مشارکت بیش از 20 هزار نفر در نظرسنجی ایسنا؛

اقبال مردم به کاندیداهای کدام یک از گروههای سیاسی است

به نظر شما کاندیدای کدام گروه در انتخابات ریاست جمهوری با اقبال بیشتری از سوی مردم مواجه خواهد شد؟

به نظر شما کاندیدای کدام گروه در انتخابات ریاست جمهوری با اقبال بیشتری از سوی مردم مواجه خواهد شد؟

این سوالی است که خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در ادامه وظایف رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی خود در آستانه رویداد بزرگ سیاسی کشور در ارتباط با جریان‌های سیاسی مطرح در کشور از جمله؛ اصولگرایان، حامیان دولت، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها در قالب نظرسنجی از مخاطبان مطرح کرد.

در یک نگاه کلی نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که همه گروههای سیاسی به رغم تفاوت‌هایی دارای پایگاه‌رای قابل تاملی هستند که نوید دهنده انتخابات پرشور می‌تواند باشد.

در این نظرسنجی که به مدت 2 روز برگزار شد مجموعا 20150 نفر شرکت و به ترتیب زیر نظرات خود را اعلام کردند:

اصولگرایان: 23.1 درصد

حامیان دولت: 41.3 درصد

اصلاح‌طلبان: 33 درصد

مستقل‌ها: 2.7 درصد

روند آرا طی دو روز نظرسنجی نشان می‌دهد که در ابتدا موج نخست مخاطبان، رای اصلاح طلبان را پیش انداخت اما در ادامه اطلاع‌رسانی رسانه‌های دولت که خبر این نظرسنجی را در سایت‌های خبری خود انتشار و مخاطبانشان را به رای دادن به گروه متبوع خود تشویق کردند، تغییراتی در نتایج را شکل داد و به رقابت بیشتر در میان مخاطبان دامن زد، اما در ادامه با ثبات نسبی این دو گروه، انتخاب گزینه اصولگرایان نیز در نهایت افزایش محسوسی یافت.

تاکید بر این نکته ضروری است که شعار انتخاباتی ایسنا در انتخابات پیش رو « مشارکت حداکثری، اخلاق انتخاباتی» براساس سه اصل «اخلاق»، « امید» و «آگاهی» است تا ان‌شاءالله با عنایت الهی انتخاباتی با نشاط و پرشور با مشارکت حداکثری آحاد مردم و با رعایت دقیق موازین قانونی فراهم آید تا آن گونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند حماسه‌ای سیاسی شکل بگیرد. بی‌تردید برای ایجاد حماسه حضور همه آحاد مردم و مشارکت همه گروههای سیاسی با سلایق مختلف البته در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ضروری است.

شاید اگر قرار بود به نتیجه‌ای قطعی در این نظرسنجی دست یابیم یا پیش‌داوری انجام دهیم، باید تا رسیدن به تعداد قابل توجه‌تری از شرکت‌کنندگان نسبت به تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات صبر می‌کردیم، اما از آن‌جا که نه چنین هدفی داشته‌ایم و نه به دنبال چنین جایگاهی بوده‌ایم، این اقدام را تنها در راستای استفاده از ابزار تشویق به حضور و همراهی مخاطبان انجام دادیم؛ چراکه شرکت تعداد 20150 نفر در این نظرسنجی، در برابر آخرین آمار کثیر واجدین شرایط رای دادن که تازه آن‌ هم تا تاریخ 12 اسفند ماه 1390 در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 48 میلیون و 288 هزار و 799 نفر اعلام شده بود، الزاما ملاک نتیجه‌گیری قطعی نخواهد بود. اگرچه می‌تواند در تحلیل بهتر شرایط مفید واقع شود.

حسن بزرگ این نظرسنجی جدای از نتایج حاصل از آن اثبات مشارکت سلایق مختلف در انتخابات و نوید دهنده رقابتی پرشور میان گروه های سیاسی قانونی در کشور است.

امیدواریم مخاطبان فهیم ایسنا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود این خبرگزاری را در راستای اهداف مطرح شده همراهی کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ / ۲۰:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92012107251
  • خبرنگار :