عضو کمیسیون عمران به ایسنا خبر داد:

رشد منفی 7 تا 22 درصد بودجه عمرانی در سال 92

یک عضو کمیسیون عمران گفت: امیدوارم به لطف رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیپلماسی دولت و مجلس شورای اسلامی ارتباطات بین‌المللی بهبود یافته و تحریم‌ها کاهش یابد تا فروش نفت و انتقال ارز به داخل آسان شود تا مجریان بتوانند سهم بیشتری از بودجه عمرانی را پرداخت کنند.

یک عضو کمیسیون عمران گفت: امیدوارم به لطف رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیپلماسی دولت و مجلس شورای اسلامی ارتباطات بین‌المللی بهبود یافته و تحریم‌ها کاهش یابد تا فروش نفت و انتقال ارز به داخل آسان شود تا مجریان بتوانند سهم بیشتری از بودجه عمرانی را پرداخت کنند.

مجید جلیل سرقلعه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تشریح وضعیت بودجه سال 1392 کل کشور، گفت: حوزه عمل کمیسیون عمران، زیرساخت‌های کشور است بنابراین پیگیری تامین بودجه‌های کلان برای تحقق پروژه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف عمرانی، صنعتی، بنادر، کشتیرانی، کشاورزی، مسکن و شهرسازی است.

نماینده مردم لردگان با بیان اینکه از بودجه عمرانی در سال 1391 فقط 18 درصد تخصیص یافت، گفت: این بودجه در سال 1392 در پروژه‌های مختلف بین 7 تا 22 درصد رشد منفی را نشان می‌دهد البته امیدوارم از طریق اقتصاد مقاومتی بتوان نقدینگی عظیم کشور را به زیرساخت‌های عمرانی، صنعتی، کشاورزی و تولیدی، راه‌های هوایی، دریایی، خط آهن و شوسه، مسکن، شهرسازی و بیمارستان هدایت کرد.

وی افزود: بودجه سال 1392 نیز شبیه بودجه سال 1391 متکی به درآمدهای نفتی است. رشد مثبت قابل توجهی در این بودجه مشاهده نمی‌شود. حدود 730 هزار میلیارد تومان رقم کل بودجه است که سه دوازدهم آن حدود 45 هزار میلیارد تومان در پایان سال جاری تصویب و در اختیار دولت گذاشته خواهد شد و بقیه آن در سال آینده بررسی و تصویب می‌شود. کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز بررسی ابعاد و بخش‌های مختلف لایحه بودجه را آغاز کرده و نظرات خود را در کمیسیون تلفیق ارائه می‌کنند تا مصوبات کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی مجلس قرار گیرد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که چه دلایلی مانع از تخصیص کامل بودجه عمرانی در سال 1391 شد، گفت: عدم تحقق درآمدهای دولت به ویژه در حوزه فروش نفت، انتقال نیافتن ارز حاصل از فروش نفت و گاز و کند شدن فرآیند انتقال ارز به داخل کشور حتی کشورهای دولت مانع از توفیق دستگاه‌های اجرایی برای تخصیص کامل بودجه عمرانی در سال جاری شد. امیدوارم به لطف رهنمودهای مقام معظم رهبری و دیپلماسی دولت و مجلس شورای اسلامی ارتباطات بین‌المللی بهبود یافته و تحریم‌ها کاهش یابد تا فروش نفت و انتقال ارز به داخل آسان شود تا مجریان بتوانند سهم بیشتری از بودجه عمرانی را پرداخت کنند.

جلیل ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس لایحه بودجه سال 1392 را به شکلی تصویب کنند تا ساختار آن با وضعیت اقتصاد داخلی و مسائل منطقه و جهان انطباق پیدا کند.

نماینده مردم لردگان میانگین رشد منفی بودجه عمرانی در سال 1392 را 15 درصد دانست و خاطرنشان کرد: معاون رییس‌جمهور در روز ارائه بودجه به مجلس گزارش مثبتی در بخش‌های مختلف از لایحه بودجه در رسانه‌ها اعلام کرد، اما تا زمانی که این لایحه در مجلس کالبد شکافی نشود، نمی‌توان صحت و سقم این گزارش را تایید کرد. پس از بررسی جزییات لایحه بودجه توسط نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق گزارش واقعی از بودجه قابل ارائه است.

