جدول‌های خالی و آمارهایی که وجود ندارند

نقص در برنامه راهبردی صنعت و تجارت

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور در حالی 25 فروردین ماه سال جاری با حضور مقام های ارشد کشور رونمایی شد که نگاهی کلی به این برنامه نشان می‌دهد برخی از قسمت‌های آن دارای نقص‌های عمده و کمبود اطلاعات و آمار است.

برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت کشور در حالی 25 فروردین ماه سال جاری با حضور مقام های ارشد کشور رونمایی شد که نگاهی کلی به این برنامه نشان می‌دهد برخی از قسمت‌های آن دارای نقص‌های عمده و کمبود اطلاعات و آمار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه راهبردی تدوین شده را روی اینترنت قرار داده تا همه کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت بتوانند با مشاهده آن بخش‌های مربوط به حوزه کاری خود را رصد کنند. اما در حالی چندین سال به منظور بازنگری و تدوین برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت زمان صرف شده که بخشی از این برنامه هنوز دچار نقص و کمبود آمار است.

از جمله این بخش‌ها می‌توان به بخش مربوط به تجهیزات و محتوای آموزشی و سرگرمی اشاره کرد. در این کتاب که یکی از چند 10 جلد کتاب تدوین شده در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری است، هیچ اطلاعات مفیدی وجود ندارد و گویا تدوین کنندگان هم مانند رسانه‌ها با کمبود آمار و اطلاعات مواجه بوده‌اند.

در این کتاب جدول‌های مربوط به تولید، ظرفیت تولید و اشتغال در این دسته از صنایع کاملا خالی است و مشخص نیست که منظور از برنامه راهبردی تدوین شده در این حوزه چه بوده است. این در حالی است که طبق برنامه راهبردی هر یک از صنایع باید بدانند وضعیت فعلی صنعت آنها چگونه است و تا سال 1404 باید چه اهدافی را محقق کنند.

در همین زمینه محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تدوین برنامه راهبردی حوزه صنایع سرگرمی و آموزشی هیچ مشورتی با این شورا نکرده است، گفت: ما در جریان تهیه این برنامه قرار نداشتیم و هیچ جلسه‌ای نیز در این زمینه با ما برگزار نشد.

او با اشاره به اینکه کشور از نظر اطلاعات و آمار مربوط به تولیدکنندگان وسایل و تجهیزات سرگرمی و آموزشی مانند اسباب بازی با مشکل جدی مواجه است، عنوان کرد: تعداد تولیدکنندگان اسباب بازی دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت انگشت شمار است و پیدا کردن آمار دقیق در این حوزه دشوار است.

اما در حالی به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی دسترسی به آمار تولیدکنندگان تجهیزات سرگرمی و آموزشی کار چندان راحتی نیست، انتظار می‌رفت وزارت صنایع و معادن سابق و وزارت جدیدالتاسیس صنعت، معدن و تجارت در طول سال‌ها بازنگری و تدوین سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت چاره‌ای را برای دسترسی به آمار این دسته از صنایع می‌یافت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92021509877
  • خبرنگار :