/جهان در حال‌گذار:تحولات ژئوپلیتیک جهان اسلام و خلیج فارس/

صالحی در پیامی: نباید به زمزمه‌های همیشگی بیگانگان اعتنا کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی با تاکید بر همکاری‌های همه‌جانبه کشورهای منطقه گفت: باید دست رد بر سینه نامحرمان زد و سرنوشت ملت‌هایمان را خودمان به دست بگیریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی با تاکید بر همکاری‌های همه‌جانبه کشورهای منطقه گفت: باید دست رد بر سینه نامحرمان زد و سرنوشت ملت‌هایمان را خودمان به دست بگیریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به بیست و یکمین همایش بین‌المللی خلیج فارس که توسط مصطفی دولت‌یار، رییس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه قرائت شد، تصریح کرد: منطقه حساس و استراتژیک خلیج فار س و تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین مناطق جغرافیایی جهان بود و در طول تاریخ شاهد تحولات و فراز و نشیب‌های زیادی بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون این منطقه در معرض تحولات سیاسی و اجتماعی منبعث از برخی از کشورهای منطقه قرار دارد موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خلیج فارس به ویژه وجود ذخایر عظیم انرژی در این منطقه باعث شده است که از دیرباز مورد توجه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده و برای حفاظت از منافع خود بارها به این منطقه لشکرکشی کرده و برای تثبیت قدرت نظامی منافع‌ اقتصادی در کشورهای منطقه حضور یافته‌اند.

وزیر امورخارجه کشورمان در بخش دیگری از این پیام با اشاره به اهمیت خلیج فارس در میان کشورهای منطقه آورده است: تحولات اخیر در جهان اسلام و بیداری اسلامی چهره سیاسی منطقه را متحول کرده و هم‌فکری و همکاری‌های همه جانبه میان کشورهای آن را بیش از پیش ضروری ساخته است. قدرت‌های غربی به ویژه آمریکا همواره تلاش کرده‌اند با کاشت بذر نفاق کشورهای منطقه را از هم جدا ساخته و با هراس‌افکنی‌های واهی دامنه اختلافات را گسترش داده و مانع همگرایی منطقه‌ای شوند.

به گفته صالحی، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره دست دوستی و برادری به سوی برادران عرب خود در منطقه دراز کرده و بارها حسن نیت خود را نسبت به همسایگان خود نشان داده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه این پیام گفت: مشترکات دینی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و از همه مهتر واقعیت تغییرناپذیر همسایگی ایجاب می‌کند که همه با درس گرفتن از حوادث گذشته به آینده‌ای روشن‌تر نگریسته و به افق‌های تازه همکاری و همدلی فکر کنیم تا با بهره‌گیری از امکانات کشورها و هم‌افزایی توامندی‌ها به رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه اهتمام ورزیده و با قرار گرفتن در یک منظومه کارآمد و کامل، همکاری‌های همه جانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی دست رد بر سینه نامحرمان زده‌ سرنوشت ملت‌هایمان را خودمان به دست گرفته و به زمزمه‌های همیشگی اختلاف‌انگیز بیگانگان اعتنا نکنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91121509964
  • خبرنگار : 71089