اطبایی در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح کرد:

امیدواری برای کسب جایزه فرهادی در «کن» / ای کاش هنرمندان با استعداد در ایران فیلم بسازند

یک کارشناس‌ بین‌الملل سینما ابراز عقیده کرد: ای کاش مسوولان شرایطی را برای تولید فیلم فراهم می‌کردند تا تمام کارگردانان با استعداد ما بتوانند در ایران فیلم بسازند.

یک کارشناس‌ بین‌الملل سینما ابراز عقیده کرد: ای کاش مسوولان شرایطی را برای تولید فیلم فراهم می‌کردند تا تمام کارگردانان با استعداد ما بتوانند در ایران فیلم بسازند.

محمد اطبایی در پی اعلام اسامی فیلم‌های بخش‌های مختلف شصت‌و‌ششمین جشنواره کن در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: به روال سال‌های گذشته با مشخص شدن فیلم‌های بخش مسابقه‌ی کن، پیش‌بینی‌ها کم و بیش درست از آب درآمد و مجموعه‌ای از آثار فیلم‌سازان صاحب نام در بخش مسابقه،خارج از مسابقه و «نوعی نگاه» معرفی شدند.

او گفت: جشنواره کن بدون شک مهم‌ترین رویداد سینمایی دنیا است و برای فیلمسازان دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است تا فیلم‌های خود را به گونه‌ای آماده کنند که در زمان مقرر به هیات انتخاب این جشنواره برسد، چون انتخاب یک فیلم در چنین جشنواره‌ای سرنوشت هنری و اقتصادی آن را تغییر می‌دهد. مسئولان جشنواره کن در نشست مطبوعاتی خود اعلام کردند که تا دوازده ساعت قبل از اعلام رسمی فیلم‌ها، هم فیلم دریافت کرده‌اند!

اطبایی با اشاره به اینکه طبق اعلام، 1858 فیلم بلند به جشنواره کن ارسال شده بود‌ که از این میان 19 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شدند، ادامه داد: این مساله به این معنی است که از هر صد فیلم ، تنها یک فیلم برای انتخاب شانس داشته و طبیعی است با این رقابت شدید، مسئولان جشنواره به فاکتورهایی مانند حضور ستاره‌ها و فیلمسازان صاحب نام توجه ویژه‌ای داشته باشند. جشنواره‌ای چون کن به دلایل مختلف اعتباری و اقتصادی نیاز به جذب حداکثری رسانه‌ها و در نتیجه حامیان مالی دارد.

این پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران درباره کارگردان‌هایی که فیلمشان در بخش رقابتی جشنواره فیلم کن انتخاب شده است به ایسنا توضیح داد: در بین این کارگردان‌هایی از جمله استیون سودربرگ ‌، رومن پولانسکی و برادران کوئن برنده نخل طلا بودند و آرنو دسپلشن، کارگردان فرانسوی و پائولو سورنتینو، کارگردان ایتالیایی تاکنون هر یک پنج بار در بخش مسابقه کن بوده‌اند، جیمز گری آمریکایی چهار بار بخش مسابقه کن را تجربه کرده و هیروکارو کوره- ادا ژاپنی و ژیا ژانگه چینی هم هر یک سه بار در این بخش فیلم داشته‌اند.

وی ادامه داد: نیکلاس ویندینگ رفنه دانمارکی، محمد صالح هارون از چاد، آلکساندر پبرخی، حضور چند باره در جشنواره کن را تجربه کرده‌اند. هم‌چنین در این بین شش کارگردان هستند که برای اولین‌بار به بخش مسابقه کن راه یافته‌اند این آمریکایی، فرانسوآ اوزون فرانسوی و تاکاشی میکه فرانسوی هم هر یک، دو بار حضور داشته‌اند و شش کارگردان هم برای اولین بار در بخش مسابقه کن حضور دارند که این افراد هم کارگردان‌های ناشناخته‌ای نیستند مانند اصغر فرهادی ما که جایزه اسکار را دریافت کرده یا والریا برونی که تنها کارگردان زن بخش مسابقه و خواهر کارلا برونی، همسر نیکولا سارکوزی -رئیس جمهور پیشین فرانسه - است.

او در ادامه بیان کرد: دبیر هنری جشنواره در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که جشنواره امسال جشنواره‌ای سرشار از کشف‌، سورپرایز‌ و ستاره است که این ادعا خط مشی جشنواره کن را هم نشان می‌دهد هرچند شاید با بخش کشف آن خیلی هم عقیده نباشم.

