معاون میراث فرهنگی:

قضات آشناتر با میراث فرهنگی در شعبه‌ای ویژه قضاوت کنند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: یکی از رسالت‌های این سازمان که همیشه بر دوش آن خواهد بود، حفاظت از آثار تاریخی است؛ ولی برای حفاظت از آثار، ضرورت تدوین جوانب، ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف باید مد نظر قرار گیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: یکی از رسالت‌های این سازمان که همیشه بر دوش آن خواهد بود، حفاظت از آثار تاریخی است؛ ولی برای حفاظت از آثار، ضرورت تدوین جوانب، ظرفیت‌ها و ابعاد مختلف باید مد نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ مسعود علویان‌صدر که در سومین همایش ملی قانون و میراث فرهنگی در آمفی‌تئاتر کاخ ملت در مجموعه‌ی سعد‌آباد سخن می‌گفت،‌ ادامه داد: ما باید هم‌زبانی و هم‌کلامی را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهیم. سازمان میراث فرهنگی تنها و بدون کمک سایر دستگاه‌ها و بویژه مردم، در امر حفاظت از آثار تاریخی نمی‌تواند هیچ گامی بردارد. در واقع، میراث فرهنگی وقتی جاودانه است که بتواند در فکر و ذهن مردم جاری شود.

او اظهار کرد: ما گاهی مظلومانه می‌گوییم که شهرسازی ایرانی و اسلامی را باید در کشور ایجاد کنیم، این شهرسازی ذات تفکر اسلامی است. تا سال 1309 حفاظت از میراث فرهنگی برعهده‌ی خود مردم بود، چون هیچ نهادی وظیفه‌ی این کار را نداشت. بنابراین این آثار به واسطه‌ی مردم به ما رسیده است. ما یک مقوله را راه‌اندازی کرده‌ایم که در کنار دیگر کارها به این قضیه هم برسیم.

علویان‌صدر تأکید کرد: ما شهرها را توسعه دادیم، ولی کسی توجه نمی‌کند که اگر شهری وجود دارد، به واسطه‌ی همان ارزش‌های فرهنگی است. بنابراین ارزش‌های افزوده‌ی ناشی از توسعه‌ی شهری باید روی بخش فرهنگی و تاریخی بارگذاری شود‌ تا احیا شود و کارکردهای نوینی را به‌دنبال داشته باشد.

او با بیان این‌که باید همه‌ی ارگان‌ها و مردم دست به دست هم بدهند و برای نهادینه کردن حفاظت ملی، یک عزم ملی ایجاد کنند، گفت: در این مسیر، با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که همه‌ی آن‌ها باید موشکافانه تحلیل شوند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد:‌ پس از بررسی آثار تایخی، بلافاصله بخش‌نامه‌ای را به همه‌ی اداره‌های کل میراث فرهنگی در کشور می‌فرستیم تا رویه‌ای مطلوب برای حفاظت از آن‌ها در نظر گرفته و ایرادها برطرف شود؛ ولی همیشه به این نکته توجه نمی‌شود که شأنیت یا شئون ملی یک اثر نیز باید مطرح باشد. در شورای سیاست‌گذاری سازمان تعریف شده است که چه چیزهایی شأنیت دارند و اگر یک اثر، شأن ملی دارد تا چه اندازه باید به آن توجه کرد.

علویان‌صدر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث حقوق مالکانه در قانون میراث فرهنگی، گفت: ما می‌گوییم ثبت حقوق مالکانه محدود به رهن‌، اجاره، خرید و فروش نمی‌شود؛ اما حقوق مالکانه در شهر تا چه حدی است؟ ما در طرح تفصیلی تهران گفتیم که به هر شهروند حق می‌دهیم که از حقوق شهروندی‌اش تا حدی که هست، دفاع کند؛ ولی برای داشتن سهم بیشتر باید پول دهد.

وی با تأکید بر این‌که در حوزه میراث فرهنگی لازم است دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شوند‌ و ظرفیت‌های این سازمان همراه ظرفیت سایر دستگاه‌ها در ارتباط با نقش سازمان‌های دولتی و حمایت‌هایی که می‌شوند، مورد نظر قرار گیرد، افزود: ایران اکنون در یونسکو در حوزه‌ی ثبت جهانی یک الگو است که این، اقتدار و توان علمی کشور را نشان می‌دهد.

علویان‌صدر از قضات حاضر در سومین همایش ملی قانون و میراث فرهنگی خواست تا شعبه‌ای ویژه تشکیل شود و قضاتی در آن به عدالت بنشینند که آشنایی و همراهی بیشتری با سازمان میراث فرهنگی داشته باشند و گفت: ما زبان حقوقی نمی‌دانیم، باید ادبیات خود را با آن حوزه تطبیق دهیم. همچنین در بحث بازنگری در قانون میراث فرهنگی، از دیوان عدالت اداری و قضات کمک می‌خواهیم.

او اضافه کرد: باید کمک کنیم تا بحران‌هایی که از دل قوانین ایجاد می‌شوند، برطرف شوند و با شناسایی نقاط ضعف، تعاملات بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92023121319
  • خبرنگار : 71191