با مورد توجه قرار دادن مباحث مربوط به سیاست خارجی و نوع گفتمان دولتهای گذشته نسبت به این موضوع، مناظرهای در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد که دو طرف این مناظره حجتالاسلام و المسلمین رسایی و محمدجواد حقشناس بودند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسایی در ابتدای این مناظره با تاکید بر اینکه سه حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خارجی در قوه مجریه نسبت به سایر بخشها از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: خمیر مایه و ریشه انقلاب اسلامی که ما تا اینجا برای آن هزینههای زیادی دادهایم و البته عزتمند هم بودهایم، گفتمان فرهنگ و سیاست خارجی بوده است.
وی افزود: نوع گفتمان ما در مواجهه با مسائل مربوط به سیاست خارجی، قبل از انقلاب نسبت به بعد از انقلاب متفاوت بوده و بعد از انقلاب بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت گفتمانمان را پیش بردهایم و البته مرجع تشخیصدهنده این سه اصل مهم نیز رهبر معظم انقلاب بوده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طول پشت سر گذاشتن دولتها و دورههای گذشته ما هر وقت بر اساس اصول تبیین شده حرکت کردهایم موفقیت بیشتری در حوزه سیاست خارجی داشتهایم و هر کدام از این دولتها که از این اصول فاصله گرفتهاند و یا آن را خوب اجرا نکردهاند، باعث به وجود آوردن مشکلاتی شدهاند.
وی در ادامه ابراز داشت: انتقادات اصلی که امروز متوجه دولت کنونی است، پیرامون این موضوع است که چرا از آن شعارهایی که روز اول میداد و باعث روی کار آمدنش شد عدول کرد؟ همچنین شاهد بودیم که در دولت اصلاحات علیرغم اینکه شعار تنشزدایی سر داده میشد، اما متاسفانه در همان دوره شاهد غضب و بدترین تهمتها از طرف مجامع استکباری قرار گرفتیم و اصلا ایران محور شرارت شد.
وی با تاکید دوباره بر اینکه دولت دهم با دولت نهم در این بحث متفاوت است، گفت: نوع مواجهه قدرتهای بزرگ با ما متفاوت شده است. هر چقدر ما به آرمانهای انقلاب نزدیکتر بودیم، هم خدمتگزاری ما بیشتر بوده و هم اینکه محبوبیت دولت نزد مردم بیشتر بوده است.
در ادامه محمدجواد حقشناس تاکید کرد: یکی از شاخصهایی که میتواند کارنامه یک دولتمرد را در عرصه اداره کشور روشن کند و روی افکار عمومی و صحنه جامعه تاثیرگذار باشد عرصه سیاست خارجی به عنوان یکی از مهمترین عرصههای تصمیمگیری است.
حقشناس با بیان اینکه عنصر منافع ملی مهمترین موتور محرکه در عرصه سیاست خارجی مورد توجه سیاستمداران، احزاب سیاسی، دولتها و پارلمانها بوده است، گفت: در سالهای پایانی جنگ و بحث پذیرش قطعنامه 598 میبینیم که تصمیمات از این تاریخ به بعد در چارچوب منافع ملی دنبال شد، چنانچه وقتی بحث جنگ در جنوب لبنان پیش آمد و عدهای از فرماندهان نزد امام آمدند و بحث رفتن به لبنان را مطرح کردند، امام (ره) اولویت اول را کشور خودمان دانستند.
وی در ادامه گفت: در دولت احمدینژاد در بحث سیاست خارجی بلایی سر کشور ما آمد که ما تا به امروز نتوانستهایم از آن خلاصی پیدا کنیم.
