حال ابیانه با همکاری گردشگران و ساکنان بهتر می‌شود

دهیار روستای تاریخی ابیانه معتقد است:‌ اگر ساکنان ابیانه با متولیان و دستگاه‌هایی که در این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری فعالیت‌ می‌کنند،‌ همکاری داشته باشند،‌ وضعیت این روستا بهتر می‌شود.

دهیار روستای تاریخی ابیانه معتقد است:‌ اگر ساکنان ابیانه با متولیان و دستگاه‌هایی که در این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری فعالیت‌ می‌کنند،‌ همکاری داشته باشند،‌ وضعیت این روستا بهتر می‌شود.

جهانگیر صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادامه داد: اگر مردم ابیانه با متولیان همکاری کنند، روزهای پیک سفر در این منطقه بسیار خوب خواهد گذشت؛ ولی متأسفانه گاهی آن‌ها حتا برای حل مشکل ترافیک در ورودی روستا نیز به درخواست دستگاه‌های اجرایی اهمیتی نمی‌دهند.

وی حضور برخی گردشگرنماها در روستای ابیانه را معضلی برای این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری دانست و گفت: متأسفانه وضعیتی ایجاد شده است که فقط گردشگران خارجی برای ما اهمیت پیدا کرده‌اند، در حالی که گردشگران داخلی خیلی بیشتر از خارجی‌ها به ابیانه آسیبی می‌زنند.

او بیان کرد: ساکنان روستای تاریخی ابیانه محل تولد و زندگی خود را دوست دارند ومی‌خواهند آباد باشد، ولی به کمک نیز نیاز دارند. از امروز باید برای نوروز سال آینده برنامه‌ریزی کرد، برنامه‌های مقطعی هیچ دردی از ابیانه درمان نمی‌کنند.

صادقی که از هفت سال پیش به‌عنوان دهیار در این روستای تاریخی فعال بوده است، اظهار کرد: امسال این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری از سال‌های دیگر وضعیت بهتری داشت؛ تلاش کردیم دست کم به ترافیک منطقه توجه بیشتری کنیم و با اجرای یک طرح، قدری به این موفقیت رسیدیم.

وی با بیان این‌که تا حدود شش سال پیش، این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری حدود شش چشمه سرویس بهداشتی داشت که نیمی از آن‌ها همیشه بسته بودند، گفت: از آن زمان تا کنون حدود 36 چشمه سرویس بهداشتی در این روستا به بهره‌برداری رسیده‌اند و معمولا در ایام پیک سفر، باز هستند. اداره‌ی میراث فرهنگی نیز قبل از نوروز، هشت چشمه به بهره‌برداری رساند که هنوز مخزن آب آن‌ها تعبیه نشده است.

صادقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را یکی از متولیان این روستای تاریخی دانست و افزود: متأسفانه سازمان به‌موقع این کار را انجام نداده است.

وی همچنین باز نبودن برخی آثار تاریخی این روستای تاریخی را به‌دلیل بی‌توجهی گردشگران داخلی نسبت به وضعیت این مکان‌ها دانست و ادامه داد: متأسفانه گردشگران داخلی گمان می‌کنند وقتی به چنین جایی وارد می‌شوند باید بریزند، بپاشند و بروند. اگر شرایط ابیانه را قبل و بعد از نوروز مقایسه کنید، متوجه تفاوت حضور گردشگران داخلی و خارجی می‌شوید؛ در سال‌های گذشته وضعیت به‌گونه‌ای بود که حتا یک باغ شخصی توسط گردشگران به آتش کشیده شد. امسال نیز تعداد زیادی از شیر‌آلات و ظرف‌های مخصوص مایع‌های دستشویی در سرویس‌های بهداشتی توسط گردشگران شکسته یا خراب شدند. اگر قدری به این‌گونه مسائل توجه شود، حتما ابیانه ماندگاری همیشگی و خوبی خواهد داشت.

او با بیان این‌که امسال روزانه حدود هشت‌هزار نفر به ابیانه وارد شدند، گفت: با توجه به یک مصوبه، اکنون از گردشگران 500 تومان عوارض گرفته می‌شود که برخی گردشگران حتا از دادن آن هم امتناع می‌کنند. اگر اعتبار جداگانه و ویژه‌ای به ابیانه داده شود، بهتر می‌توان به این روستا کمک کرد؛ ولی متأسفانه میزان اعتباری که به این روستا اختصاص می‌یابد برای انجام هیچ کاری کافی نیست.

دهیار روستای تاریخی ابیانه با اشاره به ساخت دو هتل در ابیانه، وجود این هتل‌ها را معضلی دیگر برای این روستا ارزیابی و اضافه کرد: به موجودیت هتل اشکالی وارد نیست، ولی وقتی هتل‌داران افرادی را مأمور می‌کنند که راه گردشگر را ببندند و آن‌ها را به زور به هتل خود ببرند،‌ مشکل‌ساز می‌شود. این‌گونه اتفاق‌ها، اهالی ابیانه را نسبت به حضور گردشگران حساس کرده است، به اندازه‌ای که برخی حتا راضی نیستند بناهای تاریخی تحت مالکیت‌شان را باز کند تا سودی با فروش بلیت به‌دست آورد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92012710007
  • خبرنگار : 71191