستقیم دارد اگر اقتصاد قوی داشته باشیم می توانیم نیروی نظامی خوب داشته باشیم نیروی نظامی به کمک اقتصاد نمیآید، ولی رابطه بین رزمندگان و حرکتهای نظامی و سیاست یک رابطه دو طرفه است. معتقدم در دوره مدیریت جناب عالی به مدت 16 سال همیشه یک طرفه شما از ظرفیت رزمندگان و ایثارگری ها به نفع سیاست خارجی استفاده کردید، هیچ موقع سیاست خارجی به کمک رزمندگان نیامد، شنیدم که گفتید در غیر متعهدها این کار را کردم در بغداد این اتفاق نیفتاد، ولی هیچ وقت نگفتید رزمندگان رفتند جنگ جنازهشان هم بازنگشت. سطح دیپلماسی را در حد پروتکل پایین میآوریم گفتید با میتران ارتباط دارید و قهوه می خورید. زمانی که شما با میتران قهوه می خوردید ما در جبهه موشکهای آن را می خوردیم نفت ما را آتش می زدند اگر حوزه نفوذ بود پس چرا این گونه آقای جلیلی هم توضیح داد. اگر موضع شما در حوزه دیپلماسی این گونه بود چرا یک بار از غرامت جنگ که آنها متجاوز هستند برای یک مذاکره استفاده نکردید در واقع سیاست خارجی نتوانست حتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی فعال شود. شما وضعیت ژئوپولتیک کشور را می دانید هشت سال جنگ بود هشت سال دیگر که جنگ نبود.
غرضی: آقای دکتر ما با هم وارد دولت شدیم دوران بسیار سختی را در جنگ گذراندیم و دستاوردهای عظیمی نیز نصیب کشور شد. رزمندگان هم سهم دارند در این دوره جنگ باعث شد که منطقه با جنگ آشنا شود مردم سوریه، لبنان،عراق، افغانستان و پاکستان با جنگ آشنا شدند و ادامه این کار باعث شد که پای آمریکا کم کم در منطقه باز شود. این حرکتها در عراق و افغانستان انجام شد و در سوریه در حال باز شدن است. سوالم این است که یک موقعی آمریکا بر همه مناطق مسلط بود الان هم بخش وسیعی از این قدرت سیاسی را ما در اختیار داریم آیا قدرت سیاسی ما افزون است یا آمریکا. میگویند اگر نرویم پای صندوقهای رای قدرت سیاسی ایران کم میشود. شخصیتی که می گوید قدرت سیاسی ایران افزونتر از آمریکا است توجه کنیم ما در مجموع وسیع جغرافیایی عمل می کنیم نه در مجموعه کوچکی که چهار تا آدم نروند رای دهند.
رضایی: دو تا سوال دارم نخست این که 598 صادر شده بود آیا اجرایی کردیم ما در هستهیی چیزی نداریم. سوال دومم از آقایان حداد عادل و قالیباف این است که مگر شما ائتلاف تشکیل ندادهاید مشخص است که اختلافات نظرات جدی بوده است این را توضیح دهید.
ولایتی در دفاع از خود: صحبتی که آقای قالیباف گفتند نماینده ایشان آقای اسماعیلی هم گفته بود که نشان میدهد ایشان از تاریخ اطلاع ندارند ملاقاتی که من با آقای میتران داشتم من نگفتم که با آقای میتران قهوه خوردم ملاقاتی که با ایشان شد بعد از پایان جنگ و آن زمان رابطه نداشتیم اما بعد با فرانسه رابطه برقرار کردیم و بعد سخنی که بین ما مطرح شد این بود که آقای میتران آمدنش به ایران را منوط به این کرد که من تاریخی را معین کنم. ما تاریخ را تعیین کردیم و آقای رولاندوما گفت همین قبول است که در اکتبر همان سال قرار بود ایشان بیاید اما تخریبی شد البته نمی خواستند تخریب کنند ولی تخریب در کار وزارت خارجه شد و میتران نیامد.
درباره صحبتی که دکتر جلیلی کردند باید بگویم که دیپلماسی این نیست که در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخوانیم و مطلبی را بیان کنیم اینجا در مصاحبه میگویم دیپلماسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و آنها طرف دیگر و ما یک حرف مشخص بزنیم اقدامات دیگر در خارج از اینها بکنیم.بنده به شما عرض میکنم که حرفی که میفرمایند برای 20 سال پیش است و الان وضعیت دنیا فرق کرده ناچارم موضوعی را مطرح کنم که تا به حال مطرح نشدند یک زمان قبل ازآنکه به قطعنامههای شورای امنیت در بحث هستهیی نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیم از بنده دعوت کرده و سفیر فرانسه آمد و گفت که آقای سارکوزی از شما دعوت میکند که به پاریس بیاید تا مذاکره کنیم.
