معلم پژوهنده برگزیده کشور با ارائه طرح خودآموز ریاضی در قالب شعر، چالشهای یادگیری ریاضی در مقطع راهنمایی را عدم مطالعه گروهی و دیرخوابیدن در شب قبل از کلاس درس عنوانکرد و گفت: در این طرح تمام مفاهیم ریاضی به روایت شعر و با تقسیمبندی دانشآموزان به گروههای چندنفری، تدریس میشود که با استقبال دانشآموزان و بهبود یادگیری آنها در درس ریاضی همراه بوده است.
عبدالحسن الماسیفر در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: در جریان تدریس در یکی از کلاسهای درس مفهوم کسر را به صورت شعر بیان کردم که با استقبال زیاد دانشآموزان و یادگیری بهتر آنها مواجه شدم، به همین دلیل تصمیم گرفتم از ابتدا تا انتهای کتاب ریاضی اول راهنمایی را به روایت شعر تبدیل کنم که انجام این کار حدود یکسال به طول انجامید.
وی خاطرنشان کرد: تدریس به این شیوه باعث شد نمرات دانشآموزان در درس ریاضی ارتقا یابد، زیرا در جلسه امتحان در صورت فراموشی یک مفهوم ریاضی با یادآوری شعر آن، قادر به حل مسائل میشدند. در واقع تلفیق مفاهیم ریاضی با زبان شعری موجب افزایش یادگیری دانشآموزان و در نتیجه کسب نمرات بهتری در امتحان میشد. از سوی دیگر معلم باید به شیوهای در دانشآموزان انگیزه درسخواندن ایجاد کند، زیرا انگیزه بعضی دانشآموزان نسبت به درسخواندن کم شدهاست و اگر تدریس با شیوههای ابتکاری انجام شود، در دانشآموزان با انگیزه کمتر هم برای درسخواندن ایجاد انگیزه میکند.
معلم مدرسه شاهرکنی شهرستان دزفول درباره سوابق کاری و پژوهشی خود یادآور شد: پیش از این 2 کتاب جدولهای سرگرمی ریاضی برای سه پایه مقطع راهنمایی و روش تدریس و جدولهای ریاضی از نوع کلمهای را تألیف و در اختیار دانشآموزان قرار دادهام که بهعلت قالب سرگرمی آنها، ارتباط دانشآموزان را با مفاهیم ریاضی ملموستر میکرد و خانواده دانشآموزان را هم در حل این جداول و مسائل ریاضی مشارکت میداد؛ از سوی دیگر دانشآموزان را برای حل این جداول گروهبندی و به گروههایی که موفق به حل جداول شدند، جوایزی اهدا کردیم که این کار با استقبال دانشآموزان آنها را به سمت درس خواندن گروهی سوق داد.
الماسیفر با بیان اینکه طی بیش از سی سال سابقه تدریس در مدارس مختلف شهرستان دزفول تمام چالشهای یادگیری دانشآموزان را مشاهده و مطابق آن شیوههایی برای یادگیری بیشتر دانشآموزان بهکار بردهام، به یکی از یافتههای پژوهشی خود اشاره و تصریح کرد: برای بررسی درک مطلب دانشآموزان در کلاس درس طی چند جلسه شیوه 50 دقیقه تدریس و 10 دقیقه امتحان درک مطلب همان درس را بهکار بردم که متوجه شدم دانشآموزانی که نمرات کمتری کسب میکنند، شب قبل از کلاس در خانه مهمان داشتهاند یا به مهمانی رفتهاند؛ در واقع دیرخوابیدن و خواب ناکافی منجر به پایین آمدن قدرت یادگیری این دانشآموزان شده بود.
وی همچنین درباره چاپ خودآموز ریاضی پایه اول راهنمایی به زبان شعر خاطرنشان کرد: در حال حاضر این کتاب دارای شابک نیست، اما برای آنکه کتاب در دسترس دانشآموزان قرار گیرد، به دنبال ناشر برای چاپ آن هستیم. نخستینبار برای چاپ کتاب به آموزشوپرورش مراجعه کردم، اما گفتهشد آموزشوپرورش چنین بودجهای برای چاپ کتاب ندارد به همین دلیل از طریق ناشران کتب کمکدرسی پیگیر این موضوع هستیم.
معلم پژوهنده برگزیده کشور با بین اینکه یادگیری ریاضی، فنی دارد و اگر دانشآموزان فن یادگیری ریاضی را بهکار ببرند، این درس از سادهترین درسها میشود، اظهارکرد: فن ریاضی یادگرفتن این است که هر درس ریاضی را بهطور مفهومی و ریشهای یاد بگیرند، اما بعضی معلمان ریشه را نگه میدارند و شاخوبرگ را به دانشآموزان تدریس میکنند که باعث عدم یادگیری عمیق و ریشهای آن میشود.
الماسیفر افزود: دانشآموزان نباید از یادگیری ریاضی ناامید شوند، زیرا ریاضی درس بسیار سادهای است به شرط آنکه دانشآموزان ریاضیخواندن را یاد بگیرند. در واقع معلم بهصورت مفهومی درس بدهد و دانشآموز دنبال یادگیری برود و راهحل مسائل را یادبگیرد. همواره به دانشآموزان گفتهام کسی که بخواهد نمره خوب بگیرد باید 2 کار را انجام دهد؛ خوب درس بخواند و خوب امتحان بدهد.
وی همچنین به همکاران خود توصیه کرد: از دانشآموزان ضعیف زیاد گلایه نکنند، چراکه همین دانشآموزان باعث میشوند، معلم برای سوقدادن آنها به درس ابتکار به خرج دهد. دانشآموز بااستعداد و درسخوان بهطور خودکار درسش را میخواند و نیازی به توصیه و ایجاد انگیزه ندارد، هنر معلم این است که دانشآموز ضعیف را به جایی برساند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، این معلم دزفولی با ارائه طرح "خودآموز ریاضی به روایت شعر" از استان خوزستان در فهرست 32 معلم پژوهنده برگزیده کشور در سال جاری قرار گرفت.
انتهای پیام