مدیرمسئول روزنامهی «ابتکار» دربارهی مشکلات مربوط به توزیع مطبوعات معتقد است: سیستم توزیع مطبوعات باید از کیوسکمحوری فاصله بگیرد و شبکهی توزیع خانگی قوت بیشتری داشته باشد.
محمدعلی وکیلی در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه شبکهی توزیع مطبوعات در کشور کاملا سنتی است و هیچ تناسبی با حوزهی تولید ندارد، اظهار کرد: شبکهی توزیع در زمینهی ارائهی محصولات فرهنگی بسیبار تعیینکننده است و نقش اساسی ایفا میکند. شبکهی توزیع در ایران با شبکهی توزیع جهانی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، چون شبکهی توزیع داخلی کاملا سنتی و قدیمی است که هیچ رشدی متناسب با تنوع محصولات فرهنگی نکرده است.
او با بیان اینکه کار مطبوعات مانند پازلی است که نقص هر کدام از تکههایش در ارائهی محصولات مشکل ایجاد میکند، بیان کرد: چاپخانه، تحریر، توزیع، مخاطب و ... همه در وجود مطبوعات دخیل هستند و تأثیر مستقیم بر حیات آن دارند.
وی با اشاره به وجود شیوهی کیوسکمحوری در شبکهی توزیع داخلی، گفت: در کشورهای دیگر، شبکهی خانگی بهصورت قدرتمند وجود دارد و محصولات فرهنگی بهعنوان بخشی از کالاهای اساسی در دسترس خانواده قرار میگیرند. در صورتی که در کشور ما، کیوسکهایی بهصورت نمادین وجود دارند که با محل زندگی بسیاری از مردم فاصله دارند، گویا کیوسک یک نیاز زائد هستند. به همین دلیل، نیازهای کیوسکداران و مخاطبان تأمین نمیشود.
وکیلی با بیان اینکه سازهی دکهها نیز در جذب مخاطب تأثیر دارد، ادامه داد: کیوسکها محدود هستند و بخش محدودی از مردم در روز با آنها مواجه میشوند. همچنین مکان کیوسکها بهگونهای است که امکان تجمع مردمی در مقابل آن وجود ندارد و فضای آنها بهقدری محدود است که امکان عرضهی همهی نشریات در آنجا نیست. بنابراین مخاطب صرفا تعداد محدودی از نشریات را میتواند ببیند.
او با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات توزیع، ترابری است، اظهار کرد: در شرایط فعلی، هزینههای زیادی میشود تا یک محصول فرهنگی آماده شود و در دسترس مخاطبان قرار گیرد، اما متأسفانه رساندن این محصول بهدست مخاطبان شهرستانی با مشکل روبهرو است، چراکه مشکلات ترابری موجب میشود این محصول با تأخیر بهدست مخاطبان شهرستانی برسد و این به معنای بر باد رفتن سرمایه است. برای حل این مشکل باید از تمرکز چاپخانهها در تهران نجات پیدا و امکانات چاپ را در شهرستانها نیز ایجاد کنیم. در حال حاضر برخی روزنامههای دولتی بهدلیل داشتن چاپخانه در بسیاری از شهرستانها با این مشکل مواجه نیستند.
مدیرمسئول روزنامهی ابتکار همچنین دربارهی تأثیر چینش مطبوعات روی کیوسکها در جذب مخاطب، گفت: چینش مطبوعات در جذب مخاطب تأثیر دارد، چون امروزه با تنوع مطبوعات، مخاطب ترجیح میدهد برای تیتر، عکس، و سرمقالهی روزنامهی مورد علاقهاش هزینه کند. بخش عمدهای از مخاطبان براساس تصویر صفحهی نخست و چارچوب این صفحه، روزنامه را انتخاب میکنند. بنابراین نوع چینش روزنامهها در جذب مخاطب بسیار تعیینکننده است.
انتهای پیام