بنده با آقای رییس جمهور صحبت کردم و ایشان گفت چون خود سارکوزی دعوت کرده حتما برو من به فرانسه رفتم و یک ساعت ملاقاتم طول کشید و همان صحبتی درباره لاریجانی گفتم درباره من اتفاق افتاد و با آقای سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم تا غنیسازی را متوقف نکنیم و اینکه حرف آنها را به طور کامل قبول نکنیم یعنی چیزی بینابین شود مثلا اگر 8 هزار سانتریفیوژ داریم به 4 و 5 هزار سانتریفیوژ برسانیم و آقای سارکوزی قبول کرد و گفت با آقای لدید که نفر دوم ایشان بود گفت که مذاکره کنید و ظرف مدت یک هفته آقای لدید قرار شد در راس یک هیات سیاسی و هستهیی به ایران بیاید بعد از دو هفته آقای سارکوزی گفت من میخواهم به کشور شما بیایم ملت شما ملت بزرگی است و دست رهبر این ملت بفشارم.
من تمام چیزیهای که عرض میکنم آقای آهنی سفیر پاریس گزارش کرده و اسناد آن در وزارت خارجه موجود است. بنده این را آوردم و کار متوقف شد نکته این است که در زمانی که بنده با تاکید آقای رییس جمهور به فرانسه رفتم قائم مقام وزارت خارجه کاردار سفارت فرانسه را و به نوعی به او گفت کسی که به پاریس آمده نماینده ما نیست در حالی که ما قرار گذاشته بودیم نفر دوم فرانسه بیاید ایران و قرار اولی این بود که آنها پذیرفته بودند سانتریفیوژها کار بکنند فقط عددش کمتر شود تا بشنیم و بحث کنیم تا به بنبست نخوریم تا پرونده به شورای امنیت نرود هم غنیسازی را داشته باشیم و هم مسئله هستهیی حل شود و مشکلات بینالمللی پیدا نکنیم اما متاسفانه دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد وقتی چنین حرفی به کاردار فرانسه زدند وزارت خارجه فرانسه گفت اگر این خبر زودتر به ما رسیده بود ملاقات شما و آقای سارکوزی لغو شده بود یعنی عین همان قضیه آقای لاریجانی اتفاق افتاده بود.
میشد از این امکانات استفاده کرد و غنیسازی را ادامه داد و تحمیلها را از طرف شورای امنیت نداشت و وضعیت کشور را به تحریمها نرساند در رابطه روسیه نیز همین اتفاق افتاد آقای پریماکوف گفت اگر آقای پوتین به ایران بیاید ودست خالی برنگردد من آقای پوتین را به ایران میآورم من این قول را دادم و آقای پوتین آمد و کارهای اولیه شد دو مرتبه در کارش تخریب شد میخواهم عرض کنم این دیپلماسی هستهیی دیپلماسی نیست.
ولایتی: در آخرین صحبتی که آقای جلیلی در آلماتی داشتند، پیشنهاداتی کردند که براساس آن میشد جلو برویم و آن پیشنهادات را ایشان نپذیرفتند. 1+5 گفتند که شما اگر غنیسازی 20 درصد را متوقف کنید و حرکت فوردو را قدری کند کنید، ما این سه تحریم را از روی شما برمیداریم. معلوم است که هرکاری قرار است انجام بشود، قدم به قدم است. در پاسخ آنها گفته شد ما فلان کار را میکنیم شما کل تحریمها را بردارید. اینکه میگویم به شهادت معاون وزارت امور خارجه در جلسه است. مثل این است که شما بخواهید لیوانی بخرید که طرف بگوید 100 تومان است. شما بگویید دو تومن میدهید؟ او میگوید اگر نمیخواهی معامله کنی، چرا وقت ما را گرفتی. وقتی طرف حاضر است سه قدم بردارد بعد شما میخواهید یک قدم بردارید، معلوم است نمیخواهید کار را پیش ببرید.
