رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:

هیچ‌گاه در سفر بحث گرانی نداشته‌ایم/رشد اقتصادی جای آمار سفر را می‌گیرد

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار کرد: در سفر، هیچ‌وقت گرانی نداشته‌ایم و نداریم. در سفر باید برنامه‌ریزی باشد که متأسفانه ما این برنامه‌ریزی را نداریم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار کرد: در سفر، هیچ‌وقت گرانی نداشته‌ایم و نداریم. در سفر باید برنامه‌ریزی باشد که متأسفانه ما این برنامه‌ریزی را نداریم.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدشریف ملک‌زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی راهکارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای جلوگیری از حذف نشدن سفر از سبد خانواده‌ها با توجه به گرانی‌ها، گفت: بعد از انجام یک برنامه‌ریزی منسجم، باید دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در حوزه‌ی گردشگری داخلی بیشتر فعال شوند.

او با اشاره به تعریف پکیج سفرهای ارزان‌قیمت توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طول سال‌های گذشته، ادامه داد: اگر بحث سفرهای ارزان‌قیمت در کشور ادامه‌دار شود، سبب رشد اقتصادی می‌شود؛ ‌اما باید به این نکته نیز توجه کرد که خانواده‌ها اگر بخواهند به‌تنهایی سفر کنند، در هر کجای دنیا هم که باشد، نرخ سفر گران‌تر می‌شود. این در حالی است که اگر بتوانیم سفرها را به‌صورت گروهی انجام دهیم، علاوه بر کاهش هزینه‌ها سبب احساس آرامش و امنیت برای خانواده‌ها می‌شود.

وی سفرکارت را یکی از گزینه‌ها برای ادامه‌دار کردن سفرهای ارزان‌قیمت دانست و بیان کرد: متأسفانه ما در 31 استان کشور نقاطی بسیار خوب و دیدنی داریم و بارها تأکید کرده‌ام این سازمان باید گردشگری را با علایق ویژه تعریف کند.

ملک‌زاده راه توسعه‌ی گردشگری داخلی را شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور دانست و اظهار کرد: پس از آن باید سفرهای گروهی و خانوادگی را راه‌اندازی کنیم، این اتفاق رشد اقتصادی را به‌دنبال دارد.

معاون رییس‌جمهور تأکید کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که توسط دستگاه‌های مختلف و بخش خصوصی انجام شده است، ما شاهد رشد خوب سفر خواهیم بود و با برنامه‌ریزی‌های این سازمان و نهادهای مختلف، برنامه‌ریزی برای یک سفر با آرامش و و امنیت برای مردم انجام می‌شود.

ملک‌زاده درباره‌ی تصمیم‌های این سازمان برای تعامل با بانک مرکزی با هدف بررسی مسأله‌ی ارز برای سفرهای خارجی نیز اظهار کرد: همیشه توصیه می‌کنم در حوزه‌ی گردشگری، دو بعد داخلی و خارجی در نظر گرفته شوند، چون آن‌ها لازم و ملزوم یکدیگرند. به‌دنبال توسعه‌ی گردشگری داخلی، گردشگری خارجی نیز محقق می‌شود.

او با بیان این‌که پکیج سفر گردشگران داخلی توسط دفاتر خدمات مسافرتی بسته می‌شود، ادامه داد: این پکیج‌ها مناسب هستند، اما براساس گزارش‌های رسیده، برخی آژانس‌ها پکیج‌های گرانی را بسته‌اند که بازرسان محسوس و غیرمحسوس در مدت یک هفته موظف‌اند با این‌گونه موضوعات برخورد و پکیج‌ها را کنترل کنند. قطعا با آژانسی که پکیج سفرش کارشناسی نباشد برخورد قانونی می‌کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین درباره‌ی صحبت‌هایش مبنی بر این‌که قصد ندارد برای سفرهای نوروزی آمار ارائه کند،‌ توضیح داد: باید در حوزه‌ی معاونت گردشگری تخصصی‌تر عمل شود. به همین دلیل قصد داریم از صنوف مختلف کمک بگیریم. اتحادیه‌های مختلف و صنوفی که در حوزه‌های اقتصادی کشور فعال هستند، باید میزان مشارکت گردشگران در حوزه‌ی خرید صنایع دستی و تولید اقتصادی در نقاط مختلف را بررسی کنند. همچنین بررسی میزان اشغال هتل‌ها از نظر ظرفیت مسافر نسبت به سال گذشته و این‌که چه میزان از نظر اقتصادی در یک شهر یا مرکز استان تأثیرگذار بوده‌اند باید بررسی شود.

او بیان کرد: ما امسال رشد اقتصادی را مبنای کار خود قرار می‌دهیم. این‌که بگوییم 100 یا 200 میلیون نفرسفر در طول تعطیلات نوروز به مسافرت رفته‌اند، کار خوبی است؛ ولی مبنای اصلی ما در 31 استان کشور رشد اقتصادی است که در صنوف مختلف کشور باید اتفاق بیفتد. این باید با همکاری بخش خصوصی و بخش‌های مختلف دولتی مانند وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی‌ و وزارت راه و شهرسازی و با کمک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود.

ملک‌زاده مبنای سفر و گردشگری‌ در حوزه‌ی رشد اقتصادی‌ را چرخش پول، اقتصاد و سرمایه دانست و افزود: اگر بتوانیم این قضیه را در سازمان کاملا تدوین و بهینه کنیم، اتفاقی بسیار مبارک رخ می‌دهد.

او همچنین درباره‌ی بحث دو نرخی شدن هتل‌ها اظهار کرد: این اتفاق فعلا در حال بررسی است. معاونت گردشگری باید نخست همه‌ی جوانب را بسنجد،‌ سپس تصمیم‌گیری کند. ان‌شا‌ءالله افزایش قیمت در هتل‌ها نخواهیم داشت و قیمت‌ها در چارچوب مشخص‌شده باقی می‌مانند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91113018694
  • خبرنگار : 71191