دستگاه سنجش درصد ناخالصی بنزین و گازوئیل در کشور ساخته شد

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت دستگاه تست اندازه گیری درصد ناخالصی در بنزین و یا گازوئیل بر اساس اندازه گیری ویسکوزیته (گرانروی) سوخت توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک خبر داد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت دستگاه تست اندازه گیری درصد ناخالصی در بنزین و یا گازوئیل بر اساس اندازه گیری ویسکوزیته (گرانروی) سوخت توسط یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در این شهرک خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمود شیخ زین الدین در خصوص این دستگاه گفت: مورد استفاده این دستگاه در جایگاه های سوخت (پمپ بنزین) جهت کنترل میزان خلوص بنزین و یا گازوئیل موجود به صورت آنلاین و تعیین درصد ناخالصی موجود در سوخت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روش های متفاوتی برای تعیین کیفیت سوخت بر حسب چگالی و یا ویسکوزیته (گرانروی) و یا سایر پارامترهای قابل بررسی وجود دارد، افزود: در این اختراع، روش تعیین کیفیت سوخت بر اساس اندازه­گیری ویسکوزیته سیال است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هدف از این اختراع را تعیین میزان خلوص فرآورده های نفتی سبک از جمله بنزین گازوئیلی دانست و گفت: به علت ارتعاشات محیطی فراوان، دمای متغیر و نیز عدم دسترسی آسان به مخازن سوخت در پالایشگاه ها و در جایگاه های عرضه سوخت، اندازه گیری کیفیت سوخت دشوار است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اهمیت فراوان این موضوع در مشتری مداری، حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از تقلب، کارکرد بهینه موتور خودرو و کاهش استهلاک و ضررهای اقتصادی دیگر از جمله مواردی هستند که ساخت این حسگر را ضروری می‌کند.

شیخ زین الدین با اشاره به اینکه این دستگاه در واقع یک نوع ویسکومتر آنلاین بر اساس خاصیت سینماتیکی سیال می باشد، گفت: در این دستگاه سیال ابتدا توسط یک پمپ اولیه از درون مخزن سوخت به داخل محفظه مبدل حرارتی دستگاه کشیده شده و با کاهش تدریجی دما روبرو می­‌شود.

وی اضافه کرد: سوخت در دمای پایین حاصل شده به درون مخزن دمای ثابت دستگاه وارد می­‌شود و بخارهای این محفظه نیز توسط کانیستر جذب می‌­شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند و با اندازه گیری ویسکوزیته سیال مورد نظر و مقایسه با داده های تجربی به دست آمده از نمونه­ های استاندارد، درصد خلوص سوخت اندازه گیری می شود.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پایان قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی متفاوت با حفظ دقت بدون تأثیر پذیری از ارتعاشات محیطی، امکان ارتباط لحظه‌یی (آنلاین) با مراکز کنترل مدیریت توزیع سوخت در نقاط مختلف کشور، امکان استخراج اطلاعات کیفیت سوخت به صورت لحظه‌یی، رفع نیاز به نمونه برداری مقطعی و خطای کاربری و دقت بالاتر نسبت به نمونه برداری های رایج و حذف خطای فردی را از جمله مزایای این دستگاه عنوان کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92030804677
  • خبرنگار :