اخذ آخرین دفاع از سه متهم کهریزک/ ختم رسیدگی به پرونده اعلام نشد

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در شعبه 76 دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مدیرخراسانی و به صورت غیر علنی برگزار شد.

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در شعبه 76 دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مدیرخراسانی و به صورت غیر علنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک آخرین دفاع از متهمان اخذ شد ولی بر اساس اظهارات شکات و وکلای آن‌ها رییس دادگاه، ختم رسیدگی را اعلام نکرد.

* حیدری‌فر: برای ارائه دفاعیاتم به دو جلسه نیاز دارم

علی‌اکبر حیدری‌فر هنگام قبل از ورود به دادگاه کیفری استان تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا امروز دفاعیات خود را ارائه می‌دهید؟، گفت‌: امروز دفاعیات آقای مرتضوی تمام می‌شود و من دفاعیاتم را آغاز می‌کنم.

وی در مورد حضور شهود خود در دادگاه، گفت: تصمیم دادگاه این بود که شهود من را نپذیرد.

حیدری‌فر در پاسخ به این سئوال که شما برای ارایه دفاعیات خود چقدر زمان نیاز دارید؟، گفت: ‌حداقل برای ارائه دفاعیاتم به دو جلسه احتیاج دارم.

حیدری‌فر در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که پرونده شما در مورد مصاحبه‌ با برخی از روزنامه‌ها، به دادسرا رفته، آیا این موضوع را پیگیری کرده‌اید؟، گفت: بله، پرونده را به دادسرا ارجاع داده‌اند؛ البته صحبت‌های ما در پاسخ به صحبت‌های آقای کامرانی بود. وی علی‌رغم تذکر دادگاه مبنی بر افشا نکردن مفاد جلسه دادگاه، صحبت کرده و نشر اکاذیب نیز کردند مبنی بر این که که آقای سلیمانی گفته‌اند بازداشتگاه کهریزک غیرقانونی بوده است. این در حالیست که آقای سلیمانی در دادگاه بیان کرد که بازداشتگاه کهریزک قانونی اما فاقد نظارت است.

وی ادامه داد: ما در این زمینه با قاضی مدیرخراسانی توافق کرده‌ بودیم که اگر طرف مقابل مصاحبه کرد ما نیز به مدت 5 دقیقه در دفاع از مطلبی که آن‌ها ارائه می‌کنند، مصاحبه می‌کنیم.

* وکیل‌مدافع قاضی حداد: آخرین دفاعیات موکلم را بیان کردم

به گزارش ایسنا، محمد اصلانی پس از اعلام تنفس در یازدهمین جلسه دادگاه قضات کهریزک در جمع خبرنگاران، با بیان این که در جلسه امروز، آخرین دفاعیات موکلم را ارائه کردم، گفت: لایحه دفاعیه وی 12 صفحه است.

وکیل‌مدافع قاضی حداد با بیان این‌که روند رسیدگی به پرونده موکلم به خوبی پیش می‌رود، گفت: این احتمال وجود دارد که دادگاه یک جلسه دیگر، طول بکشد.

وی با اشاره به این‌که آقایان مرتضوی و حیدری‌فر خواهان این بودند که شهودی را در دادگاه بیاورند، گفت: متاسفانه تا امروز دادگاه با این موضوع مخالفت کرده است.

اصلانی عنوان کرد: موضوع مشارکت در بازداشت غیرقانونی برای سه متهم پرونده مطرح است ولی موضوع معاونت در قتل نسبت به مرحوم کامرانی، فقط متوجه آقای سعید مرتضوی است.

*نیکبخت: پس از پایان دادرسی رای نهایی صادر می‌شود

وکیل‌مدافع جوادی‌فر گفت: ختم دادرسی هنوز اعلام نشده است و معمولا یک هفته پس از پایان دادرسی رای نهایی صادر می‌شود.

وی با بیان این که رییس دادگاه، جلسه دیگری را برای رسیدگی تعیین نکرد، ان‌شاءالله به زودی رای این پرونده اعلام خواهد شد. البته معمولا پس از اتمام دادرسی یک هفته فرصت وجود دارد تا رای دادگاه اعلام شود.