در ادامه رسایی نیز با تاکید بر اینکه رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری هیچ تفاوتی با هم نداشته است، گفت: همه دشمنان امام امروز دشمنان مقام معظم رهبری هستند و این نشان میدهد مسیری که رهبر معظم انقلاب طی کردهاند همان مسیری است که امام آن را طی کردند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگرچه برخی خود را به امام سنجاق کردند، ولی همواره دشمنان از این شخصیتها حمایت تمام قد میکنند، بنابراین این آدمها و جریانات هستند که عوض شدهاند و دشمنان دیروز امام امروز حامی آنها شدهاند. کسانی که خود را وا دادهاند و ارتباطشان با مردم قطع است، همچنین برخی کاندیداهایی که برای جمع کردن رای بحث کدخدا بودن آمریکا را مطرح میکنند همه اینها مواضعی ذلیلانه اتخاذ کردهاند. از طرف دیگر اعتقادات هم ضعیف شده است.
رسایی در ادامه در واکنش به بخشی از صحبتهای حقشناس مبنی بر اینکه ما بعد از جنگ، منافع ملی را مدنظر قرار دادیم، گفت: مگر ما قبل از جنگ بر اساس احساسات عمل کردیم. اینکه امام گفتهاند راه قدس از کربلا میگذرد به این معنی نبوده است که دیگر به اسرائیل کار نداشته باشیم، امام میگفتند نقطه هدف ما قدس است و ما از آن کوتاه نمیآییم، ولی برای رسیدن به آنجا باید از همین جا بگذریم و امام (ره) هیچگاه یک قدم در برابر کشور غاصب اسرائیل عقبنشینی نکردند و اصلا همه دعواهای ما با قدرتهای استکباری همین بوده است. اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است که هر وقت رسانههای بیگانه از شما تعریف، تمجید و تبلیغ کردند به خودتان شک کنید ریشه قرآنی دارد.
در ادامه نیز حقشناس خاطرنشان کرد: پدیده دشمن صهیونیستی پدیده جدیدی نیست، جنگ هم از سال 59 آغاز شد. اینکه وقتی در سالهای پایانی جنگ و زمان حمله اسرائیل به لبنان، برخی فرماندهان آمادگی خود را برای رفتن به لبنان اعلام میکنند و امام آن موضع را میگیرند، دلیلی مشخص دارد. زمانی که به کشور ما عراقی حمله کرده که همه دنیا پشت سر اوست اول باید مساله خود را حل کرد و باید دید که اصلا عزت، مصلحت و حکمت کجاست.
وی افزود: در همان سالهای جنگ دیدیم که دولت عربستان با حجاج ایرانی چه کرد، ولی دو سال بعد رابطه ایران با عربستان به اوج خود رسید، بنابراین بحث این است که در سیاست خارجی عقل میگوید هیچ وقت دشمن، دشمن دائمی نیست و دوست، دوست دائمی نیست. چرا میخواهیم خود را فریب دهیم؟ زمانی که منفعت ملی حکم میکند، بزرگترین دشمن ما بهترین دوست ما میشود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه این مناظره محمدجواد حقشناس با تاکید بر اینکه نه دشمن دائمی است و نه دوست، مدعی شد: در دوره شانزده ساله هاشمی و خاتمی مسیر حرکت ما در راستای منافع ملی بود و بر اساس عزت و مصلحت حرکت کردیم و تمام دنیا نیز این موضوع را پذیرفت، اما امروز به نازلترین سطح خود رسیدهایم.
حقشناس با اشاره به پنج قطعنامه صادر شده علیه ایران، اظهارکرد: ثروت ملی ما به یک چهارم تبدیل شده است و همچنین دلارهزار تومان به حدود سه هزار و 800 تومان تبدیل شده است.
وی به ماجرای حمله به سفارت انگلیس اشاره کرد و گفت: چند روز پیش آقای احمدیمقدم گفتند این اتفاق با هماهنگی سفارت انگلیس انجام شده است و عین جمله ایشان چنین است: ماجرای ورود به سفارت انگلیس دامی بود که انگلیس گستراند و خودشان در را باز کردند.
به گزارش ایسنا، حقشناس در ادامه خطاب به دانشجویان پرسید چه کسانی به سفارت انگیس حمله کرده بودند و دانشجویان همگی گفتند ما.
