سردار وحیدی:برنامه 10 ساله فضایی مصوب دولت نهم به تحقق اهدافمان سرعت داد

سردار وحیدی با اشاره به اینکه در دولت نهم برنامه 10 ساله فضایی به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: این برنامه باعث شد به سرعت مسیر تحقق اهداف‌مان طی شود و برابر زمان و حتی گاهی جلوتر از زمان حرکت کنیم.

سردار وحیدی با اشاره به اینکه در دولت نهم برنامه 10 ساله فضایی به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: این برنامه باعث شد به سرعت مسیر تحقق اهداف‌مان طی شود و برابر زمان و حتی گاهی جلوتر از زمان حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر دفاع در مراسمی با موضوع بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت دهه فجر،‌گفت: فرزندان پاک سرزمین ما زمانی که ماهواره امید را با ماهواره‌بر سفیر یک A توسط سازمان‌های مربوط به وزارت دفاع به فضا فرستادند، ناباوری جهان را فرا گرفت که چطور یک کشور برای اولین بار در این عرصه وارد می‌شود و چنین پرواز ماهواره‌ای انجام می‌دهد.

وحیدی با بیان این‌که فرزندان سرزمین ایران در پرتاب ماهواره‌ها به فضا از هیچ کمکی استفاده نکردند، گفت: این اتفاق باعث شد که دنیا به بهت کشیده شود در حالی که برخی کشورهای پیشرفته نتوانسته بودند، ماهواره به فضا بفرستند و نمونه آن کره جنوبی بود که علیرغم تلاش‌ها و کمک‌ها نتوانست در این زمینه موفق باشد.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره رصد دانشگاه مالک‌اشتر، پرتاب ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت و دیگر کاوشگرها و همچنین آخرین کاوشگر که اولین موجود زنده را به فضا پرتاب کرد، گفت: در این رابطه شاهد فضای تبلیغاتی مسموم هستیم، در حالیکه همه چیز روشن است و کاوشگری 520 کیلومتر بالای جو رفته و در ادامه محموله خود را به سلامت بازگردانده است که این بازیابی سلامت محموله کار بسیار مهمی است، اما برخی گفته‌اند کار مهمی نبوده و برخی گفته‌اند دروغ بوده است و این تناقض در حرف‌های آنها وجود دارد و حرف‌های سطح پایین آنها نشان می‌دهد که می‌خواهند بگویند نترسید، چون ما در همه زمینه‌ها مسلط هستیم.

وزیر دفاع با اشاره به این‌که در این مدت پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و فناوری‌هایی به دست آمده که گاهی در بین پنج کشور جهان محدود بوده است، خاطرنشان کرد: فناوری‌هایی به دست آمده و توسعه یافته است و امروز گام‌های بلندی برای آینده ترسیم می‌کنیم و برنامه‌های بزرگی در دستور کار است.

وحیدی با اشاره به این‌که در دولت نهم برنامه 10 ساله فضایی به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: این برنامه باعث شد به سرعت مسیر تحقق اهداف‌مان طی شود و برابر زمان و حتی گاهی جلوتر از زمان حرکت کنیم.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌های دیگری در دستور کار است از جمله پرتاب ماهواره فجر سازمان صنایع الکترونیک، پرتاب ماهواره دانشگاه شریف، پرتاب ماهواره طلوع ساخته شده سازمان صنایع الکترونیک توسط ماهواره‌بر سیمرغ که گام جدیدی در حوزه فضایی است، خاطرنشان کرد: همه دانشگاه‌ها در مسیر مسائل فضایی حرکت می‌کنند که این آینده خوب این حوزه را نشان می‌دهد و مرکز جدید تست موتورهای جدید در این راستا ایجاد شده است و پایگاه پرتابی به نام حضرت امام مراحل آخر خود را طی می‌کند که پرتاب سیمرغ از آن پایگاه انجام خواهد شد.

وزیر دفاع با اشاره به این‌که در بحث ناوبری و تعیین موقعیت کاری پروژه‌های خوبی در دستور کار داریم، افزود: ‌ایستگاه مرحله اول نصب شده و به سرعت کامل خواهد شد و با توجه به این‌که در بحث ناوبری و تعیین موقعیت مکانی وابسته به خارج هستیم و نظام سلطه بسیار فریبکار است و در حالی که ادعای آزادی اطلاع‌رسانی در جهان را می‌دهد، تلویزیون‌های ما را قطع کرده است نیاز داریم به ناوبری بومی برسیم و این کار بزرگ در حال انجام است.

وحیدی با اشاره به این‌که برخی در دنیا برنامه‌های فضایی ایران را با عنوان تهدیدآمیز تبلیغ می‌کنند،‌گفت: این در حالی است که به اقرار آژانس 95 درصد ماهواره‌هایی که در دنیا به کار جاسوسی و تامین مقدمات عملیات نظامی می‌پردازند، مربوط به آمریکایی‌ها است و آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند ما باید دیگران را از دستیابی به فضا ممنوع کنیم تا بتوانیم کنترل فضای جهانی را داشته باشیم.

وزیر دفاع با اشاره به مطرح شدن برخی بحث‌ها در زمینه خطرناک بودن کارهای فضایی ایران، اظهار کرد: این موضوع را در حالی مطرح می‌کنند که طبیعی است سازمان‌های نظامی در کارهای غیرنظامی بخصوص فضایی شرکت داشته باشند.

وی با تشکر از رییس‌جمهور به خاطر مشوق بودن در زمینه فعالیت‌های‌ فضایی، گفت: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند سرعت تحرکات شدید است و اگر غفلت کوتاه داشته باشیم به خاطر سرعت زیاد پیشرفت‌ها عقب می‌مانیم، پس زیاد کردن سرعت تحرکات و پیشرفت‌ها شعار همه ماست و امیدواریم جمهوری اسلامی را در اوج افتخارات در حوزه فضایی بنشانیم.

به گزارش ایسنا، همچنین در این جلسه فاضلی رییس سازمان فضایی ایران به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های این سازمان پرداخت و به دستاوردهای فضایی کشور به ویژه در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: به زودی ماهواره فجر و شریف صدر به فضا پرتاب خواهد شد و سال آینده ماهواره‌بر خانواده سیمرغ به خدمت پرتاب‌های فضایی کشور در خواهد آمد.

وی در ادامه به همکاری‌ سازمان‌های فعال در زمینه فضایی کشور از جمله سازمان فضایی ایران، وزارت دفاع، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صداوسیما و دانشگاه‌های مختلف پرداخت و گفت: در این مسیر شاهد استقبال خوب بانوان و جوانان در فعالیت‌های فضایی هستیم و باید بگویم که در فعالیت‌های مربوط به پرتاب اولین موجود زنده به فضا، بانوان چند مسئولیت کلیدی و حساس را بر عهده داشتند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 91111609772
  • خبرنگار : 71381