افغانستان برای کنترل مرزها اراده‌ای ندارد

فرمانده هنگ مرزی زابل درباره وضعیت کنترل مرز از سوی کشور افغانستان، گفت: متاسفانه طرف افغان اراده‌ای بر کنترل مرزهای مشترکش با ایران ندارد، چرا که از جانب ایران تهدیدی متوجه این کشور نیست.

فرمانده هنگ مرزی زابل درباره وضعیت کنترل مرز از سوی کشور افغانستان، گفت: متاسفانه طرف افغان اراده‌ای بر کنترل مرزهای مشترکش با ایران ندارد، چرا که از جانب ایران تهدیدی متوجه این کشور نیست.

سرهنگ محمود امیری در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خصوص وضعیت هنگ مرزی زابل و نوار مرزی 272 کیلومتری این مرز با کشور افغانستان، گفت: از جانب جمهوری اسلامی ایران تهدیدی متوجه افغانستان نیست و هر چه که از جانب ما به این کشور برود، فرصت است. بنابراین آنان اراده‌ای برای کنترل مرزهایشان با کشور ایران ندارند.

امیری، کنترل مرز را مانند دو لبه قیچی دانست و گفت: قطعا هر یک از کشورهای دو سوی مرز مانند یک لبه قیچی عمل می‌کنند و در صورتی که یکی از کشورها اراده‌ای از خود نداشته باشد، قطعا کنترل مرز نیز همانند قیچی که بدون یک لبه کارایی نداشته باشد، بازدهی 100 درصدی ندارد.

امکانات مرزی ایران قابل مقایسه با افغانستان نیست

فرمانده هنگ مرزی زابل درباره امکانات مرزی جمهوری اسلامی ایران نیز به ایسنا گفت: امکانات مرزی کشورمان قابل مقایسه با امکانات مرزی کشور افغانستان نیست و مرزبانان کشور ما از طریق دیوارکشی، کشیدن سیم‌خاردار و حفر گودال، اقدامات مناسبی در راستای ایمن‌سازی و حفاظت از مرزها انجام داده‌اند.

وی با اشاره به حضور عوامل مرزبانی در طول نوار مرزی هنگ مرزی زابل، اظهارکرد: همچنین مرزبانان و گروهان‌های مرزی به طور مداوم در مرزهای کشور حضور دارند و اقدام به بازرسی و کنترل مرز می‌کنند.

امیری از جمله امکاناتی که در کنترل مرز از سوی مرزبانان به کار گرفته می‌شود را استفاده از دستگاه‌های اپتیکی و راداری، دستگاه‌های دید در شب و ... اعلام‌کرد و افزود: در کنار مشکلات و سختی‌های فراوانی که در کنترل مرز وجود دارد، اما مرزبانان حضور پررنگی در مرز دارند و اجازه کوچک‌ترین تحرک از سوی گروه‌های تروریستی، اشرار و قاچاقچیان را نمی‌دهند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۰:۱۵
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91122616445
  • خبرنگار : 71431