چشمه "آب معدنی سورت"ساری با چشم‌اندازی کم‌نظیر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: چشمه آب معدنی سورت با آبهای شور وترش و طاقچه‌های رسوبی شکل منطقه‌ای بی‌نظیر است و این چشمه در ارتفاع هزار و۸۴۰ متری واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: چشمه آب معدنی سورت با آبهای شور وترش و طاقچه‌های رسوبی شکل منطقه‌ای بی‌نظیر است و این چشمه در ارتفاع هزار و۸۴۰ متری واقع شده است.

سیف‌الله فرزانه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، اظهارکرد: شهرستان ساری از جمله شهرهای باستانی استان است.

وی با اشاره به وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی در ساری گفت: ساحل فرح آباد در 30 کیلومتری شمال شهر ساری در ساحل دریای خزر واقع شده که بوسیله بلوار و جاده زیبای فرح‌آباد که زیبایی خاص دارد به ساحل ارتباط پیدا می‌کند و مکان مناسب و امن برای شنا است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: در مجموعه سد سلیمان تنگه به وسیله بخش خصوصی امکانات تفریحی مناسبی برای اقامت و گردش روی آب ایجاد شده است که با توجه به عظمت سد، زیبائی‌دریاچه و فضای دلپذیر اطراف آن در حال حاضر یکی از زیبا ترین چشم‌انداز‌های مازندران محسوب می‌شود که ظرفیت و قابلیت فوق‌العاده برای تور گردانی داراست.

فرزانه با بیان اینکه پارک زیبا و دیدنی شهید زارع در 3 کیلومتری شرق شهر ساری و در جاده ساری به بهشهر قرار دارد گفت: این پارک به دلیل مجاورت با تپه‌های جنگلی کم ارتفاع در دامنه البرز، بسیار زیبا و چشمگیر بوده و برای استفاده گردشگران نیز دارای امکاناتی برای اقامت کوتاه مدت است.

وی با اعلام اینکه چشمه آب معدنی سورت با آبهای شور وترش و طاقچه های رسوبی شکل منطقه ای بی نظیر است افزود: این چشمه در ارتفاع هزار و۸۴۰ متری واقع شده است و همتای این چشمه بی نظیر در کشور ترکیه است که به نام پاموکاله و تا حدی شبیه چشمه سورت است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: اطراف چشمه پوشیده از درختچه های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های سوزنی برگ است و چشمه آب معدنی سورت که در سال گذشته به عنوان دومین اثر ملی طبیعی مازندران ثبت شده است در زبان محلی اهالی منطقه "واوو" و"شورسر" نیز معروف است.

فرزانه افزود: چشمه آب معدنی سورت که در حدود ۱۰۰کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد جزو منطقه چهاردانگه ساری و در منطقه پشتکوه قرار دارد که مشتمل بر دو چشمه با آبهای کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو ومزه است که بیشتر سورت به آب چشمه شور معروف است که دارای آبی بسیار شور دارای استخرآبی بزرگ وکوچک است که عمدتاً در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود.

وی اظهارداشت: البته داشتن صفت درمانگر شاید هنوز از سوی مراجع پزشکی تایید نشده اما تجربیات استفاده کنندگان این چشمه نشان می‌دهد که آب و گل ولای اطراف این چشمه رفع کننده بسیاری از بیماری‌های پوستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد:چشمه دیگری که در مجاورت این چشمه قرار دارد، آب متمایل به نارنجی گازدار وکمی ترش مزه که به صورت دایمی از یک معبر بسیار باریک به بیرون ریخته می‌شود.