اطبایی درباره انتخاب فیلم‌هایی از ایران هم گفت: طبق اعلام تاکنون اسم پنج کارگردان ایرانی در بخش‌ رسمی جشنواره کن اعلام شده و باید منتظر باشیم تا بخش‌های هفته منتقدان و دو هفته کارگردانان هم فهرست آثار خود را اعلام کنند تا شاید در آن دو بخش هم فیلم یا فیلمسازی از ایران باشد.

وی همچنین درباره نحو معرفی آثاری که در بخش‌ مسابقه رسمی جشنواره کن انتخاب شده‌اند، توضیح داد: جشنواره کن در بخش فیلم‌های بلند بخش مسابقه، ملیت فیلم را به طور صریح مشخص نمی‌کنند وحتی نامی از کشور سازنده در کاتولوگ جشنواره ذکر نمی‌شود. البته این بخشی از سیاست جشنواره است که سینماگر و هنرمند را مهمتر از ملیت می‌داند.

این صاحب‌نظر با اشاره به حضور فیلم‌های کوتاه «بیشتر از دو ساعت» ساخته علی عسگری و «دوئت» نوید دانش و یک فیلم از فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا به نام آناهیتا غزنوی‌زاده در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه و فیلم اصغر فرهادی در بخش فیلم‌های بلند اظهار کرد: محمد رسول اف هم در بخش «نوعی نگاه» یک فیلم دارد و به این ترتیب سومین حضور او را در جشنواره کن شاهد خواهیم بود، البته اطلاعاتی از فیلم رسول اف هنوز منتشر نشده و تنها یک منبع اینترنتی اعلام داشته که رسول اف فیلم را مخفیانه در ایران ساخته و خارج کرده، هر چند شنیده‌ها حاکی از آن است که این کارگردان مدتی است که در آلمان زندگی می‌کند.

اطبایی در بخش دیگری از سخنانش به ایسنا گفت: باید به این نکته مهم توجه کنیم که شرایط تولید فیلم در ایران به قدری پیچیده شده که ساخت فیلم در خارج از کشور و تولید فیلم‌های زیرزمینی در ایران، دیگر امری چندان غیر طبیعی نیست. ظرفیت و بضاعت سینمای ایران برای تولید آثار کیفی برای بازار جهانی ثابت شده و ای کاش مسئولان سینمایی بستر لازم برای فعالیت همه این سینماگران را در کشور خودمان و از کانال‌های رسمی فراهم می‌کردند.

او افزود: با توجه به فیلم «پرده» از جعفر پناهی در جشنواره برلین و فیلم «ناشناسم ساخته محمد رسول‌اف در جشنواره کن، چنانچه در ایران تولید شده باشد، دو فیلم غیر رسمی در دو جشنواره مهم امسال تاکنون داشته‌ایم بنابراین امیدوارم در جشنواره «ونیز» حداقل شاهد حضور فیلمی از تولیدات رسمی سینمای ایران باشیم.

اطبایی درباره شانس اصغر فرهادی برای کسب نخل طلای جشنواره کن هم به ایسنا گفت: رقبای اسم و رسم‌داری در این جشنواره حضور دارند و رقابت دشواری است، اما با توجه به حضور اسپیلبرگ به عنوان رئیس هیات داوران که فیلم "جدایی نادر از سیمین" را بسیار دوست داشته و توانایی‌های اصغر فرهادی، می‌توان به جایزه‌ای برای این کارگردان در کن امیدوار بود. فرهادی با آثاری که تاکنون ساخته این اطمینان را در ما ایجاد کرده که دیگر فیلم بد و یا حتی متوسط نخواهد ساخت و با آنکه نه فیلم او، نه هیچ یک از دیگر فیلم‌های کن را تاکنون ندیده‌ام اما حسم به کسب افتخاری دیگر توسط فرهادی برای سینمای ایران روشن است.

به گزارش ایسنا، فیلم «گذشته»، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی که از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از فیلم‌های بخش رقابتی کن بر سر زبان‌ها بود، در شصت‌وششمین دوره این فستیوال برای دریافت نخل طلا رقابت خواهد کرد.

محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی که گفته می‌شود این روزها در آلمان زندگی می‌کند و فیلمش «ناشناخته» به بخش «نوعی نگاه» جشنواره‌ی کن راه‌یافته است از دیگر کارگردانهای ایرانی راه‌یافته به جشنواره‌ی کن است.

طی چند روز گذشته، حضور فیلم‌های کوتاه «بیشتر از دو ساعت» ساخته علی عسگری و «دوئت» نوید دانش به ترتیب در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه و «سینه‌فونداسیون» کن قطعی شده است.

طی روزهای آینده دو بخش باقی‌مانده، هفته منتقدین و پانزده روز کارگردانها جشنواره‌ی فیلم کن، فیلم‌هایشان مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92013012018
  • خبرنگار : 71219