یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سه دوازدهم، گفت که در شرایط تحریمها علیه کشورمان، بودجه نباید با تاخیر به مجلس ارائه میشد.
به گزارش خبرگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامعلی جعفرزاده در اظهاراتی در جلسه علنی صبح امروز مجلس اظهار کرد: سوالاتی در اذهان نمایندگان و مردم هست که بیجواب مانده، بعد از 34 سال از گذشت انقلاب اسلامی، بودجه با 84 روز تاخیر تقدیم مجلس شده است؛ آن هم نه توسط جناب آقای رییسجمهور، واقعا ما هم فوت هوگو چاوز را تسلیت میگوییم، ولی بودجه کشور که در تحریم ناجوانمردانه قرار دارد انصافا واجبتر از خیلی از مسائل خارجی است.
وی افزود: ماده 213 برنامه پنجم و بند "ج" ماده 312 آییننامه داخلی صراحت دارد که جناب آقای رییسجمهور باید برای دفاع از لایحه در مجلس حضور مییافتند. اینها از نکاتی است که مورد اعتراض است. همچنین بودجهای که ارائه شد باید پاسخ ایجاد ثبات اقتصادی، تحریک رشد اقتصادی و کمک به بهبود توزیع درآمدها را میداد.
وی اضافه کرد: در لایحهای که تقدیم شد، رشد اقتصادی منفی چهار و نرخ تورم حدود 32 درصد و نرخ رشد نقدینگی بیش از 30 درصد را شاهد هستیم. وابستگی به نفت نسبت به سال 91، 8/2 درصد رشد پیدا کرد. جایگاه مجلس بر اساس اصول 52، 53 و 55 قانون اساسی این نقش نظارتی را پررنگ میکند.
نماینده مردم رشت در مجلس یادآور شد:از سال 1303 تا 1334 در دوران شاه منفور 27 دوره بودجه چند دوازدهم داشتیم چه ضرورتی داشت به این مرحله برسیم و در سالهای 58، 59 و 60 هم به دلیل مسائل مربوط به جنگ بودجه چند دوازدهم اجرا شد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اعتبارات پیشبینی شده در لایحه بودجه سه دوازدهم، خاطرنشان کرد: در بودجه ارائه شده، هزینه جاری 70 درصد است و رفاه اجتماعی 20 درصد کاهش پیدا کرده است. این بودجه کاملا انبساطی است. سوال ما این است که اقتصاد مقاومتی که فرمایش رهبری بوده کجای این بودجه لحاظ شده است؟ در بودجه سه دوازدهم، مقدار بودجه عمرانی، بودجه اختصاصی دستگاهها و افزایش حقوق کارکنان به تفکیک روشن نیست. اگر بعد از سه ماه دولت بخواهد یک مرتبه این مابهالتفاوت و افزایش حقوق کارکنان را پرداخت کند بخش قابل توجهی به افزایش نقدینگی جامعه کمک میکند و موجبات افزایش تورم را فراهم میکند.
جعفرزاده ادامه داد: شائبهای برای بودجههای چند دوازدهم باقی میماند مبنی بر اینکه دولت هر کاری بخواهد انجام دهد با این ارقام میتواند، چرا اصلا کار به اینجا کشیده شد؟ چه ضرورتی داشت که ما وارد بودجه چند دوازدهم شویم. با توجه به اینکه شائبه انتخابات هم وجود دارد. بالاخره این سوال و شائبه را دولت چطور میتواند پاسخ دهد و چه مشکلی وجود داشت که در ارسال بودجه تاخیر شد؟ بودجهای که رییسجمهور خودش را به مجلس نیاورد و خودش از آن دفاع نکرد.
وی در ادامه با انتقاد از اظهارات برخی نمایندگان تصریح کرد: بعضی از نمایندگان نمیدانند نمایندگان مردم هستند یا دولت. کسی از مردم رای میگیرد نماینده مردم است و باید از حقوق مردم دفاع کند. نمایندگان دولت در مجلس زیاد هستند و خودشان از لایحه دولت دفاع میکنند، چه اتفاقی افتاده که رییسجمهور حاضر نمیشود برای چند دقیقه در مجلس حضور پیدا کند و از لایحه خود دفاع کند؟
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه مجلس قطعا به خاطر لبیک به مقام معظم رهبری و همچنین به خاطر مردم به بودجه چند دوازدهم رای میدهد، تاکید کرد: واقعا این گلهمندی در تاریخ مجلس ثبت خواهد شد. واقعا ضرورتی نداشت که ما وارد این مخمصه شویم. ما در شرایط تحریم ناجوانمردانه بودیم، تحریمی که خود آنها اسمش را تحریم هوشمندانه میگذارند، آیا واقعا سزاوار است در این شرایط بودجه با 84 روز تاخیر به مجلس بیاید؟ ما که باید نشان دهیم اثرات تحریم رفع شده، باید حاضرتر، هوشیارتر و آمادهتر شویم اما بودجه بر اساس هیچ اصول و مبنایی نیست، یارانهای که همین الان دولت در آن غرق شده در بودجه 92 مجددا ارائه کرده و کماکان مجلس را وارد چالش جدیدی کرده است.
جعفرزاده گفت: کشور میتواند اکنون این فرصتها را اختصاص به کارهای دیگر دهد، چرا ما باید وارد لایحه بودجه چند دوازدهم میشدیم؟ واقعا اشک ریختن در ونزوئلا مهمتر است یا اشک ریختن برای مردم این کشور؟ مردمی که در شبهای عید با هزاران مشکل اقتصادی روبرو هستند، کدام یک مهمتر است؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما انتظار داشتیم آقای رییسجمهور اکنون در مجلس حاضر میشد، آییننامه صراحت دارد که رییسجمهور باید میآمد و از لایحه بودجه دفاع میکرد و اکنون ما با بودجه چند دوازدهمی روبرو هستیم که سوالات بسیار زیادی در آن بدون جواب گذاشته شده است.
انتهای پیام