فرزانه خاطرنشان کرد: خیال انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نورخورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه‌های تحسین برانگیز از موهبت خداوندی را به جلوه‌گری می‌گذارد که این چشم اندازها هیچ گاه از روح و ذهن فراموش نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تالاب الندان‌، منطقه نمونه گردشگری دوسله ، محدوده تفریحی پارک تجن، دریاچه طبیعی چورت، چشمه گرگین آباد، آب بندان سید محله، دشت شگفت انگیز فریم صحرا از جاذبه‌های شهرستان ساری محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: برج رسکت، مجموعه تاریخی فرح‌آباد، مسجد جامع ساری، خانه قدیمی کلبادی، حمام وزیری، امامزاده عباس، برج‌سلطان ‌زین‌العابدین، امامزاده یحیی، آب‌ انبار میرزا مهدی، باغ وحش روستای طاهرده‌، شاه دژ، محور تاریخی شاه نشین، امامزاده صالح مرزرود، امام زاده عیسی بن کاظم خارمیان و مجموعه‌ی طبیعی –تاریخی ماهفروز محله از جمله جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ساری به شمار می‌رود.

‌فرزانه با بیان اینکه شهرستان قائمشهر به لحاظ عبور ارتباط ریلی و جاده فیروزکوه و نزدیکی به شهرهای بابل و ساری از موقعیت ممتازی در استان برخوردار است، گفت: محصولات غالب کشاورزی آن، برنج و مرکبات است.

وی ادامه داد: اراضی حاصلخیز این شهرستان استعداد سرشاری جهت کشت محصولات متنوع به خصوص گندم، جو، برنج، صیفی‌جات و لوبیای روغنی دارد و پرورش گاو و گوسفند و بز نیز در نواحی مختلف جلگه‌ای و کوهپایه‌ای و با استفاده از امکانات هر روستا متداول است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه دریاچه گل پل در جنوب شرقی شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم در میان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است افزود: این دریاچه به دلیل شیرینی آب، به زیستگاه ماهیان و پرندگان آبزی تبدیل شده است این دریاچه چشم اندازهای جنگلی زیبایی دارد و محوطه استراحت مناسبی نیز در اطراف آن تعبیه شده است.

فرزانه با اعلام اینکه پارک جنگلی تلار با وسعت فراوان، درختان قدیمی و آرامش دل انگیز گردشگران است، گفت: این جنگل و پوشیده از درختان آزاد، ممرز، توسکا، بلوط، اوجا، ملچ، عرعر، انجیر، ولیک، شمشاد، انار، بوته تمشک و.. با چشم اندازهایی بسیار زیبا و بدیع دارای امکانات بهداشتی و تفریحی مثل زمین فوتبال است.

وی ادامه داد: همچنین قرار داشتن دریاچه‌ای با نام "دریاچه جاده نظامی" در حاشیه این پارک جنگلی ، محیطی فراهم آمده است تا مسافران و گردشگران با خاطری باز قادر به استفاده از این مکان و امکانات خدادادی شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد:منطقه حفاظت شده خیبوس و انجیل سی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران حدفاصل جنگلهای جنوبی نزدیک قادیکلای قائم شهر تا مناطق یاغ کوه برنجستانک شیرگاه است

فرزانه افزود: بوستان ساحلی و پیست کارتینگ پارک سراج‌، حاشیه رودخانه سیاهرود، جنگل کلوس درروستای کرچن، پارک نمونه گردشگری پایین‌لموک ،جنگل روستای کوتنا ،جنگل شالتماس‌، غار پلنگ لی، سد زمزم‌، سد لاستیکی رودخانه تلار، دریاچه جاده نظامی، آب بندان ساروکلا، آب بندان ملک خیل از جاذبه‌های گردشگری قائمشهر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ساختمان قدیم شهرداری،پل آجری بالا تجن‌، امامزاده سید ابوصالح از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان قائمشهر به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: شهرستان بابل دارای 2 شهر به نامهای بابل و امیر کلا و 3 بخش به اسامی بخش مرکزی‌، بخش بند پی شرقی‌، بند پی غربی و 10 دهستان است‌.