وی از ارائه تدریجی پیشنهادات نمایندگان به کمیسیون‌های تخصصی سخن گفت و افزود: پیشنهادات نمایندگان به تدریج آماده و به کمیسیون عمران ارائه می‌شود. در بخش راه به ویژه محور مواصلاتی شهرکرد – خوزستان پیشنهاد افزایش ردیف بودجه هزینه‌ای داده‌ام. در حوزه بیمارستانی نیز پیشنهاد افزایش بودجه بیمارستان‌های مال‌خلیفه و لردگان و همچنین افزایش بودجه بخش بهداشت و درمان استان چهارمحال و بختیاری را آماده کرده‌ام چرا که بودجه بخش بهداشت و درمان استان نسبت به سال گذشته 4 میلیارد تومان کاهش داده شده است. امیدوارم بتوانیم این پیشنهادات در کمیسیون‌های عمران و تلفیق و همچنین صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

عضو کمیسیون عمران در تشریح عملکرد دستگاه‌های متولی بخش‌های عمران و صنعت در سال جاری، گفت: ناموفق بودن دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌های زیربنایی به دلیل محقق نشدن نقدینگی لازم اتفاق افتاد. به طور مثال در سال 1391 برای تامین سوخت هواپیما مشکلاتی به وجود آمد که قرار شد شرکت‌های هواپیمایی با شرکت ملی نفت تسویه حساب کنند به دلیل مشکلات مالی و تامین نشدن تسهیلات هنوز این شرکت‌ها نتوانسته‌اند به صورت کامل تسویه حساب کنند. در بخش حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز مشکلات مشابهی وجود دارد. پرداخت نشدن پول به پیمانکاران پروژه‌های ریلی و جاده‌ای موجب نیمه‌کاره ماندن این پروژه‌ها شده است. در مسکن مهر نیز اهداف و برنامه‌ها محقق نشد و چشم‌انداز ترسیم شده به اجرا در نیامد چون بودجه‌های لازم تامین نشد با این حال رضایت‌مندی در بخش مسکن مهر نسبت به سایر بخش‌های زیربنایی بیشتر بود.

جلیل به دستگاه های اجرایی توصیه کرد تا نسبت به اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید توجه بسیار جدی‌تری داشته باشند، سپس افزود: باید در پروژه‌های کلان کشور اقتصاد مقاومتی با رویکرد گسترش تولید و اشتغال توجه جدی مسوولان اجرایی شود در این صورت می‌توان قدری از مشکلات کاست.

نماینده مردم لردگان تصمیم‌گیری برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را مشروط به موافقت مجلس دانست و افزود: مسوولان بر تصویب درآمد یارانه‌ها در لایحه بودجه 1392 اسرار دارند ولی مجلس معتقد است به دلیل عدم ثبات اقتصاد در بخش تخصیص درآمدها اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را به صلاح کشور نمی‌دانند تصمیم‌گیری درباره فاز دوم یارانه‌ها به تعامل مجلس و دولت بستگی دارد. اگر عزم دولت اجرای فاز دوم یارانه‌هاست، رییس‌جمهور و کمیسیون‌های دولت و مسوولان ارشد قوه مجریه باید در کمیسیون‌های مجلس حضور یافته و استدلال‌های خود را بیان کرده و مجلس را نسبت به اقدامات و برنامه‌های خود متقاعد کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: همانطور که مجلس و دولت در موضوع جبران هزینه‌های اقتصادی از طریق پرداخت عیدانه به تفاهم رسیدند در موضوع هدفمندسازی نیز رایزنی‌ها آغاز شود تا برای زمان و نحوه اجرای آن به تفاهم برسند. اگر در نهایت تصمیم به اجرای فاز دوم گرفته شود حتما باید با وضعیت اقتصادی و توان اقتصادی مردم تطبیق یابد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91122616619
  • خبرنگار : 90089