لاریجانی: برادرم هم خلاف کند، جلویش می‌ایستم/3/

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش گفت: رئیس مجلس باید حاکم باشد و به وظایف خود عمل کند. طبق قانون اساسی موظف شده است که اگر مصوبات مجلس خلاف قانون یا روح قوانین باشد آن‌ها را تشخیص دهد و رد کند. محدوده‌ ما همین‌هاست در کار اجرا دخالت نداریم.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ادامه صحبت‌هایش گفت: رئیس مجلس باید حاکم باشد و به وظایف خود عمل کند. طبق قانون اساسی موظف شده است که اگر مصوبات مجلس خلاف قانون یا روح قوانین باشد آن‌ها را تشخیص دهد و رد کند. محدوده‌ ما همین‌هاست در کار اجرا دخالت نداریم.

لاریجانی خاطر نشان کرد : چرا گفته می‌شود رئیس مجلس در مورد مرتضوی دخالت کرده رئیس مجلس به مرتضوی کار ندارد. مصوبه را دور زدید آن را لغو کردید و زیر نظر معاون اول رییس‌جمهور قرار دادید. نتیجه این می‌شود که شیخ‌الاسلامی نمی‌تواند بگوید مسوولیتش با ما نیست. دولت باید به قانون تمکین می‌کرد. ما با استقلال قوه مجریه مشکلی نداریم.

وی با بیان این‌که «نفس این کار را ببینید، تهمت‌های زیادی نثار بنده شد، در حالی که ربطی به استیضاح نداشت»، گفت: اگر من آیین‌نامه را رعایت می‌کردم نباید اجازه می‌دادم در این زمینه حرف‌هایی زده شود. گفتند می‌خواهند فیلم و ... نشان دهند گفتیم که بگذارید حرف‌هایش را بزند.

وی تاکید کرد:‌از ابتدای مطرح شدن استیضاح شیخ‌الاسلام بنده وساطت کردم تا تشنجی بین دولت و مجلس ایجاد نشود، حتی مظفر معاون نظارت مجلس نیز در این زمینه شاهد هستند. اگر خلاف می‌گویم شهادت می‌دهند. پیرو همین موضوع از استیضاح کنندگان و وزیر کار دعوت شد تا در جلسه‌ای به تفاهم برسند که استیضاح برگزار نشود. بعد از این جلسه متنی را پیش من آوردند و گفته شد که وزیر پذیرفته که هیات امنا در این زمینه تصمیم‌گیری و مرتضوی را عوض کنند و بعد از این‌که این کار انجام شد و وزیر پذیرفته بود رفت که علی‌الظاهر آن را انجام دهد اما یک مرتبه با مصوبه دولت مواجه شد که این سازمان خلاف قانون زیر نظر معاون اول اداره می‌شود.

لاریجانی با بیان این‌که «این خلاف قانون است» گفت: چرا توقع دارید حرف نزنیم. من مرتضوی را بیشتر می‌شناسم. اما این دلیل نمی‌شود برادر من هم که باشد جلویش می‌ایستم. طبق ماده قانونی صراحت دارد که این کار خلاف قانون بوده است، بر همین اساس هیات تطبیق مصوبه را لغو کرد. اما بنده گله‌ای کرده بودم از شیخ‌الاسلامی که وی با من تماس گرفت و مطرح کرد که گفته‌اند تخلفی شده و در جلسه خواستم که این موضوع توجیه شود که تخلف نکرده‌ام و بنده نیز به وی گفتم از عهده بنده خارج است دولت مصوب کرده و خلاف قانون است.

رییس مجلس گفت: لذا این مساله به اینجا رسید که دوشنبه پیش در دیداری که با رئیس جمهور داشتم به وی گفتم که این استیضاح مطرح است و در این زمینه معاون نظارت مجلس نیز دخالت کرده که این موضوع حل شود اما نشده است. من و یا شما وساطت کنیم تا این موضوع حل شود و راهش این است که مرتضوی برکنار شود و کار دیگری را بر عهده بگیرد که خلاف قانون نباشد.

وی خاطرنشان کرد: به رئیس جمهور اعلام کردم که استیضاح کنندگان امضای خود را پس نگرفته‌اند اما رئیس جمهور با این حال نپذیرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز نیز فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور 7 صبح پیغام فوری را به من دادند که استیضاح مشکل ایجاد می‌کند. ممکن است رئیس جمهورحرفهایی بزند هم بنده حضور داشتم و هم آقای مظفر. صحبت کردیم که رئیس جمهور بپذیرند و این جابجایی انجام شود. اما در ادامه نکته‌ای را گفت که اگر این مساله حل نشود آقای احمدی‌نژاد نواری را از بستگان من پخش می‌کند. در واقع وی مرا تهدید کرده است و بنده نیز اعلام کردم که نمی‌دانم موضوع نوار چیست اما هر کدام از بستگان من باشد فرقی نمی‌کند اگر می‌خواهند حرفی بزنند بگویند. بنده نیز اطلاعات زیادی دارم اما لازم نمی‌دانم فضا را متشنج کنم.

لاریجانی تاکید کرد: به فروزنده گفتم این یک تهدید است که ما از استیضاح صرف نظر کنیم و من این را به مصلحت نمی‌دانم. زیرا وظیفه دارم که جایگاه قانون در مجلس حفظ شود و رئیس مجلس باید از حقوق مجلس دفاع کند. هر چه از بستگان من بگویند من مشکلی ندارم و گفتم استیضاح باید انجام شود پس این حرفها را برای چه می‌گویید. مشاهده کنید نفس این کار چگونه است؟

وی پرسید: به نظر شما این اقدام علیه رئیس قوه مقننه نبود که مرتضوی بستگان مرا دعوت می‌کند در جلسه‌ای و بعد از وی فیلم می‌گیرد. نمی‌دانم این دستگاه رییس جمهور چگونه است؟ آیا این اقدام توطئه آمیز نیست که یک نفر را صدا می‌کنند که بیاید صحبت کنند بعد از وی فیلم می‌گیرند. این اخلاقی نیست. آقای رئیس جمهور اینها مشکلات کشور است.

ادامه دارد

  • یکشنبه/ ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91111509249
  • خبرنگار : 71290