مدیرعامل موسسه «آوینی فیلم» با مهم ارزیابی کردن راه اندازی شورای عالی سینما، رونمایی نشدن از وجوه ارزشی سینمای انقلاب را یک ضعف آشکار برای تمام مدیران سینمایی دانست.
حمید بهمنی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دربارهی اینکه مهمترین اقدام انجام شده دردوران مدیریتی جواد شمقدری بر تشکیلات سینما را چه می داند؟ بیان کرد: در این مدت کمتر از چهار سالی که از حضور آقای شمقدری برمدیریت سینما می گذرد، دو کار اساسی انجام شده است که اگر او هیچ کار دیگری هم انجام نداده باشد، همین دو کار عالی بوده است.
دستاورد مهم شمقدری؛ راه اندازی شورای عالی سینما و سازمان سینمایی
وی راهاندازی شورای عالی سینما را یکی از این اقدامات دانست که باعث میشود سینما، به مسئلهی دولت تبدیل شود.
او اضافه کرد: اقدام انجام شدهی دیگر هم، راهاندازی سازمان سینمایی بود که سبب شد سینما از مدیریت بالاتری برخوردار شود، چون در گذشته دست معاون سینمایی همیشه جلوی وزیر دراز بود، اما الان این تشکیلات به سازمانی تبدیل شده است که بودجهی کلانی هم دارد.
بهمنی در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها، سروسامان دادن به خانهی سینما یکی دیگر از اقدامات مهمی بود که در دوران مدیریت شمقدری انجام شد. اهمیت این مسئله از این جهت است که اخیرا در خانهی سینما که مقر صنوف سینمایی به شمار میرود، بیشترموضعگیریهای سیاسی صورت میگرفت، اما اکنون شاهدیم با انحلال خانهی سینما اساسنامهی جدیدی تنظیم شده است.
رونمایی نشدن از ارزش های سینمای انقلاب؛ ضعف تمام مدیران سینمایی
مدیرعامل موسسه «آوینی فیلم» همچنین در پاسخ به اینکه چه اقدام مهمی در مدیریت فعلی سازمان سینمایی بر زمین مانده و انجام نشده است؟ گفت: در 30 سال گذشته وجه ارزشی سینمای انقلاب به معنای واقعی رونمایی نشده است و این ضعف آشکاری برای تمام مدیران سینمایی از جمله مدیریت این دوره است.
بهمنی با اشاره به کاهش بودجههای مربوط به حوزههای هنری، بیان کرد: این رقم ها در حالی تعیین شدهاند که گاهی هزینهی تولید برخی پروژههای سینمایی چندین میلیارد میشود. این درحالی است که در توضیح این کاهش بودجه، دلایلی از جمله صرفهجویی مطرح شده است اما معتقدم در حوزهی هنر نباید صرفهجویی شود.
وی توضیح داد: صرفهجویی در هنر به منزلهی بستن شیر هوا برای جامعه است، چون اگر به هنرمند اجازهی بالندگی ندهیم به طور یقین دچار تنش قلبی میشود.
بهمنی در ادامهی گفتوگوی خود با ایسنا تاکید کرد: مدیران آینده حوزهی سینما باید برنامهریزی کلان داشته باشند؛ چون سینما در جنگ نرم بیشترین حرف را میزند.
مدیر آینده سینما به جای نگاه جناحی از فرصت ها استفاده کند
مدیرعامل موسسه «آوینی فیلم» همچنین دربارهی اینکه مدیر آیندهی سازمان سینمایی چه اولویتهایی را باید در نظر داشته باشد؟ اظهار کرد: طبق گفتهی مقام معظم رهبری هر مسئولی که میآید، باید نقاط قوت را حفظ کند و نقاط ضعف را ادامه ندهد. این مسئله در سازمان سینمایی نیز وجود دارد و خوب است هر مدیری که میآید به جای عقدهگشایی، فرصتسوزی و نگاه جناحی، از فرصتها استفاده و در راستای ارتقای سینمای ایران تلاش کند.
وی گفت: اگر هر مدیری که میآید، دلسوز باشد، در مدیریت عالی سینما میتواند کارساز باشد، اما اگر در بحثهای جناحی بیافتد و عدالت را در حداقلترین شکل ممکن اجرا کند، تفاوتی در شرایط ایجاد نمیشود.
بهمنی تاکید کرد: همهی ما وقتی در زیرمجموعهی جمهوری اسلامی ایران قرار میگیریم از یک آبشخور استفاده میکنیم؛ بنابراین هیچ مدیری نمیتواند گذشتهی خود را رد کند. براین اساس، باید مبانی را در نظر گرفت تا نقاط قوت تبدیل به احسن و نقاط ضعف هم برطرف شوند.
انتهای پیام