در حالی دولت اوایل امسال اختصاص منابع مالی جدید را برای اجرای هفت طرح فولادی مصوب کرد که اجرای این طرحها همچنان با مشکل مالی مواجه است و به همین دلیل ایمیدرو مجبور شده از توان مالی فولادسازان بزرگ برای ادامه اجرای این طرحها استفاده کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیات دولت در اواسط خرداد ماه سال جاری اختصاص دو میلیارد و 101 میلیون یورو را برای ادامه اجرای هفت طرح فولادی مصوب کرد. این مصوبه بعد از آن اعلام شد که طرحهای فولادی استانی به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل ادامه کار مواجه شدند.
بعد از این مصوبه و در اواسط آذر ماه نیز مدیرعامل شرکت ملی فولاد از امضای قرارداد فاینانس هفت طرح فولادی توسط چینیها به ارزش 1.8 میلیارد یورو خبر داد و اعلام کرد که این پول تا حدود دو ماه دیگر برای ادامه اجرای طرحهای فولادی اختصاص مییابد.
اردشیر سعدمحمدی در آن زمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت اجرای هفت طرح فولادی اذعان کرد که "اجرای این طرحها با مشکلات مالی مواجه شده اما هماکنون منابع مالی موردنیاز برای ادامه اجرای این طرحها تامین شده است."
هفت طرح فولادی استانی در ابتدا هشت طرح در چهارمحال بختیاری، شادگان، نیریز، قائنات، بافق یزد، سبزوار، بافت و میانه بودند که بعدا یکی از آنها یعنی طرح بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد و قرار است مابقی طرحها نیز سرنوشت مشابهی داشته باشند. اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که بخش خصوصی پیشنهادهای جالبی برای خرید این طرحها ارائه نکرده و به همین دلیل این طرحها فعلا در اختیار دولت باقی میمانند.
اما مهدی غضنفری در حالی از لغو واگذاری هفت طرح فولادی به بخش خصوصی خبر داده که اخیرا اخباری درباره محرمانه شدن قراردادهای مربوط به هفت طرح فولادی منتشر و اعلام شد که قرار مناقصههای مربوط به هفت طرح فولادی با ترک تشریفات مربوط به مناقصه به برخی از شرکتهای خاص واگذار شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا نیز با تایید تلویحی این موضوع عنوان کرد که "سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درخواست کرده برای تکمیل سریعتر طرحهای فولادی از مشارکت فولادسازان بزرگ استفاده کند و پیشنهاد مصوبه مربوط به این کار را داده اما هنوز قطعی نشده است."
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز به تازگی گفته که "قرار است مصوبهای در دولت آماده شود که براساس آن ایمیدرو بتواند هفت طرح فولادی استانی را به صورت مشارکتی با فولادسازان بزرگ کشور تکمیل کند."
به گفته محمدمسعود سمیعینژاد "آورده نقدی ایمیدرو تا جایی که طرحهای استانی ساختهشدهاند مربوط به دولت است و آورده نقدی شرکتهای فولادسازی نیز برای تکمیل این طرحها هزینه خواهد شد."
او همچنین از آمادگی فولاد مبارکه برای مشارکت در اجرای برخی از طرحهای فولادی استانی خبر داد.
در همین حال مدیرعامل فولاد خوزستان نیز چند روز پیش در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره تصمیم اخیر فولادسازان بزرگ برای شرکت در اجرای هفت طرح فولادی استانی عنوان کرد که "چنین برنامهای وجود دارد و ما نیز برای اجرای طرح فولاد شادگان که یکی از هفت طرح استانی است اعلام آمادگی کردهایم."
به گفته عبدالمجید شریفی "اجرای این طرح توسط فولاد خوزستان دارای مسائل حقوقی است که باید حل شود. طرح فولاد شادگان یا برای ادامه اجرا باید به فولاد خوزستان واگذار شود یا اینکه فولاد خوزستان میتواند در اجرای این طرح مشارکت داشته باشد که سناریوی دوم محتملتر است."
اما ایمیدرو در حالی تلاش میکند تا منابع مالی هفت طرح فولادی استانی را تامین کند که اجرای این طرحها همین حالا نیز با تاخیر مواجه شده است. براساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است بخش احیای هفت طرح فولادی تا نیمه دوم سال آینده به بهرهبرداری رسید و برای آغاز به کار بخش فولادسازی این طرحها نیز حدود 36 ماه زمان تعیین شده است.
این در حالی است که طبق هدفگذاریهای انجام شده تولید فولاد ایران در برنامه پنجم و تا سال 1404 باید به ترتیب به 35 و 55 میلیون تن برسد. هدفی که بدون راهاندازی هفت طرح فولادی رسیدن به آن غیرممکن خواهد بود.
انتهای پیام