به گزارش ایسنا، در ادامه حمید رسایی با اشاره به سخنی از امام (ره) مبنی بر اینکه راه قدس از کربلا میگذرد، تصریح کرد: امام فرمودند هدف اسرائیل است، اما راه رسیدن به قدس گذشتن از کربلاست، اما این به معنای عوض شدن استراتژی نیست.
وی با اشاره به اینکه سپاه قدس امروز خواری در چشم دشمنان است، اضافه کرد: سپاه قدس از اول انقلاب و زمان امام به دستور ایشان تشکیل شده است و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر جا جنبشی منافع اسرائیل را به خطر اندازد، ما از آن حمایت میکنیم و این دقیقا سیاستی مبتنی بر مصلحت، عزت و حکمت است چون اگر تو تهاجم نکنی، او تهاجم خواهد کرد.
وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در موضوع بحرین دخالت نداشتهایم، گفت: همانجا رهبری تاکید کردند در جنگ 33 روزه و 22 روزه دخالت کردیم و پیروز شد.
رسایی ادامه داد: آقای هاشمی میگویند ما با اسرائیل سر جنگ نداریم و بهتر است عربها بجنگند، در حالیکه ما با اسرائیل سر جنگ داریم، چون وقتی اعراب با اسرائیل جنگیدند، بعد از شش روز زمین خوردند، اما حزبالله لبنان پس از 33 روز در جنگ پیروز شد و در غزه هم با جنگ 22 روزه به پیروزی رسیدند که این نتیجه سیاست عزت و مصلحت بوده است.
وی با اشاره به این سخن امام (ره) مبنی بر اینکه اگر با صدام کنار بیاییم با آلسعود کنار نمیآییم،گفت: چه کسی تشخیص میدهد این تاکتیک باید عوض شود، چرا که این موضوع از جمله اختیارات مقام معظم رهبری است و در همین راستا در جنگ عراق و آمریکا وقتی عدهای میگفتند باید به صدام کمک کرد مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اینجا جنگ اسلام و کفر نیست، بلکه جنگ آمریکا و عراق بر سر نفت است و ما وارد نشدیم.
رسایی با بیان اینکه هولوکاست را از اقدامات شجاعانه احمدینژاد میدانم و در این خصوص از او حمایت میکنم، گفت: طرح هولوکاست کار حقی بود و بر اساس مصلحت، عزت و حکمت بود، چون زمین بازی را عوض کرد و در حالی که تا قبل از طرح هولوکاست ما متهم بودیم، با طرح این موضوع توپ به زمین دشمنان افتاد.
به گزارش ایسنا، حقشناس در این لحظه گفت: آقای احمدینژاد در زمینه هولوکاست حرفشان عوض شده است و رسایی ادامه داد: ایشان هم شبیه شما شده و همه دعوای ما این است که چرا احمدینژاد شبیه رقبای 84 خود شده است.
رسایی خطاب به حقشناس گفت: شما روی خاتمی متوقف شدهاید و الان رفتهاید سراغ کسی که 90 سال دارد و شما امروز ارتجاع میکنید، چون آقای هاشمی قدرتطلب است و اصلاحطلبان هم قدرتطلب هستند امروز رسیدن به قدرت را در اتحاد این دو میدانید.
به گزارش ایسنا، در ادامه حقشناس با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب در نگاه امام مشخص است، خطاب به رسایی، گفت: شما دور کسی سینه میزدید که در 10 سال حاکمیت امام در عرصه نبوده است.
وی افزود: ما نمیگوییم نمیتوان هاشمی را نقد کرد، بلکه بیش از شما به هاشمی نقد داریم، اما بر اساس همان نظر که دشمن ابدی و دوست ابدی نداریم معتقدیم بر اساس منفعت مردم باید حرکت کرد و امروز در میان کاندیداهای موجود، آقای هاشمی خیرالموجودین است.