وکیل‌مدافع جوادی‌فر با اشاره به بیانیه موکلش، گفت: بنده از کم و کیف این بیانیه اطلاعی ندارم و آن را ندیده‌ام.

وی ادامه داد: در مورد اتهام معاونت در قتل، جوادی‌فر در دادسرا شکایت کرده است نه در دادگاه؛ بنابراین اعلام رضایت موکل من در این دادگاه، به این موضوع ارتباطی ندارد.

نیکبخت با اشاره به ماده 612 قانون مجازات اسلامی ادامه داد: در خصوص دو اتهام معاونت در گزارش خلاف واقع و مشارکت در بازداشت غیرقانونی حتی در صورت گذشت شاکی خصوصی، موضوع مختومه نمی‌شود؛ زیرا جرم جنبه عمومی دارد.

وی درباره اتهام معاونت در قتل که موکلش اعلام کرده قانع شده و سعید مرتضوی در این ماجرا مداخله‌ای نداشته است، خاطرنشان کرد که «به عنوان وکیل 35 ساله» با گذشت چند جلسه از این دادگاه به نتیجه‌ای خلاف نظر موکلش رسیده و در بیان علت استدلال خود به نقل قول مرتضوی درباره روز‌های شنبه و یکشنبه؛ 21 تیرماه سال 88 و مفاد جلسات تشکیل شده در آن روزها استناد کرد و گفت که تاخیر 38 ساعته در انتقال بازداشت‌شدگان از کهریزک علت اصلی این اتفاق شد.

وکیل مدافع خانواده جوادی‌فر، گفت: ختم دادرسی هنوز اعلام نشده است و معمولا یک هفته پس از پایان دادرسی رای نهایی صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز خلاف جلسه روز گذشته دادگاه، آقایان مرتضوی و حیدری‌فر در جلسه دادگاه با آرامش صحبت می‌کردند.

* توضیحات اولیای‌دم جوادی‌فر پس از پایان دادگاه

پدر مرحوم جوادی‌فر پس از اتمام یازدهمین جلسه دادگاه قضات کهریزک از حضور در جمع خبرنگاران خودداری کرد و به این جمله اکتفا کرد که هر آنچه در بیانیه‌ام گفته‌ام در روزنامه شرق آمده و هیچ سوالی را پاسخ نمی‌دهم.

فرزند دیگر جوادی‌فر که به همراه پدر خود آمده بود، هنگامی که با اصرار خبرنگاران مواجه شد درباره اعلام رضایت خانواده‌اش از سعید مرتضوی، گفت: با توجه به دفاعیات آقای مرتضوی در دادگاه و دلایلی که آوردند، به این جمع‌بندی رسیدیم که اعلام رضایت کنیم.

برادر مرحوم جوادی‌فر در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که آیا نسبت به اتهامات آقای حیدری‌فر اعلام رضایت کرده‌اید؟، بیان کرد: خیر، دادگاه در این مورد اتخاذ تصمیم می‌کند و ما نسبت به وی اعلام رضایت نکردیم.

* اولیای‌دم کامرانی: هنوز ختم دادرسی اعلام نشده است

پدر مرحوم محمد کامرانی بعد از اتمام آخرین جلسه دادگاه قضات کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در آخرین جلسه دادگاه اتفاق جدیدی افتاد و متهمان اظهار ندامت کردند و این اظهار ندامت نسبت به محمد من پررنگ‌تر بود. ای کاش این کار را در جلسات گذشته انجام می‌دادند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا ختم جلسه اعلام شده است؟ بیان کرد: ختم جلسه اعلام شد، اما هنوز ختم دادرسی اعلام نشده است.

پدر مرحوم محمد کامرانی گفت: آقای روح‌الامینی امروز نیز همانند جلسه قبل در دادگاه حضور نداشت و وکیل وی در دادگاه حضور داشت.

اولیای‌دم کامرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این مورد این که قبلا گفته بودید اگر پشیمانی در چهره متهمان پرونده مشاهده کردم از شکایت خود منصرف می‌شوم، آیا احتمال دارد که شما از شکایت‌تان صرف‌نظر کنید؟ اظهار کرد: این موضوع مستلزم روند دادگاه است که ببینیم چه خواهد شد. اکنون نمی‌توانم در موردش اظهارنظری داشته باشم.

