در همه‌پرسی فالکلند، تنها 3 نفر به آرژانتین رای دادند!

بیش از 90 درصد ساکنان جزایر فالکلند به باقی ماندن تحت لوای انگلیس و تبدیل شدن به قلمروی برون مرزی بریتانیا رای مثبت دادند.

بیش از 90 درصد ساکنان جزایر فالکلند به باقی ماندن تحت لوای انگلیس و تبدیل شدن به قلمروی برون مرزی بریتانیا رای مثبت دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از 1517 رای اخذ شده، تنها سه رای‌دهنده به بیرون آمدن این جزیره از قیمومیت انگلیس رای داده بودند.

مقام‌های جزایر فالکلند همچنین از گم شدن یک رای خبر دادند.

ساکنان این جزیره ۲۹۰۰ تن هستند که از این میان ۱۶۲۷ تن واجد شرایط رای دادن بودند.

این همه‌پرسی با هدف تعیین سرنوشت ساکنان جزایر فالکلند توسط ساکنان آن انجام شد. این جزیره که در نزدیکی خاک آرژانتین است، سال‌ها محل مناقشه دو کشور بوده است.

خوآن هنائو، یکی از ناظران بین‌المللی این همه‌پرسی گفت که 92 درصد از 1650 سکنه واجد شرایط رای دادن در فالکلند در این رفراندوم شرکت کردند.

پس از رای‌گیری نیز تمام سکنه این جزایر پرچم‌های انگلیس را به دست گرفته و لباس قرمز و سفید و آبی به تن کردند.

این همه‌پرسی هیچ جایگزینی چون استقلال کامل یا برقراری ارتباط سیاسی با آرژانتین ندارد. این در حالیست که دولت جزایر فالکلند اعلام کرده بود که اگر اکثریت رای‌دهندگان پاسخ خیر به همه‌پرسی بدهند، احتمال برگزاری دور دوم همه‌پرسی به عنوان جایگزین مطرح می‌شود.

دولت جزایر فالکلند همچنین شرکت ساکنان این جزایر را که به مدت 12 ماه در این جزایر نبودند در این همه‌پرسی منع کرده بود.

همچنین ساکنان این جزایر که زندگی در آرژانتین را انتخاب کرده‌اند نییز از شرکت در این همه‌پرسی منع شدند.

دولت آرژانتین این جزایر را که مالونیاس می‌نامد جزئی از قلمروی خود می‌داند. به طوری که گروهی در بوینس آیرس با جمع آوری 100 هزار امضا حمایت خود را از ادعای دولتشان در خصوص این جزایر اعلام کردند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز در مطلبی که در روزنامه سان نوشت، اعلام کرد براساس خواست مردم جزایر فالکلند، ما از آنها حمایت و محافظت می‌کنیم.

البته ساکنان این جزایر مورد مناقشه بیم آن دارند که اظهارنظر دولت انگلیس در خصوص حمایت از سکنه تضمینی نداشته باشد.

با این حال دولت انگلیس با اعزام و استقرار یک گردان بزرگ از نیروهای نظامی در مناطق اطراف این جزایر از مردم فالکلند حمایت می‌کند اگر چه این اقدام دولت لندن با انجام اقدامات ریاضتی تا حدودی دچار مشکل شده است.

ستون نویس روزنامه دیلی میرور نیز نوشت، انگلیس مبلغ 75 میلیون یورو (112 میلیون دلار) برای اعزام و استقرار نیروها، موشک‌ها، هواپیماها و ناوهای جنگی به این جزایر هزینه می‌کند.

وی تخمین زد که دولت لندن برای هر یک از سکنه این جزایر مبلغ 44 هزار و 856 یورو (67 هزار دلار) یارانه و کمک نظامی به صورت سالانه در نظر گرفته است.

آرژانتین همچنان بر این عقیده استوار است که این همه‌پرسی غیرقانونی است.

ساکنان جزایر فالکلند به صورت مستقیم اعضای مجمع قانونگذاری را انتخاب می‌کنند و تنها در خصوص امور دفاعی و سیاست خارجی خود از دولت انگلیس تبعیت دارند.

دیک ساول، یکی از اعضای مجلس قانون‌گذاری فالکلند، این همه‌پرسی را شگفت‌انگیز توصیف کرد. او گفت که نتایج این همه‌پرسی پیامی صریح به جهان می فرستد که "نشان می دهد ما حق تعیین تکلیف خودمان را داریم."

وی همچنین گفت که پیام این همه‌پرسی این است که فالکلند هیچ گاه به آرژانتین تعلق نخواهد داشت.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس، درباره این همه‌پرسی گفت: همه کشورها باید نتیجه این نظرسنجی را بپذیرند و ساکنان جزیره فالکلند را حمایت کنند که خانه خود و اقتصادشان را بسازند. من برایشان در این زمینه آرزوی موفقیت می‌کنم.

پیش از برگزاری همه‌پرسی، کریستینا فرناندز دکرچنر، رئیس جمهوری آرژانتین گفته بود که آرزوهای ساکنان جزیره نمی تواند حل کننده اختلاف نظر بر سر یک قلمرو باشد.

آرژانتین از کشورهای آمریکای لاتین خواسته بود در امر این همه‌پرسی مشارکتی نکنند. اما نمایندگانی از مکزیک و شیلی همراه با نمایندگانی از کشورهای دیگر جهان بر همه‌پرسی نظارت کردند.

در دوم آوریل سال ۱۹۸۲ آرژانتین به این جزیره و قلمروهای دیگر بریتانیا حمله کرد.

حمله آنها به جنگی دو ماهه بین انگلیس و آرژانتین منجر شد که در طی آن، ۲۵۵ سرباز بریتانیایی، ۶۵۰ سرباز آرژانتینی و سه نفر از غیرنظامیان فالکلند کشته شدند.

فالکلند جزیره ای در ۴۸۰ کیلومتری خاک آرژانتین است. فاصله این جزیره با خاک انگلیس ۱۳ هزار کیلومتر است.

آرژانتین می‌گوید این جزایر را ماژلان با ناوگان اسپانیا کشف کرده و از ۱۷۶۷ یک فرماندار اسپانیایی که به بوئنوس‌آیرس گزارش می‌داده بر این جزایر حکم رانده است. آرژانتین می گوید حق حاکمیت بر این جزایر را از پادشاهی اسپانیا به ارث برده است.

انگلیس می‌گوید اسپانیایی‌ها حق حاکمیت جزیره را در ۱۷۶۵ به آنها واگذار کرده اند و از آن زمان تا به حال این جزایر تحت حاکمیت لندن بوده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 91122214572
  • خبرنگار : 71129