مدیر مسؤول روزنامهی «شرق» مهمترین دلیل منتشر نشدن روزنامهها در نوروز را کمبود مخاطب و فروش نرفتن روزنامهها دانست.
مهدی رحمانیان در گفتوگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به اینکه چه عاملی موجب میشود روزنامهها در نوروز منتشر نشوند؟ اظهار کرد: در این ایام به دلیل این که بیشتر مردم در مسافرت یا در حال استراحت هستند، کمتر به سمت روزنامه برای گرفتن اخبار و اطلاعات میروند؛ بنابراین روزنامهها به فروش نمیرسند و زمانی که ما نمیتوانیم روزنامهی خود را بفروشیم، چاپ آن نیز موضوعیت ندارد.
او ادامه داد: نه تنها در نوروز، بلکه در تعطیلات کوتاه مدت نیز ما با این مشکل هستیم، چون تعطیلی بر فروش روزنامه تأثیر میگذارد.
رحمانیان با اعتقاد به این که در تعطیلات، روزنامهها خواهان ندارند، بیان کرد: حتا مخاطبان صداوسیما بیشتر به برنامههای سرگرمکننده رغبت دارند و کمتر به بخش اخبار توجه میکنند.
او با اشاره به کمبود مواد خبری در نوروز، ادامه داد: در تعطیلات اتفاق خاصی رخ نمیدهد، چون دستگاههای اداری تعطیل هستند و خبری تولید نمیکنند. همچنین خبرهای بینالمللی آنقدر جاذب نیستند که بهخاطر آنها روزنامه منتشر شود.
رحمانیان در پاسخ به اینکه آیا این غیبت طولانیمدت نشریات، مخاطبان را از روزنامه خواندن دور میکند؟ گفت: من به این موضوع اعتقاد ندارم، چون مخاطبان بلافاصله پس از تعطیلات بهسراغ روزنامهها میروند تا از تحلیلها و اخبار آگاه شوند.
او دربارهی اینکه اگر روزنامهی شرق مخاطب داشته باشد، آیا در نوروز منتشر میشود؟ بیان کرد: فراهم کردن امکان انتشار در این ایام بسیار سخت است، اما شدنی است، چون خبرنگاران در طول سال امکان استفاده از مرخصی را ندارند و ایام نوروز تنها مرخصی بیدغدغهی آنهاست؛ اما اگر انتشار روزنامه ضرورت پیدا کند، ممکن است.
مدیرمسؤول روزنامهی شرق با اشاره به اینکه در سال 1378 تعدادی از روزنامهها در نوروز منتشر شدند، اظهار کرد: امسال نیز شنیده میشود برخی روزنامهها تصمیم دارند با توجه به نزدیکی انتخابات، در تعطیلات نوروز منتشر شوند؛ اما همچنان دربارهی استقبال مخاطبان از آنها تردید وجود دارد. با وجود اینکه انتخابات نزدیک است، مخاطبان رغبتی به خواندن روزنامه نشان نمیدهند.
او با اشاره به وجود فضای مجازی و رسانههای آنلاین، افزود: مخاطبان حرفهیی همچنان ترجیح میدهند که تحلیلها را از روزنامهها دنبال کنند؛ اما شاید عموم مردم اینگونه نباشند و از طریق رسانههای دیجیتال بخشی از خلأ اطلاعرسانی خود را پر میکنند. همچنین شاید وجود همین رسانهها موجب ریزش مخاطبان روزنامهها شده است.
انتهای پیام