دیپلماسی این نیست که در داخل کشور خودمان طوری وانمود کنیم که ما اصولگرا هستیم اما اصولگرایی این نیست که انسان انعطافناپذیر باشد. در رابطه با مصالح ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم. دیپلماسی فقط خشونت نشان دادن و سرسختی نشان دادن نیست، بلکه یک معامله و تعامل است. ما باید با همه دنیا تعامل کنیم. قضیه بده و بستان است. نمیشود هرچه ما از آنها میخواهیم آنها به ما بدهند و متقابلا حاضر نباشیم کاری بکنیم. هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن و خواندن بیانیه پشت میز مذاکره نیست، حتما راه فعلی مذاکرات هستهیی اشکال دارد و اگر اینطور نبود، وضع ما به اینجا نمیرسید.
جلیلی: همین نکتهای که آخر اشاره کردید، خیلی خوب است. اگر اطلاعات دیگرتان هم مثل این اخبار باشد که واویلاست، چون کاملا غلط است. نوار گفتوگوهای آلماتی موجود است پیاده شده و خدمت آقا تقدیم شده است و اتفاقا همین گزارشی که شما براین مبنا نوشتهاید را نوشتند از کجا میگوید و این خلاف است.
برای مردم بگویم در آلماتی چه خبر بود. در آلماتی آنها گفتند 20 درصد را بدهید در ازای دو تحریمی که بعدا میخواهد انجام شود. بعد آنها وارد سه درصد شوند. این روند خطاست که عدهای از دوستان شما همین بحث را دنبال میکردند. هم در دیدار با آقای سارکوزی و هم روسیه بحث شد، جلسه گذاشته شد، خود من رفتم و این بحث را مطرح کردیم و آنجا گفتیم. میگفتند آقای سارکوزی هم همین را به شما گفته و گفته شما بیایید متوقف کنید.
آقای لویت نفر دوم فرانسه است؟ او یک کارشناس در الیزه است. این برای ما اینقدر افتخار دارد که آقای لویت که کارشناسی در الیزه هست میخواهد به ایران بیاید و بعد نیامد و بحث متوقف شد و همه روند به هم خورد؟ بعد از آن قضیه سارکوزی سه بار با رییس جمهور تلفنی صحبت کرد. نکتهای که آقای قالیباف گفتند درست است. بحث این است که مابهازای آن چه بود. این بحثی اساسی است و نباید اخبار را تکه تکه بگوییم و برخی مبانیمان کاملا غلط باشد. آنچه که درباره آلماتی گفتدید کاملا غلط است و نوارش موجود است. در آنجا بحث شد، ما گفتیم حاضریم گامهای متقابل برداریم آنجا نماینده انگلیس گفت حاضرید همین الان این کار را بکنید؟ من گفتم شروع کنید. نماینده آمریکا به انگلیس گفت: ساکت چیزی نگو. بحث متوقف شد و همه خندیدند. آنجا نماینده انگلیس گیر کرد و نماینده آمریکا به او گفت اینطور پیش نرو و به دلیل همین منطق محکم بود که آنها اعلام کردند که باید به مراکزمان برویم، مشورت کنیم و بعد از چند روز به شما بگوییم که این چند روز به چهل روز تبدیل شد. بعد خانم اشتون در استانبول این را مطرح کرد. آنها نتوانستند در برابر منطق ما جوابی داشته باشند و اجازه خواستند به مراکزشان بروند. آنوقت این مساله از سوی فردی مثل شما باید اینطور بیان شود؟
اگر ما در سیاست خارجی که حوزه جدی است و منافع و تهدید کشور است اینطور برخورد کنیم، حتما نمیتوانیم. چه کسی میگوید که ما در گفتوگوها فقط توانستیم اعلام موضع کنیم. چرا از سال 87 که گفتوگوها با اینها آغاز شده، فقط یک قطعنامه صادر کردهاند و دیگر نتوانستهاند اجماع داشته باشند.
از سال 87 آمریکا گفت به شرطی وارد گفتوگوها میشوم که ایران قطعنامهها را اجرا کند. ما اجرا نکردیم اما آمریکا وارد شد. اینکه آمریکا مرتب اقدامات یکجانبه انجام میدهد برای این است که از اقدامات چند جانبه ناامید شده و نتوانسته اجماع حاصل کند.
ولایتی: بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست آقای جلیلی آنچه که مردم می بینند این است که شما یک قدم هم پیش نرفتهاید و فشار تحریمها وجود دارد هنر دیپلماسی این است که حق هستهیی حفظ شود و تحریمها بیشتر نشود هنر دیپلمات این است که کار رزمندگان را هدر ندهد.
انتهای پیام