رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پاسخ به ایسنا:

باران شدید مانع اجرای اقدامات پیشگیرانه در آزادراه تهران - شمال شد

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اعلام این‌که در پروژه آزاد‌راه تهران _ شمال حضور داریم گفت: رانش خاک در منطقه چهار به دلیل باران سیل‌آسایی بود که اجازه نداد اقدامات لازم برای جلوگیری از رانش در منطقه البرز را اجرا کنیم.

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اعلام این‌که در پروژه آزاد‌راه تهران _ شمال حضور داریم گفت: رانش خاک در منطقه چهار به دلیل باران سیل‌آسایی بود که اجازه نداد اقدامات لازم برای جلوگیری از رانش در منطقه البرز را اجرا کنیم.

کامران رحیم‌اف در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره‌ی مشکلات پیش آمده در زمینه رانش خاک در قطعه چهار آزاد‌راه تهران _ شمال گفت: آزاد‌راه‌ها پروژه‌هایی خاص هستند که باید طبق برنامه‌ی توسعه‌ای با مشارکت دولت و بخش خصوصی ساخته شوند.

وی با بیان این‌که در پروژه‌های مشترک اختیار با دو طرف است که از بخش خصوصی یا دولتی برای کنترل کیفی کار استفاده شود گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه آزاد‌راه تهران _ شمال ورود پیدا کرده و در قطعه چهار این پروژه حضور دارد که قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

رحیم‌ اف با اعلام این‌که مطالعات ژئوتکنیک قطعه چهار آزاد‌راه تهران _ شمال توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده است گفت: خاک منطقه چهار و به‌طور خاص البرز رانشی است و از این لحاظ با خاک زاگرس تفاوت دارد.

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: با انجام مطالعات زمین‌شناسی به مشخصات ویژه منطقه پی بردیم و این اطلاعات را در اختیار مشاور پروژه گذاشتیم و آنها نیز پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده تا از ابزار مناسب استفاده کنند.

وی ادامه داد: با بارش‌های سیل‌آسا در جریان کار در قطعه چهار آزاد‌راه تهران _ شمال مواجه شدیم و قبل از این‌که سازه‌های نگهبان اجرا شود و دیواره‌های حائل جلوی رانش را بگیرید، بارش‌ها ما را غافلگیر کردند و باعث شدند سینه ترانشه حرکت کند و با رانش مواجه شویم که کار را به تاخیر انداخت.

رحیم‌اف خاطر نشان کرد: مطالعات مجدد انجام شد و طبق آن روش‌های اجرایی به مشاور که وظیفه داشت زودتر سازه‌های جدید را بر این اساس طراحی کند، پیشنهاد داده شد تا پیمانکار بر این مبنا امور اجرایی را آغاز کند.

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پاسخ به ایسنا که آیا مشکلات به وجود آمده در زمینه رانش نتیجه اقدامات مشاور و پیمانکار است یا خیر؟ گفت: در پروژه‌های اجرایی عمرانی اتفاقات این چنین می‌افتد؛ در قطعه چهار آزاد‌راه تهران _ شمال نیز شرایط جوی همکاری نکرد.

وی به نقش مهندسان مشاور در پیشبرد کیفی پروژه‌های عمرانی تاکید کرد و گفت: نقش پیمانکار از مهندس مشاور مجزا است و در این بین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ابزار کنترل کیفی است و گزارش خود را به مشاور می‌دهد.

رحیم‌اف افزود: با دستوری که مهندس مشاور که از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تایید صلاحیت می‌شود، به ما اعلام می‌کند آزمایش‌های لازم انجام و نتیجه برای اجرای پروژه اعلام می‌شود.

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد: در پروژه‌هایی که کیفیت نادیده گرفته می‌شود ناظر مستقیم باید برخورد کرده و مانع ادامه‌ی کار شود تا پس از رفع مشکل اجرا دوباره ادامه یابد.

وی با بیان این‌که در برخی پروژه‌ها جلوی ادامه‌ی پروژه پس از تایید در نظر گرفتن کیفیت گرفته نمی‌شود گفت: با گزارش‌های لازم به دستگاه‌های نظارتی، بازرس و حاکمیتی جریمه‌های لازم درباره‌ی پیمانکار متخلف اعمال می‌شود و حتی اگر مسبب این امر مهندس مشاور باشد با او برخورد خواهد شد و نام او وارد لیست سیاه می‌شود تا دیگر کاری به او سپرده نشود.

رحیم‌اف در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک که به مناسبت دهه فجر افتتاح شده است، اشاره و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با انجام به موقع آزمایش‌ها انجام پروژه‌های مهر ماندگار را تسریع کنیم.

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: دستگاه‌های خارجی برای آزمایش سایش بالست که در پروژه قطار سریع‌السیر تهران _ اصفهان استفاده می‌شود را افتتاح کردیم.

وی در اهمیت این دستگاه‌ها با نام میکرودوال با تولید در داخل صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته‌اند گفت: بالاستی که برای زیرسازی راه‌آهن مورد نیاز قطار سریع‌السیر استفاده می‌شود، سیکل سایشی بر اثر تردد در گذر زمان دارد. این دستگاه جدید مقاومت سایشی بالاست را در برابر سایش مشخص و تایید می‌کند که آیا از این بالاست استفاده شود یا خیر.

به گفته او هزینه‌ی پروژه‌های بهره‌برداری شده به مناسبت دهه فجر در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سرمایه‌گذاری بالغ بر 3000 میلیارد ریال انجام شده است.

رحیم‌اف در بیان کیفیت مصالح ساختمانی و نیز مصالح مورد استفاده در راهداری گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همکار موسسه‌ی استاندارد است. موسسه استاندارد مصالح مورد نیاز را براساس آزمایش‌های ما استاندارد اعلام می‌کند.

رییس آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان این‌که یکی از مراجعی که می‌تواند علامت کالا‌های استاندارد را تایید کند ما هستیم افزود: مصالحی که استاندارد اعلام می‌شود پیش از اجرا مورد تایید ما قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: به علامت استاندارد موسسه استاندارد کفایت نمی‌کنیم و پیش از اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی تمام مصالح را آزمایش کرده تا پس از اجرا با نتیجه‌ای بی‌کیفیت مواجه نباشیم.

به گفته رحیم‌اف، بلوک، میلگرد، قیر و مصالح مورد نیاز آسفالت پیش از استفاده مورد ارزیابی قرار گرفته تا مقاومت و ترکیب آنها مورد تایید قرار بگیرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 91111710637
  • خبرنگار :