گزارش آسوشیتدپرس از روز اول مذاکرات آلماتی 2

آسوشیتدپرس نوشت: انتظار می‌رود مذاکرات جمعه و شنبه در آلماتی به پیشرفت کافی برای توافق درباره دور دیگری از مذاکرات دست یابد.

آسوشیتدپرس نوشت: انتظار می‌رود مذاکرات جمعه و شنبه در آلماتی به پیشرفت کافی برای توافق درباره دور دیگری از مذاکرات دست یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به روز اول مذاکرات مدعی شد که مذاکرات ظاهرا بلافاصله بعد از آغاز در روز جمعه با مشکل روبرو شد.

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات غربی حاضر در مذاکرات مدعی شد که پاسخ ایران به پیشنهاد 1+5 فاقد چیزی است که شش کشور می‌خواهند و منجر به "کار دوباره" بر روی پیشنهاداتی است که سال گذشته در مذاکرات ارایه داد و منجر به اختلاف شد.

وی از اشاره به نامش خودداری کرد.

آسوشیتدپرس افزود: خبرگزاری اینترفکس نیز به نقل از سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و رییس هیات روسی در مذاکرات آلماتی گزارش کرد که شش کشور قادر نیستند تشخیص بدهند که آیا می‌توانند اختلافات با ایران را تا آغاز مذاکرات شنبه رفع کنند یا خیر.

آسوشیتدپرس با اشاره به اظهارات ویکتوریا نولاند افزود: اظهارات نمایندگان طرف‌ها نشان دهنده دیدگاه‌های به شدت متفاوت درباره چیزی است که هر کدام از دیگری می‌خواهد.

شش کشور اصرار دارند که ایران تولید اورانیوم با غنای بالا و ذخائرش را تقلیل دهد، آنها می‌گویند ایران باید این اقدام را انجام دهد و آن را در ابتدا انجام دهد تا این اعتماد را ایجاد کند که برنامه هسته‌یی‌اش صلح‌آمیز است.

این گزارش با اشاره به اظهارات علی باقری نوشت: باقری شش کشور را در این خصوص به چالش کشید و به خبرنگاران گفت "آنچه از آن به عنوان اقدامات اعتمادساز یاد می‌شود اقداماتی است که دو طرف لازم است به طور همزمان انجام دهند."

وی به جزئیات اشاره نکرد اما این اظهارات می‌تواند اشاره‌ای باشد به درخواست‌های ایران برای لغو تحریم‌ها به جای پیشنهاد شش کشور برای لغو محدود تحریم‌ها.

آسوشیتدپرس افزود: ایران همچنین می‌خواهد هرگونه مصالحه هسته‌یی که انجام می‌دهد محدوده مشخصی داشته باشد نه اینکه به چیزهای دیگر منجر شود. باقری با اشاره تلویحی به این درخواست گفت که کشورش می‌خواهد آغاز روند، ابعاد روند و نتیجه نهایی آن دقیقا تعریف شود.

وی هرگونه توافق احتمالی را فقط "بخشی از یک روند جامع" توصیف کرد که نشان می‌دهد ایران به درخواست‌های پیشین خود برای یک توافق گسترده‌تر که به مسایل امنیتی پاسخ دهد پایبند است.

باقری سپس آن را توضیح داد و گفت که ایران نسخه‌ای جمع و جور از طرح قبلی را دوباره ارایه داده است.

آسوشیتدپرس افزود: چنین نظراتی بعید است هنوز با (نظرات) شش کشور جور در آید.

در مذاکرات آلماتی آنها از تهران فقط خواستند که به اندازه زیادی تولید و ذخائر اورانیوم 20 درصدی را محدود کند. این کار ذخایر ایران را کمتر از مقدار لازم برای بازفرآوری به سلاح خواهد کرد.

اما این گروه این کار را فقط گام اول این روند می‌دانند. ایران بیش از هزار سانتریفیوژ دارد در حالی که اغلب آنها زیر 20 درصد غنی‌سازی می‌کنند اما این مواد می‌تواند به اورانیوم تسلیحاتی تبدیل شود.

این گزارش افزود: تهران همچنین فقط چند سال با تکمیل راکتوری فاصله دارد که پلوتونیوم تولید می‌کند و راه دیگری به سوی تسلیحات هسته‌یی است.

بنابراین گزارش، در بهترین حالت انتظار می‌رود مذاکرات جمعه و شنبه به پیشرفت کافی برای توافق درباره دور دیگری از مذاکرات دست یابد اما بعد از 10 سال مذاکرات بی‌نتیجه حتی یک توافق برای حفظ گفت‌وگوها برای هر دو طرف دستاورد کوتاه مدت است.

این امر فضای تنفس در اختیار جامعه جهانی برای تلاش‌هایش قرار می‌دهد. برای تهران تداوم مذاکرات تضمین این است که اسرائیل و آمریکا هیچ کدام نیاز به عمل به تهدیدها مبنی بر حرکت از دیپلماسی به سوی دیگر راه‌ها برای برخورد با ایران نخواهند داشت.

بر اساس این گزارش، هرگونه حمله به ایران باعث تلافی شدید مستقیم از جانب ایران و همچنین در خاورمیانه، سوریه، لبنان و فلسطین خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92011703668
  • خبرنگار :