تجربه سفر به مریخ در یک شبیه‌سازی فضایی + تصاویر

محققان علوم فضایی فرانسه با همکاری 12 داوطلب، تأثیرات شرایط بی وزنی در سفرهای فضایی طولانی را در یک طرح شبیه‌سازی علمی- فضایی مورد بررسی قرار دادند.

محققان علوم فضایی فرانسه با همکاری 12 داوطلب، تأثیرات شرایط بی وزنی در سفرهای فضایی طولانی را در یک طرح شبیه‌سازی علمی- فضایی مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان موسسه Medes‌ در شهر تولوز با همکاری آژانس فضایی CNES‌ فرانسه طرح شبیه‌سازی سفرهای فضایی را آغاز کرده و امیدوارند در جریان این طرح بتوانند تأثیرات شرایط بی وزنی در سفرهای طولانی از جمله سفر به مریخ را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

تحقیقات استراحت در بستر (bedrest) بخشی از برنامه حیات و علوم فیزیکی آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ محسوب می شود.

برای این تحقیقات حدود 500 درخواست به این موسسه ارسال شد که با انجام آزمایشات فیزیولوژیکی و پزشکی دقیق 46 نفر انتخاب و در نهایت 12 نفر به همراه چهار نفر ذخیره برای انجام طرح شبیه سازی انتخاب شدند که هر کدام یک دوره آزمایشات 21 روزه را سپری می کنند.

در طول سه بازه زمانی مجزا هر کدام به مدت سه هفته، داوطلبان با دراز کشیدن بر روی تخت هایی با زاویه شش درجه پایین تر خط افق، شرایط مشابه بی وزنی را تجربه می کنند؛ در طول این مدت هیچکس بجز محققان اجازه ملاقات با داوطلبان را ندارند.

قرار گرفتن در این زوایه، اثرات مشابه پرواز در شرایط بی وزنی بر روی بدن انسان دارد.

ماسک مخصوصی که روی صورت داوطلبان قرار می گیرد، بخشی از سیستم تخمین انرژی مورد نیاز فرد است که میزان اکسیژن مصرفی و تولید دی اکسید کربن را محاسبه می کند؛ همچنین از دستگاه های تمرینی خاص برای تمرین دادن داوطلبان به منظور بررسی توانایی مقابله عضلات با شرایط بی وزنی استفاده می شود.

با انجام نمونه برداری های منظم از عضلات ران داوطلبان، اثرات بی وزنی بر روی بافت عضلات بدقت بررسی می‌شود.

نتایج این تحقیقات علاوه بر کمک به فضانوردان برای انجام سفرهای فضایی طولانی، به بیمارانی که مدت طولانی بر روی تخت بستری هستند نیز کمک می‌کند.

انتهای پیام

دستگاه های تمرینی برای بررسی تأثیرات مقابله با شرایط بی وزنی در بافت عضلات

ماسک مخصوصی برای محاسبه میزان اکسیژن مصرفی و تولید دی اکسید کربن

درازکش بر روی تخت با زاویه شش درجه پایین تر از خط افق

  • چهارشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92021812456
  • خبرنگار : 71452