وی با اشاره به اینکه خاتمی امکان حضور در صحنه پیدا نکرده است، گفت: طبیعی است که بر اساس عقل و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و تاکیدشان بر انتخابات حداکثری ما نمیخواستیم انتخابات را تحریم کنیم و علیرغم اینکه کاندیدای اکثریت ما در صحنه حضور ندارد، خیرالموجودین را آقای هاشمی میدانیم که با فاصله زیادی با دیگر کاندیداها است؛ چراکه به اندازه عمر آقای لنکرانی در زندان بودهاند و عمرشان را برای انقلاب گذاشتهاند گرچه قبول داریم که آدمهای بزرگ اشتباهات بزرگ هم دارند و کسی نمیگوید که هاشمی اشتباه نداشته، اما امروز در بین کاندیداها او را خیرالموجودین میدانیم.
این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه رهبری معتقدند هیچ کس برایشان هاشمی نمیشود،گفت: بیست روز صبر کنید و ببینید چه میشود و امام (ره) هم تاکید داشتند که تا زمانی که انقلاب وجود دارد و نهضت جاری است هاشمی زنده است.
حقشناس با بیان اینکه میزان حال فعلی افراد است و امروز بهترین ایام عمر هاشمی در طول 80 سال عمرش است، خاطرنشان کرد: ملت ایران در طول 30 سال عقل جمعیاش اشتباه نکرده است و اگر امروز به بازار و کوچه و خیابان و حتی حوزههای علمیه سر بزنیم میبینیم که گرایش افراد به آقای هاشمی است پس نباید گروه مرجع را اشتباه گرفت و ما معتقدیم اگر راه نجات و امیدی باشد آن راه هاشمی است، البته دنبال قهرمانپروری نیستم، اما به خاطر انسدادی که به وجود آمده است در شرایطی که آقای هاشمی باید استراحت کنند مجبور شدیم به سراغ ایشان برویم.
به گزارش ایسنا، در ادامه رسایی گفت: آقای حقشناس قبول دارند که هاشمی باید در خانه استراحت کنند، اما جریانی که این ادعا را دارد در مسیر حرکت خود یک تولید نداشته است تا اگر خاتمی که تمام قد آمریکا و اسرائیل و بیبیسی از او حمایت میکنند در صحنه نبود به آن فرد رجوع کنند.
وی به ماجراهای سال 88 اشاره کرد و اظهارکرد: من خاتمی را در آن حد درشت نمیدانم و معتقدم راس کودتا و فتنه در سال 88 هاشمی بوده است.
وی در پاسخ به سوال دانشجویی در رابطه با سن و سال آقای جنتی، گفت: ایشان جایگاه اجرایی ندارند و ما نمیگوییم آقای هاشمی چرا رییس مجمع تشخیص است، چرا باید در مشورت حتی از مخالفان هم بهره گرفت.
رسایی خطاب به حقشناس ادامه داد: شما که به تشخیص و عقل جمعی ملت اعتقاد دارید چرا هشت سال توی سر ملت زدید که چرا احمدینژاد را انتخاب کردند و آیا ملاک امام و دشمنان امام امروز یکی شده است و این چه خط امامی است که امروز تمام دشمنان طرفدار این خط امام شدهاند؟
وی در ادامه در رابطه با صحبتهای حقشناس در مورد لنکرانی، گفت: اگر آدم تمام عمر در زندان باشد اما روزی که بیرون میآید به همه چیز لگد بزند چه فایده دارد.
به گزارش ایسنا، حقشناس در پایان با بیان اینکه ما انتخابات را یک فرصت میدانیم که موجب حرکت به سوی کمال کشور میشود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بر حضور تمام سلایق در انتخابات و بر انتخابات حداکثری تاکید داشتند پس باید تلاش کنیم تمام سلایق سیاسی را وارد انتخابات کنیم و رقابت واقعی سیاسی شکل دهیم تا مردم پای صندوق بیایند و احساس نکنند کسی به تصمیم آنها توجهی ندارد و به هر نتیجهای که رسیدیم همه پایبند به نتیجه دقیق انتخابات باشیم.
انتهای پیام