دبیر علمی نهمین همایش کارآفرینی زنان گفت: تجارت زن و مرد نمیشناسد و قوانین هم حضور زنان را در این عرصه منع نکرده است، اما عمدهترین موانع زنان در این عرصه، فرهنگی و عرفی بوده است، علاوه بر آن توانمندسازی زنان، روند کندی داشته و تعاملات با دستگاههای دولتی و سازمانهای مردم نهاد ضعیف بوده است.
به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه دانشور در نشست خبری نهمین همایش کارآفرین با موضوع «کسب و کار زنان درعرصه بازرگانی» که امروز دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر قانونی منعی برای فعالیت زنان در عرصه بازرگانی وجود نداشت، اما حضور آنان در این عرصه، حداقلی بود. اواسط دهه 70 زنان در شکلگیری اتاقهای مشترک بازرگانی نقش پیدا کردند و توانستند به هیات رییسه برخی از این اتاقها نیز راه یابند. به طوریکه در دهه 70 حضور زنان در این عرصه به طور چشمگیری افزایش یافت، که با وجود نبود آمار دقیقی از حضور زنان در عرصه تجارت، بر اساس تعداد کارتهای بازرگانی صادر شده، میتوان به آمار حضور زنان در این عرصه تا حدودی دست یافت.
رشد 290 درصدی حضور زنان در عرصه بازرگانی در دهه 70
وی افزود: تا سال 81 برای 1269 زن کارت بازرگانی صادر شده بود که این آمار تا سال 89 به 4956 کارت رسید. البته این امر نشاندهنده رشد 290 درصدی حضور زنان در عرصه بازرگانی در این دهه بوده است.
دبیرعلمی نهمین همایش کارآفرینی زنان با بیان اینکه یکی از دلایل حضور چشمگیر زنان در عرصه تجارت، افزایش میزان تحصیلات آنان بوده است، اظهار کرد: در این دهه زنان کرسیهای دانشگاهی را تا حد زیادی اشغال کردهاند. از سوی دیگر افزایش درآمد نفت باعث بالا رفتن سطح زندگی مردم شد. در نتیجه هزینههای زندگی بیشتر شد، در این شرایط مردان به تنهایی از عهده مخارج خانه برنمیآمدند و زنان نیز به عرصه تجارت وارد شدند. علاوه بر آن در این دهه تشکلهای اقتصادی زنان شکل گرفت و رشد یافت.
وی با اشاره به ممنوعیت حضور زنان در 70 رشته دانشگاهی، اظهار کرد: اگر قدرت تعاملاتی تشکلهای زنان بالا بود، میتوانستند با کسانی که نسبت به ممنوعیت حضور زنان در برخی از رشتههای تحصیلی دانشگاهی تصمیم گرفتهاند، به طور موثرتری مذاکره کنند، در این شرایط شاید این تصمیم اعمال نمیشد.
عرصه توانمندسازی زنان در جهان به کندی پیش میرود
دبیر علمی نهمین همایش کارآفرینی زنان افزود: عرصه توانمندسازی زنان در جهان شکل گرفته است، ولی به کندی پیش میرود. روند حرکت این عرصه در ایران نیز کند است و در این همایش تلاش میکنیم زمینه انتقال تجربیات زنان موفق در عرصه تجارت را فراهم کنیم.
دانشور در ادامه گفت: شناخت چالشها و بازیگران اصلی عرصه تجارت و عوامل موثر در افزایش و کاهش قیمت ارز، به فعالان اقتصادی در زمینه تصمیمگیری درست در تنگنای تحریمها و تبدیل تهدیدها به فرصت کمک میکند.
دورکاری زنان، طرح شکستخوردهای است
وی ابرازعقیده کرد: دورکاری زنان، طرح شکستخوردهای است و این طرح چندان نمیتواند مفید باشد. ماهیت چنین طرحهایی، امکان حضور زنان در فعالیتهای اقتصادی را کمتر میکند، چرا که کارفرما ترجیح میدهد مردان را استخدام کند تا زنان را.
دانشور تاکید کرد: لازم است پیش از تصویب چنین طرحهایی، با بخش خصوصی نیز مشورت شود، چرا که اگر طرحی مانند دورکاری با بخش خصوصی به بحث گذاشته میشد، قطعا تصویب نمیشد چون دلایل خوبی برای آن ارائه میکردیم.
