حسن روحانی: از تجارب بازنشستگان استفاده شود/برنامه‌های مدارس بر مبنای دانش‌آموزمحوری باشد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدارهای جداگانه‌ای با جمعی از بازنشستگان و نیز تعدادی از معلمان و فرهنگیان کشور، بر لزوم استفاده از تجارب بازنشستگان و رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشتی معلمان مدارس تاکید کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدارهای جداگانه‌ای با جمعی از بازنشستگان و نیز تعدادی از معلمان و فرهنگیان کشور، بر لزوم استفاده از تجارب بازنشستگان و رسیدگی بیشتر به وضعیت معیشتی معلمان مدارس تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با جمعی از بازنشستگان کشوری، استفاده از تجارب بازنشستگان به شکلی نهادینه شده و قانونی در نظام اداری کشور را مفید خواند.

وی با بیان اینکه "کشور برای تجربه‌های مفید افراد در حوزه‌های مختلف، هزینه می‌کند و این تجارب به راحتی به دست نمی آیند که به راحتی از دست بروند"، ایجاد سازوکارهای قانونی برای استفاده از این تجارب در گردش نیروی انسانی اداری و مدیریتی کشور را خواستار شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سنت استفاده از تجارب کشورهای مختلف از سیاستمداران، کارآفرینان، صنعت گران، هنرمندان و کلا همه افراد فعال اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، در قالب نشر خاطرات و تجارب گفت: علاوه بر این، می‌توان از ظرفیت های اجتماعی افراد در قالب نهادهای صنفی کمک گرفت و آن ها را در نظام های تصمیم سازی مشارکت داد و از آنان مشورت خواست.

روحانی اضافه کرد: در شرایطی که زندگی مردم بیش از پیش به سمت ماشینی شدن پیش رفته و ممکن است توجه به بازنشستگان در محیط های خانوادگی کمرنگ شوند، کانون های بازنشستگی در صورت کارکرد مناسب، نه تنها می توانند با برنامه های متنوع، در نشاط بازنشستگان و در نتیجه نشاط و سلامت روانی جامعه نقش مهمی ایفا کنند، بلکه می توانند به محلی برای مبادله تجربه با نیروهای جوان تبدیل شوند.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ ایجاد سامانه‌ای مبتنی بر گفت‌وگوی سازمان یافته و مستمر، برای انتقال تجارب و حضور بازنشستگان در نظام های تصمیم سازی و مشورتی،‌ با تکیه بر توان کانون‎های بازنشستگی، برکات زیادی برای کشور در بر دارد.

