کارخانه‌ها مقصرند یا سازمان حمایت؟

گرانفروشی روغن نباتی در بازار

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حالی با افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت انواع روغن نباتی در بازار موافقت کرده است که این محصول بعضا با قیمتی بیش از قیمت مصوب سازمان حمایت در بازار فروخته می‌شود.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حالی با افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت انواع روغن نباتی در بازار موافقت کرده است که این محصول بعضا با قیمتی بیش از قیمت مصوب سازمان حمایت در بازار فروخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به تازگی انجمن صنایع روغن نباتی با توجه به صورت جلسه ستاد تنظیم بازار مورخ 26 فروردین و با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فهرستی از عمده‌ترین تولیدات کارخانه‌های روغن نباتی را با احتساب افزایش 30 تا 35 درصدی اعلام کرد.

دلیل اصلی این افزایش قیمت حذف ارز مرجع واردات روغن خام بوده است. آخرین بار در مهر ماه سال 1391 قیمت روغن نباتی با مصوبه سازمان حمایت افزایش یافته بود. در آن تاریخ نیز قیمت انواع روغن حدود 17 درصد افزایش یافته بود.

با احتساب افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت روغن نباتی، قیمت روغن نباتی بطری 675 گرمی و بطری 810 گرمی به ترتیب از 2100 و 2700 تومان به 2730 و 3510 تومان رسید. با این وجود گشتی در بازار نشان می دهد که روغن نباتی یک لیتری هم اکنون بعضا تا 5000 تومان نیز به فروش می رسد.

فعالان صنعت روغن نباتی اعتقاد دارند که سازمان حمایت باید با این گران فروشی برخورد کند. اما نکته جالب اینجاست که قیمت حک شده روی بطری روغن نباتی مربوط به قیمت درج شده در کارخانه تولیدکننده است.

این در حالی است که به گفته حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت کالا از در کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده نیز حدود شش تا هفت درصد افزایش می‌یابد.

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که کارخانه های روغن نباتی از در کارخانه قیمت مصوب سازمان حمایت را رعایت نمی کنند.

در همین حال خبرنگار ایسنا موضوع را با معاون بازرسی سازمان حمایت در میان گذاشت که در نهایت با انکار موضوع از سوی وی روبه‌رو شد. در این بین به نظر می‌رسد که مصرف کننده متضرر اصلی گرانی روغن نباتی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92020403026
  • خبرنگار :