* حیدری‌فر: فرصت آخرین دفاع به ما داده نشد

علی‌اکبر حیدری‌فر در جمع خبرنگاران، مدعی شد: در این جلسه فرصت آخرین دفاع به ما ندادند. در جلسه قبل آقای روح‌الامینی یک تا یک و نیم ساعت فرصت داشت و هر چیز مربوط و نامربوطی را به ما نسبت داد. در مقابل آقای روح‌الامینی به محض این‌که می‌خواستیم در چارچوب قانون از خود دفاع کنیم به ما اجازه نمی‌دادند.

وی همچنین با بیان این‌که «ما 21 شاهد از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی به دادگاه معرفی کردیم و لزوما باید از آن‌ها شهادت گرفته تا واقعیت معلوم شود» گفت: در این موضوع دادگاه هیچ کدام از شهود ما را احضار نکرد.

وی با اشاره به پنج شاهدی که در جلسات قبل در دادگاه حضور داشتند، تصریح کرد: پنج شاهدی که در دادگاه علیه ما شهادت دادند جزو شهودی بودند که متهم محسوب می‌شدند؛ زیرا من خودم آن‌ها را به زندان فرستادم و بعد از آزادی‌شان این افراد از من شکایت کردند.

حیدری‌فر با اشاره به آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به قضات کهریزک، اظهار کرد: در این دادگاه به لحاظ اتفاقی که برای مرحوم محمد کامرانی افتاد (چون سن‌شان کم بود اما طفل محسوب نمی‌شدند) اظهار پشیمانی و تاسف کردم. البته من از روز اول با خانواده کامرانی در تماس بودم و بحث عذرخواهی مطرح بود؛ لذا با توجه به این بحث که آقای دکتر (مرتضوی) از همان ابتدا که محمد کامرانی فوت کرد ناراحت شد و به من گفتند که چرا وی را به کهریزک فرستادید. امروز مجددا با ذکر این موضوع از خانواده وی عذرخواهی کردم.

حیدری‌فر در خصوص ادامه روند دادگاه، بیان کرد: قاعدتا باید دادگاه برگزار شود؛ زیرا اگر 21 شاهدی که من معرفی نکردم به دادگاه احضار نشوند خیلی از زوایای پرونده مبهم باقی می‌ماند. ما معتقدیم در این نظامی که ولی فقیه دارد به کسی ظلم نمی‌شود.

* در پاسخ به لایحه متهمان، لایحه‌ای به دادگاه ارائه می‌کنیم

وکیل‌مدافع خانواده روح‌الامینی در جمع خبرنگاران، گفت: قرار شد بعضی از متهمان لوایح خود را به دادگاه ارائه دهند، اما امروز آخرین دفاعیات از آن‌ها اخذ شد و بعید است جلسه دیگری برگزار شود.

وی افزود: البته بعد از این‌که لوایح را به دادگاه ارائه دادیم دادگاه تصمیم می‌گیرد که ختم دادرسی را اعلام کند که در این مورد هیات قضایی نظر می‌دهند.

طاهری خاطرنشان کرد: اگر لوایح افراد آماده شود ما نیز احتمالا لایحه‌ای را در پاسخ به آن‌ها به دادگاه ارائه خواهیم داد؛ هر چند که دفاعیات ما کامل و جامع بود و ما تمام مطالب را در طول دفاعیات بیان کردیم.

* وکیل‌مدافع اولیای‌دم کامرانی: متهمان به اندازه کافی از خود دفاع کردند

کمالی پس از پایان جلسه یازدهم دادگاه قضات کهریزک، گفت: با توجه به آخرین دفاعیات متهمان این پرونده و این که دلایل کافی در این پرونده و جود دارد، امیدوارم ظرف چند روز آینده ختم رسیدگی اعلام و رای صادر شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آقای حیدر‌ی‌فر از ارائه دفاعیات خود راضی نبوده است و به این موضوع انتقاد داشت، گفت: در مجموع فرصت کافی به متهمان داده شد و به نظر من در مقایسه با هر محاکمه کیفری دیگری کم‌نظیر بوده است. هر سه متهمان این پرونده به قدری کافی از خود دفاع کردند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92030100522
  • خبرنگار : 71411