رئیس کمیسیون سیاسی - اجتماعی مجلس خبرگان همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به وضع معیشتی بازنشستگان، کمک به تامین نیازهای رفاهی آن ها‌ متناسب با شرایط سنی آنان، مانند خدمات پزشکی کم هزینه،‌ حمل و نقل راحت تر و کم هزینه تر، برخورداری از خدمات بیمه ای مناسب، کمک به افزایش امید آنان به زندگی و کاهش دغدغه های آنان تاکید کرد و گفت: بازنشستگان، حاملان تجارب گرانبهای این کشور هستند، کمک به رفاه آن ها و استفاده از این تجارب، کمک به کم هزینه کردن تصمیم گیری های آتی است.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی همچنین در دیدار با تعدادی از معلمان و فرهنگیان، بر ضرورت تمرکز بیشتر بودجه‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی در مدارس کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به موضوع چند شغله بودن تعداد زیادی از معلمان مقاطع مختلف تحصیلی، به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و تورم موجود و لزوم سلامت جسمی و روحی آنان گفت: معلمی شغلی تمام‌وقت و بسیار حساس است و یک معلم به طور مرتب باید خود را از جهات مختلف جسمی، روحی و روانی برای آموزش و تربیت نسل آینده کشور آماده کند؛ به همین منظور، معلمان باید از آرامش درونی و نشاط کافی برخوردار باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر معلمی همواره دغدغه نان شب را داشته باشد و از نظر مالی تحت فشار برای تهیه مایحتاج اولیه‌اش باشد،‌ نمی‌توان از او انتظار داشت که بتواند دانش خود را به درستی به دانش‌آموزان انتقال داده و اثر تربیتی مطلوبی را بر جای گذارد. لذا رسیدگی به وضع معلمان و برآوردن انتظارات به حق آنها، نه تنها کوششی برای ارتقاء زندگی این گروه زحمتکش است، بلکه سرمایه‌گذاری‌ بسیار حیاتی و بنیادین در جهت رشد و توسعه کشور به حساب آمده و این وظیفه اصلی همه دولت‌ها محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون سیاسی - اجتماعی مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر اینکه امکان توسعه پایدار و همه‌جانبه کشور وجود ندارد مگر آنکه به سرمایه انسانی کشور، توجه کافی شود، گفت: دولت وظیفه دارد تمام امکانات کشور را در جهت رشد و توسعه منابع انسانی به کار گیرد و در این راه، مدارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به همین منظور باید برنامه‌های فرهنگی و آموزشی کشور، مبتنی بر مدارس را تقویت کرد تا با انتقال تجارب، میراث فرهنگی، دانش و آموزه‌های تربیتی، اخلاقی و دینی، از طریق مدارس، به برخی از آشفتگی‌های فرهنگی،‌ آموزشی و علمی پایان داد. در این فرایند، قطعاً نقش معلمان بسیار پررنگ و مهم است؛ از فرایندهای آموزشی و تربیتی برنامه‌ریزی شده و هدفمند معلمان آزاداندیش و خلاق و نظام آموزشی مناسب، می‌توان انتظار برون‌دادی مناسب و افرادی خلاق، آزاداندیش و با اخلاق داشت.

روحانی همچنین رسیدگی به وضع ساختمان مدارس و مسائل رفاهی و سخت‌افزاری آن را مساله‌ای مهم خواند و گفت: انسان به ما هو انسان، از شأن و کرامت ویژه‌ای برخوردار است و آموزه‌های اسلامی نیز بر ضرورت رعایت شأن انسان‌ها تأکید دارد. اگر شأن انسان را از پایین‌ترین سنین حفظ کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم تا در جامعه نیز شأن افراد حفظ شود. اگر شان انسان چه از نظر نوع رفتار و چه از نظر ایجاد جایگاه در خور وی، خدشه‌دار شود، نباید انتظار جامعه‌ای سالم داشته باشیم.

وی با بیان اینکه "همه برنامه‌های مدارس بر مبنای دانش‌آموز محوری باید تنظیم شود"، در ادامه اظهار کرد: وضعیت مدارس نیز باید به گونه‌ای باشد که معلم و دانش‌آموز، از فضای آن لذت ببرند و حس کنند شأن آنها رعایت شده است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بر ضرورت نوسازی مدارس از نظر ساختمانی، محیط ورزش و تفریح و تجهیزات و امکانات تأکید کرد و گفت: متأسفانه در سال گذشته شاهد یکی از دردناکترین حوادث این کشور بودیم؛ دانش‌آموزان زیادی در روستای شین‌آباد پیرانشهر به واسطه کمبود و نقص امکانات کشته و زخمی شدند، شادی و نشاط کودکانه‌شان، به تلخی گرایید و دل میلیون‌ها ایرانی باغیرت را به درد آورد. واقعه دلخراشی که جای هیچ توجیهی از سوی مسئولان نداشت و برای آن باید از کل ملت ایران، عذرخواهی می‌کردند، نه آنکه به دنبال مقصر و رفع مسئولیت باشند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه درصدی از این اتفاق دلخراش، هیچگاه نباید تکرار شود، خواستار تخصیص بودجه مناسب برای نوسازی مدارس شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۷:۱۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92021007141
  • خبرنگار : 71381