/جهان در حال‌گذار:‌ ژئوپلیتیک جهان اسلام و خلیج‌فارس/

یک پژوهشگر لبنانی: اعراب، ایرانیان و ترک‌ها می‌توانند صلح را در منطقه برقرار کنند

یک پژوهشگر لبنانی گفت: اعراب و همسایگان ایرانی و ترکی می‌توانند صلح را به طور گسترده در منطقه برقرار کنند بدون این که مداخله خارجی انجام گیرد.

یک پژوهشگر لبنانی گفت: اعراب و همسایگان ایرانی و ترکی می‌توانند صلح را به طور گسترده در منطقه برقرار کنند بدون این که مداخله خارجی انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اولین نشست تخصصی همایش بین‌المللی خلیج فارس با عنوان "ژئوپلیتیک جهان اسلام در سایه تحولات بین‌المللی و منطقه‌یی" با حضور صاحب نظران و اساتید دانشگاه از هند، روسیه، لبنان و ایران برگزار شد.

در این نشست تخصصی لیلا ربانی، پژوهشگر مسائل منطقه از لبنان با بیان این که اکنون بار دیگر روسیه به عرصه نظام بین‌الملل بازگشته است، ادامه داد: روسیه یکی از بازیگران اصلی در تعاملات سوریه است. اکنون سوریه به گونه‌ای است که نمی‌توان این کشور را نادیده گرفت. روسیه معتقد است که غرب منافع این کشور را در شمال آفریقا مدنظر قرار نداده و در همین راستا در لیبی این کشور را کنار گذاشته است. اکنون بحران سوریه به سمت حل مسالمت‌آمیز بحران حرکت می‌کند زیرا امروز درخواست روسیه مبنی بر حل دیپلماتیک مساله سوریه بر درخواست غربی‌ها مبنی بر اقدام نظامی غلبه کرده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی ایران در خاورمیانه، افزود: اکنون ایران قدرتش صعود کرده و حتی برخی از کارشناسان غربی ایران را به عنوان یک ابرقدرت می‌دانند. این کشور توانسته است ضربه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های غرب را تحمل کرده و در برابر جنگ الکترونیک غربی‌ها مقاومت کند.

وی در پایان اظهاراتش افزود: اکنون به سمت چند قطبی حرکت کرده و دیگر در آیند آمریکا تنها ابرقدرت نخواهد بود.

ربانی با اشاره به پروه‌های اسلام هراسی در سراسر جهان، خاطرنشان کرد: اکنون طرح‌هایی مانند اسلام‌هراسی در جهان مطرح است اما اسلام‌هراسی ریشه در افکار قرون وسطایی دارد.

این پژوهشگر لبنانی با اشاره به موفقیت‌های حزب‌الله در منطقه، گفت: اگر حمایت‌های ایران نبود لبنان و حزب‌الله قادر به مقاومت در برابر تهاجمات و تجاوزات دشمن صهیونیستی نبودند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91121510269
  • خبرنگار : 71089