مدیرمسئول روزنامه‌ی «شرق»:

بهره‌گیری از نظام توزیع برای نشریات نیازمند همکاری وزارت ارشاد است

مدیرمسئول روزنامه‌ی «شرق» درباره‌ی مشکلات مربوط به توزیع مطبوعات گفت: اتکای سیستم توزیع بر اشتراک می‌تواند بسیاری از مشکلات توزیع را برطرف کند.

مدیرمسئول روزنامه‌ی «شرق» درباره‌ی مشکلات مربوط به توزیع مطبوعات گفت: اتکای سیستم توزیع بر اشتراک می‌تواند بسیاری از مشکلات توزیع را برطرف کند.

مهدی رحمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که توزیع مطبوعات در ایران یک استثنا بر قاعده‌ی حوزه‌ی مطبوعات در دنیاست‌، اظهار کرد: سیستم توزیع و فروش نشریات در ایران به فعالیت کیوسک‌های مطبوعاتی متکی است‌، در حالی که در کشورهایی که روزنامه‌ها در آن‌ها با تیراژ بالا منتشر می‌شوند،‌ توزیع متکی بر اشتراک است.

او با اشاره به این‌که سیستم توزیع با اتکا بر دکه‌های مطبوعاتی مشکلات فراوانی را به‌دنبال دارد،‌ ادامه داد: این مشکلات بعد از هدفمندی یارانه‌ها و بالاتر رفتن هزینه‌های حمل و نقل بیشتر شد.

رحمانیان با تأکید بر این‌که سیستم توزیع در ایران یک نظام ناکارآمد است‌، گفت: بهره‌گیری از نظام توزیع نیازمند همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، سازمان توزیع و ناشران است. اگر همکاری بین این سه رأس مثلث شکل گیرد می‌توان شرایط توزیع را بهبود بخشید.

او دلیل ناموفق بودن سیستم اشتراک نشریات را ناهماهنگ بودن این سه بخش با یکدیگر دانست و اظهار کرد: در این دوره از فعالیت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، حرکت‌هایی در راستای بهبود سیستم اشتراک و تقبل بخشی از هزینه‌ی نشریات توسط این معاونت انجام شد، اما به‌نظر می‌رسد این موضوع باید جدی‌تر دنبال شود.

رحمانیان یادآوری کرد: بهبود سیستم اشتراک‌، شرایط تیراژ و توزیع را بهتر می‌کند، چراکه اگر مخاطب نشریه را در ساعتی که می‌خواهد و در محل مورد نظر خود دریافت کند، تمایل بیشتری به آن پیدا می‌کند.

او درباره‌ی نوع چینش روزنامه‌ها در دکه‌ها، توضیح داد: این کار الزاما به سلیقه‌ی خود دکه‌داران نیست‌، آن‌ها نشریاتی را که فروش بیشتری دارند در دسترس‌تر قرار می‌دهند و از آنجایی که تعداد نشریات زیاد است،‌ طبیعی است که همه‌ی آن‌ها در چینش، اولویت نداشته باشند.

رحمانیان با تأکید بر این‌که محور فروش دکه‌ها بر نشریات نیست، بیان کرد: مطبوعات در حاشیه‌ی فروش دکه‌های مطبوعاتی قرار دارند و آن‌ها فروش اقلام دیگری مانند سیگار را در اولویت قرار داده‌اند، چراکه نشریات کادوی فرهنگی هستند و زمانی که اوضاع معیشتی مردم دچار مشکل می‌شود اولین کالایی که از سبد خانوار حذف می‌شود،‌ نشریات هستند. بنابراین دکه‌داران فروش اقلامی را در اولویت قرار می‌دهند که خریدار بیشتری دارند.

او در پاسخ به این‌که آیا وجود چاپخانه‌ها در مناطق مختلف کشور‌، در حل مشکلات توزیع تأثیر خواهد داشت؟ گفت: اگر فروش روزنامه‌ها در استان‌ها بالا باشد،‌ امکان ایجاد چاپخانه وجود دارد؛ اما زمانی که میزان فروش نشریات در استان‌ها کم است‌، ایجاد چاپخانه ضرر اقتصادی درپی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 92013112454
  • خبرنگار :