مقام علمی و مرجعیت دینی حضرت فاطمه(س) درگفت‌وگو با یک مدرس تاریخ اسلام

یک مدرس تاریخ اسلام حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زهرا (س) دارای جایگاه علمی و مرجعیت دینی ویژه‌ای بوده‌اند که همواره بانوان بدون واسطه با ایشان ملاقات کرده و سوالات خود را مطرح می‌کردند.

یک مدرس تاریخ اسلام حوزه و دانشگاه گفت: حضرت زهرا (س) دارای جایگاه علمی و مرجعیت دینی ویژه‌ای بوده‌اند که همواره بانوان بدون واسطه با ایشان ملاقات کرده و سوالات خود را مطرح می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود حیدری آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مقام علمی و مرجعیت دینی حضرت زهرا (س) به روایتی از کتاب "فاطمه زهرا بهجت قلب‌المصطفی" در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: زنی به حضرت زهرا (س) مراجعه کرد و از ایشان درباره مادر پیر خود که توانایی نداشت و در مسائل نماز مشکلاتی برای او پیش می‌آمد چندین سوال پرسید. آن زن حدود 10 سوال از حضرت پرسید و از عبارت روایت اینگونه فهمیده می‌شود که وی از زیاد بودن سوالات خجالت کشید و از آن حضرت عذرخواهی کرد.

وی ادامه داد: آن زن خطاب به حضرت زهرا (س) عرض کرد که دیگر نمی‌خواهم برای شما زحمت ایجاد کنم و شما را به مشقت بیندازم. حضرت در پاسخ به وی فرمود هر چه می‌خواهی بپرس و در ادامه مثالی زدند که اگر کسی را به کار بگیری تا یک وزنه سنگینی را برای شما حمل کند و تا بالای بام ببرد و بعد 100 هزار دینار مزد به او بدهی آیا این کار برای او سنگین است؟ آن زن پاسخ داد نه حضرت فرمود پس من در مقابل هر پاسخی که به هر سوال تو می‌دهم خدا به من اینگونه پاداش می‌دهد و مابین زمین تا عرش خدا را پر از لولوء می‌کند، بنابراین سزاوار است این سوالات تو برای من سخت نباشد یعنی من با رغبت جواب می‌دهم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «حضرت زهرا (س) همواره محل مراجعه بانوان و یک مرجعیت دینی برای آنان بودند» گفت: بانوان با مراجعه به آن حضرت مسائل و احکام خود را می‌پرسیدند و ایشان با روی گشاده استقبال می‌کردند، بنابراین جایگاه علمی و دینی برای آن حضرت ثابت و قطعی است.

حیدری‌آقایی یادآور شد: حضرت زهرا (س) در ادامه این روایت، جایگاه علما را در بین شیعیان و در روز قیامت مطرح می‌کنند و می‌فرمایند خداوند در مقابل هر خدمتی که آنها به شیعیان می‌کنند لباس‌هایی به آنها می‌پوشاند که هر نخ این لباس‌ها افضل از آن چیزهایی است که خورشید یک میلیون مرتبه بر آن تابیده است.

وی در پایان تاکید کرد: حضرت زهرا (س) با این جایگاه علمی همواره در دسترس مردم بود و زنان بدون واسطه با ایشان ملاقات می‌کردند و سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ آن را دریافت می‌کردند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۰۷:۱۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92021006411
  • خبرنگار :