دبیر علمی نهمین همایش کارآفرینی زنان با اشاره به مقالات این همایش، اظهار کرد: بیش از 30 مقاله به دست ما رسید که هفت مقاله را برای ارائه در همایش انتخاب کردیم. البته در این همایش، میزگردی با حضور مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در زمینه چالشهای فراروی بازرگانی در شرایط اقتصادی کنونی برگزار میکنیم. در پایان این همایش قطعنامهای حاوی خواستههای زنان بازرگان صادر میشود و انجمن زنان کارآفرین این خواستهها را پیگیری میکند.
گسترش مشاغل خانگی آسیبهای اجتماعی منطقهای را کاهش میدهد
وی در ادامه با اشاره به مشاغل خانگی، گفت: گسترش مشاغل خانگی باعث کاهش آسیبهای اجتماعی در منطقهای میشود که این مشاغل به وجود آمده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، بنفشه صدیق، مدیرعامل انجمن زنان کارآفرین نیز در این نشست اظهار کرد: در چند سال اخیر همایشی در زمینه حضور زنان در عرصههایی مانند صنعت، IT و کشاورزی برگزار کردهایم که امسال موضوع همایش کسب و کار زنان در عرصه بازرگانی است.
وی افزود: موضوعات همایش با توجه به مسایل و چالشهای جامعه انتخاب میشود و با توجه به چالشهایی که در سال جاری در حوزه تجارت در ایران وجود داشت و با وجود محدودیتها و شرایط اقتصادی کنونی، زنان کارآفرین در عرصه تجارت توانستهاند فعال باشند. همایش امسال به کسب و کار زنان در عرصه بازرگانی مربوط است و این گردهمایی با همکاری سازمان توسعه تجارت برگزار میشود.
در ادامه این نشست زهرا نقوی، دبیر اجرایی نهمین همایش کارآفرینی زنان نیز گفت: از جمله مخاطبان این همایش، دانشآموختگان رشته کارآفرینی، زنانی که مرحله اول کارآفرینی را طی کردهاند و در حال رشد و توسعه کسب و کار خود به شمار میآیند. این زنان میتوانند با نیروهای جدید، شبکهای را ایجاد و در کنار هم کار کنند.
وی با اشاره به محورهای این همایش اظهار کرد: شناسایی فرصتهای کسب و کار و کارآفرینی در عرصه بازرگانی و بررسی چالشهای کسب و کار در این عرصه از جمله محورهای این همایش است. مردم ایران طیف وسیعی در زمینه آداب و رسوم دارند و هر یک از این طیفها، چالشهای خاص خود را دارد و امتیازات و محدودیتهای هر کدام از مناطق را هر یک از افراد فعال در این حوزه بهتر میتوانند بیان کنند.
نقوی افزود: آسیبشناسی توانمندیهای علمی و مهارتی در بقا و توسعه کسب و کارهای تجاری از جمله محورهای این همایش است، چرا که متاسفانه برخی از افراد پس از مدتی از آغاز کسب و کار خود به علت مشکلات مالی نمیتوانند به تعهدات خود عمل کنند. بنابراین در این همایش تلاش میشود زمینهای فراهم شود تا با انتقال تجربیات، افراد دیگر به این سرنوشت دچار نشوند.
دبیر اجرایی نهمین همایش کارآفرینی، بحث درباره راههای توسعهای کسب و کار موجود در تجارت داخلی و خارجی، ترویج کسب و کارهای کوچک برای دختران فارغالتحصیل دانشگاهی و بیان راههای توسعهای ظرفیت مدیریت کسب و کارهای تجاری در شرایط سخت اقتصادی را از دیگر محورهای این همایش ذکر کرد.
به گزارش ایسنا، در پایان این نشست فریال مستوفی، عضو کمیته علمی همایش هم اظهار کرد: همایشهایی مانند نهمین همایش کارآفرینی زنان باید تلاش کنند تا مشکلات فعالان این حوزه بیان شود. در حال حاضر تحریمهای داخلی بدتر از تحریمهای خارجی است.
به گزارش ایسنا، نهمین همایش کارآفرینی با موضوع «کسب و کار زنان در عرصه بازرگانی» 24 بهمن ماه در سالن همایش سازمان توسعه تجارت برگزار میشود.
انتهای پیام