تیمی از محققان جوان ایرانی ربات امداد هوایی «پارس» را با هدف نجات افراد در حال غرق شدن در نزدیکی مناطق ساحل طراحی کرده اند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هواپیماهای بدون سرنشین از قابلیت پرواز در شب و استفاده در مأموریت های شناسایی طولانی پرواز برخوردار هستند، اما محققان بدنبال توسعه عملکردهای پهپادها برای مأموریت هایی دریایی و نجات سرنشینان کشتی های غرق شده هستند.
«امین ریگی» مدیر لابراتوار RTS در تهران با همکاری سعید طالبی، مسعود نوروزی، حسین صفری، مجید سعیدی و امین میرآخورلی طرح ربات امداد هوایی «پارس» را ارائه کرده اند؛ هدف اصلی طراحی این ربات، نجات افراد در حال غرق شدن در نزدیکی خطوط ساحلی بویژه در حوزه دریاچه خزر عنوان شده است.
از فناوری های جدیدی برای هدایت و مسیریابی ربات امدادی پارس استفاده شده است که شامل پردازنده های تصویر و صدا، خلبان خودکار، هوش مصنوعی و آرایه ای از حسگرهای مختلف است.
این طرح مفهومی شامل یک کوادکوپتر مجهز به سه حلقه نجات غریق است که با استفاده از دوربین مجهز به حسگر سنجش حرارت، وجود قربانیان را در میان امواج دریا بویژه در شرایط تاریکی شب تشخیص داده و حلقه های نجات را در نزدیکی آنها درون آب رها می کند.
ویژگی های برجسته ای «پارس» را به یک ربات امدادی منحصر به فرد تبدیل کرده است؛ این ربات ضد آب بوده و قادر به فرود روی دریا است، از کابین کنترل مرکزی روی کشتی هدایت می شود، مجهز به دوربین های حرارتی و سیستم روشنایی LED بوده و از قابلیت بازگشت به محل اولیه از طریق سیستم GPS برخوردار است.
ربات امداد هوایی پارس می تواند باتری های خود را در ایستگاه شارژ خورشیدی کشتی های اطراف شارژ کند.
طرح اولیه شامل سه حلقه نجات غریق است که قابلیت افزایش تا 15 حلقه را نیز در نمونه های پیشرفته تر دارد؛ تیم طراحی در حال ساخت نمونه اولیه ربات پارس هستند و تست ساحلی آن نیز تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.
انتهای پیام