وی ادامه داد: بابل دارای 613 روستا و آبادی‌، 6 دهستان در بخش مرکزی‌، 2 دهستان در بخش بند پی شرقی و 2 دهستان نیز در بخش بند پی غربی استقرار یا‌فته‌اند‌.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران درخصوص جاذبه‌های گردشگری و طبیعی گفت:منطقه بکر سد شیاده به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد و وجود جنگل در چهار سوی خود، مکان مناسبی برای پیاده روی، برگزاری اردوهای یک روزه سیاحتی، صعود به ارتفاعات نزدیک سد شیاده، کشتی لوچو، ماهیگیری و قایقرانی است که جذابیت‌های طبیعی این منطقه علاقه و رغبت دیدار مجدد مسافران و گردشگران را از این منطقه افزایش می‌دهد.

فرزانه یادآور شد: این مکان علاوه بر ایام نوروز و تابستان در روزهای تعطیل معمولی نیز شاهد حضور جمع زیادی ازخانواده‌ها از هر قشر است که استفاده از این فضای مناسب برای ایجاد نشاط و روحیه را انتخاب می‌کنند‌.

وی افزود: سقاتالارشیاده و پوشش گیاهی و جنگل‌های زیبا در کنار سد زیبای روستای شیاده ورود و بازدید گردشگران و مسافران را نیز چند برابر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ییلاق شیخ موسی در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد افزود: کوه نیراسم یکی از کوه‌های خوش آب وهوای بندپی است که اصلیت آن از آن طایفه بزرک سماکوش است و حدود 2 هزار و 600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بعد از شیخ موسی و لهه و شالینگچال واقع است .

فرزانه تصریح کرد: وجود آب‌گرم معدنی در منطقه(آری‌بخش) بندپی شرق به صورت چشمه از جاذبه‌های بکر است و از ظرفیت‌ بالای جذب توریست برخوردار بوده و در درمان بیماری‌ها به ‌ویژه پوست تاثیر مشهود آن به اثبات رسیده است.

وی یادآور شد: منطقه نمونه گردشگری طبیعت بابلکنار، وجود سکونت‌گاه‌های ییلاقی و آب‌بندان، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌گرم معدنی در مناطق کوهستانی که در 30 کیلومتری بابل قرار دارد از ظرفیت بالای گردشگری در مناطق کوهستانی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه بقعه شیخ موسی و امامزاده عبدالله بندپی شرقی بابل نیز در روستای ییلاقی شیخ موسی در حدود 80 کیلومتری جنوب شهر بابل قرار دارند، گفت: مسیر و جاده آن از داخل شهر بابل آغاز و از جاده ای بنام حبیبی یا شهید صالحی پس از طی کردن مسافت 30 کیلومتری به آبادی گلوگاه در مرکز بندپی شرقی و عبور از پل سجاد رود به طرف دهستان فیروزجاه ادامه می‌یابد که پس از عبور از روستای فیروزجاه در ارتفاعات به شیخ موسی می‌رسد.

فرزانه ادامه داد: کتیبه ها و نقش و نگار‌ه‌های موجود روی درب ها و ضریح‌های زیارتگاه در نوع خود بی‌نظیر و دیدنی است و علاوه بر این دوجاذبه دیدنی تاریخی مذهبی، ییلاق شیخ موسی به دلیل آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا و چشم نواز از جاذبه‌های مهم طبیعی شهرستان بابل محسوب می‌شود.

وی افزود: این دو امامزاده، محل برگزاری مراسم سنتی کشتی لوچوی مازندران در مراسم 26 عیدماه در روز 28 تیرماه هرسال است که برپایی بازارهای محلی با حضور و استقبال مسافران از اقصی نقاط استان از دیگر مزیت‌ها در این مکان‌های مذهبی است.

فرزانه اظهار کرد: بازارها و قلعه‌های قدیمی‌، امامزاده قاسم، مسجد جامع، مسجد مولانا، مسجد خان بیک، مسجد محدثین، مسجد طوقدار بن، مسجد قهاریه، تکیه پیر علم یا تکیه مرادبیک، کیجا تکیه، مسجد کاظم بیک، مسجد گلشن، مسجد بی‌سر تکیه، مسجد چال، پل محمدحسن خان، کاخ بابل، ساختمان گنجینه بابل، بقعه سلطان محمد طاهر و تکیه مقری کلا از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بابل محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 91122817868
  • خبرنگار :